Port of Rotterdam

Zeven procent crisiskorting havengeld 2010

12-11-2009

In 2010 geeft het Havenbedrijf Rotterdam een eenmalige crisiskorting van 7 procent op de tarieven zee- en binnenhavengeld. Er zijn afspraken gemaakt voor 2010 en 2011. De zee- en binnenhaventarieven zullen in 2010 met 2 procent stijgen. Het kadegeld blijft gelijk aan 2009. In 2011 zullen de tarieven met 1 procent toenemen. Per saldo daalt in 2010 het zee- en binnenhavengeld met 5 procent. Het is voor het eerst in tenminste twintig jaar dat het Havenbedrijf het havengeld verlaagt. De afspraken gelden voor alle sectoren die vertegenwoordigd worden door de havenondernemersorganisatie Deltalinqs in het proces van de marktconsultatie Haventarieven.

Hans Smits, president-directeur van het Havenbedrijf: "Ik denk dat we een goede balans hebben weten te vinden tussen enerzijds de moeilijke positie van de klanten op de korte termijn en anderzijds de lange termijn financieringsbehoefte van het Havenbedrijf." Wim van Sluis, voorzitter van havenondernemersorganisatie Deltalinqs: "Wij zijn blij dat het Havenbedrijf zijn verantwoordelijkheid neemt en vertrouwen erop dat op deze manier de markt wordt gestimuleerd".

De tariefaanpassing is tot stand gekomen na intensief overleg met de marktpartijen, gecoördineerd door Deltalinqs. De economische recessie als gevolg van de kredietcrisis heeft een belangrijke rol gespeeld bij de bepaling van de verlaging. Ook zijn de concurrentieverhoudingen met de andere havens in de Hamburg-Le Havre Range meegewogen. Het Havenbedrijf wil de inflatiecorrectie wel meenemen in de structurele havengeldontwikkeling.

Convenant
Havenbedrijf Rotterdam en ondernemersorganisatie Deltalinqs hebben vorig jaar een convenant gesloten over de manier waarop jaarlijks de hoogte van het zeehavengeld wordt vastgesteld. Door middel van een proces van marktconsultatie komen de twee organisaties tegemoet aan de wens van de nationale overheid om te komen tot een vorm van zelfregulering van de tarieven. Afgesproken is de duur van het convenant te verlengen tot en met 2013.

Zeehavengeld is één van de inkomstenposten van het Havenbedrijf en wordt in rekening gebracht aan de rederijen die Rotterdam aandoen. Uit het zeehavengeld worden naast de kosten van de zeezijdige ontsluiting van de haven en de scheepvaartbegeleiding ook bijgedragen aan de kosten van de landzijdige ontsluiting en andere producten en diensten. In 2008 ontving het Havenbedrijf ¤ 279 miljoen aan zeehavengeld.