Ingezonden persbericht

ROVER roept op tot toezicht tarieven ov-chipkaart

Reizigersvereniging ROVER wil beter toezicht op de tarieven van het regionaal vervoer. Met de invoering van de ov-chipkaart dreigen veel plaatselijke ritten duurder te worden, vooral incidentele reizigers die zelf geen chipkaart hebben zijn hierbij de klos. Regionaal lopen de tarieven sterk uiteen. Naar aanleiding van tariefstijgingen in de regio Arnhem/ Nijmegen stelde de SP onlangs vragen over dit onderwerp in de Tweede Kamer. Het antwoord van de minister, dat ROVER met de nieuwe tarieven zou hebben ingestemd, is pertinent onjuist.

Via het OV-loket krijgt ROVER veel klachten binnen over tariefsstijgingen door de ov-chipkaart. Vooral incidentele reizigers die niet in het bezit zijn van een ov-chipkaart betalen veel voor een losse tram-, bus- of metroreis. Regionaal verschillen de tarieven sterk. Dit is een gevolg van de marktwerking in het openbaar vervoer: decentrale overheden verlenen een concessie aan een bepaald vervoersbedrijf. Om deze concessies goedkoop te houden wordt de rekening veelal bij de reiziger gelegd, dit dreigt bij de invoering van de ov-chipkaart nog meer te gebeuren. Wie niet in het bezit is van een ov-chipkaart betaalt tegenwoordig voor een retourtje met de metro in Rotterdam of Amsterdam al snel 5 euro.

Enige weken geleden trok ROVER Gelderland aan de bel vanwege grote tariefsverhogingen in de regio Arnhem/ Nijmegen. Losse kaartjes in de bus kosten in chipkaartvorm aanzienlijk meer dan de oude strippenkaarten, daarnaast mag de reiziger met deze kaarten niet meer overstappen waardoor de tarieven zeer sterk kunnen oplopen. Op 3 november werd hierover door de SP vragen gesteld in de Tweede Kamer. Het antwoord van minister Eurlings, dat ROVER zou hebben ingestemd met de nieuwe tarieven, is pertinent onjuist. ROVER betreurt het dan ook zeer dat de minister zich niet volledig op de hoogte heeft gesteld. Hierover is een reactie aan de minister gestuurd.

Indicidentele OV-reizigers die niet in het bezit zijn van een ov-chipkaart en een enkele maal van de bus of tram gebruik willen maken, dreigen in de toekomst hoge tarieven te betalen voor de losse vervoersbewijzen. ROVER vindt dit een slechte zaak omdat juist deze reizigersgroep op een goede manier moet kennismaken met het openbaar vervoer. De stad Nijmegen heeft inmiddels toegezegd onderzoek te gaan doen naar de nieuwe chipkaarttarieven. ROVER hoopt dat meerdere regio's dit voorbeeld zullen volgen. Daarnaast blijft de reizigersvereniging aandringen op toezicht door de centrale overheid zodat er straks geen wildgroei aan (veel te hoge) chipkaart-tarieven ontstaat.