Promotie Mw. drs. L.H.H.M. Boonen
Titel proefschrift
Consumer Channeling in Health Care: (im)possible?
---
Promotors:
Prof.dr. F.T. Schut
---
Datum
17 november 2009 15:30
---
Locatie:
Woudestein, senaatszaal
---
Faculteit
instituut Beleid en Management Gezondheidszorg
Verzekerden ziektenkosten wel te sturen
Betrouwbare kwaliteitsindicatoren nodig
Verzekeraars gebruiken nauwelijks negatieve financiële instrumenten om
de keuze voor een zorgaanbieder te beïnvloeden. Dat stelt Lieke Boonen
in haar proefschrift `Consumentensturing in de zorg: (on)mogelijk?'.
Dat komt omdat veel consumenten negatief staan ten opzichte van
keuzebeperkingen. Pas als blijkt dat verzekeraars voorkeursaanbieders
selecteren op basis van kwaliteit, willen de meeste verzekerden het
advies van de verzekeraar opvolgen. Boonen promoveert dinsdag 17
november 2009 aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Met de invoering van het nieuwe zorgstelsel hebben verzekeraars een
belangrijke rol als zorginkoper gekregen. Zij kunnen deze effectiever
vervullen, als zij de keuze voor een zorgaanbieder kunnen beïnvloeden.
Boonen onderzocht de mogelijkheden van verzekeraars om verzekerden te
sturen naar voorkeursaanbieders. Ook bestudeerde zij de gevoeligheid
van verzekerden voor verschillende sturingsmechanismen in de
apothekers- en huisartsenmarkt.
Hoewel het onderzoek laat zien dat verzekerden gevoelig zijn voor
financiële en kwalitatieve prikkels bij de keuze voor een aanbieder,
blijkt dat verzekeraars terughoudend zijn geweest om selectief te
contracteren.
Verzekeraars gebruiken nauwelijks (negatieve) financiële instrumenten
om de keuze voor een zorgaanbieder te beïnvloeden. Deze
terughoudendheid wordt mede veroorzaakt door de negatieve houding van
veel consumenten ten opzichte van keuzebeperkingen. Verzekeraars
vrezen reputatieverlies en verlies van verzekerden als zij polissen
aanbieden met een restrictief netwerk van aanbieders.
Een veelvoorkomend probleem is het wantrouwen van verzekerden in het
inkoopbeleid van verzekeraars. Zodra niet duidelijk is hoe
verzekeraars voorkeursaanbieders selecteren, vrezen verzekerden dat
alleen de prijs een rol speelt. Wanneer echter blijkt dat verzekeraars
voorkeursaanbieders selecteren op basis van kwaliteit, blijkt een
meerderheid van de verzekerden bereid om het advies van de verzekeraar
op te volgen. De ontwikkeling van betrouwbare kwaliteitsindicatoren
die verzekeraars kunnen gebruiken om voorkeursaanbieders te selecteren
is dus cruciaal voor een effectieve rol van zorgverzekeraars als
zorginkoper.
Erasmus Universiteit Rotterdam