Het NIC: overheid laat kansen liggen op gebied van inkoopinnovatie

17/11/2009 08:55

Creative Venue BV

Amersfoort, 17 november 2009 - Zowel de Rijksoverheid als de lagere overheden maken helaas nog onvoldoende werk van innovatie op inkoopgebied. Daardoor wordt de grote potentie van inkoopinnovatie - risico's verminderen, kosten reduceren en complexiteit terugbrengen - nauwelijks benut. Dit is de uitkomst van een recente klantbijeenkomst van Het NIC Best Practice Center. Als er al sprake is van innovatie gaat het in vrijwel alle gevallen om (interne) procesinnovaties en nagenoeg nooit over innovaties van producten en/of diensten.

Volgens Het NIC kunnen inkoopfunctionarissen in beginsel een belangrijke bijdrage leveren aan het innovatieproces binnen hun eigen klantorganisaties. Voorwaarde is dan wel dat ze daartoe in staat gesteld worden. Binnen de overheid is dit nog onvoldoende het geval, zo bleek uit de sessie van Het NIC Best Practice Center. Hoewel het inkoopvolume en de complexiteit van het inkooppakket vrijwel ieder jaar toeneemt, wordt inkoopinnovatie nauwelijks gestimuleerd binnen de publieke sector. Er is met name weinig aandacht voor product- of dienstgerichte innovatie omdat dit vrijwel per definitie een vergaande samenwerking met leveranciers veronderstelt. De meeste overheidsorganisaties blijken daar nog niet aan toe en focussen nog grotendeels op het optimaliseren van het eigen (interne) proces.

Kennisplatform "Europa Decentraal" maakt er op haar website weliswaar melding van innovatie van een product binnen een aanbestedingsprocedure te stimuleren, maar dat moet dan vooral worden gezien binnen het keurslijf van de aanbestedingsbeginselen. Dit kennisplatform meldt eveneens dat in het kader van de aanbestedingswet innovatie is benoemd als een belangrijk nader uit te werken concept. Al met al is dit weinig concreet en prikkelend en echte vernieuwingen worden op deze manier niet binnengehaald.

Strategische activiteit bij uitstek

Uit de NIC klantenbijeenkomst bleek overigens dat inkoopinnovatie veel gezichten heeft. "De een zoekt zijn heil in de implementatie van een zwaar softwarepakket ter ondersteuning van de bedrijfsvoering, de ander maakt zich sterk voor het werken met inkoopteams", aldus Hans Schurgers, businessunitmanager van Het NIC en organisator van de bijeenkomst. "Voor ons is innovatie dan ook het zoeken naar en vinden van alles dat bijdraagt tot verbetering van de bedrijfsvoering. Het gaat erom dat het helpt om de beleidsdoelen van de organisatie te realiseren, zonder dat daarbij op voorhand in al te hoogdravende futuristische oplossingen moet worden gedacht."

Volgens Schurgers liggen er in de publieke sector nog erg veel kansen ten aanzien van inkoopinnovatie, ook bij heel behoudende organisaties. "Maar innovatie is alleen mogelijk als de inkoper medewerking krijgt vanuit de gehele organisatie - lijn én management. En met name op dat laatste aspect laten overheidsdiensten het nog te vaak afweten. Terwijl inkoop een strategische activiteit bij uitstek is", aldus Schurgers. Volgens de NIC-manager is de speelruimte van inkopers in de publieke sector vaak beperkt omdat 'innovatief vermogen' geen toetsingscriterium is bij aanbestedingen. "De overheid speelt op safe en selecteert op track record binnen de economisch meest voordelige inschrijving".

Kansrijke uitdagingen

De moderne en toekomstgerichte inkoper zal zelf een sterk innovatief karakter moeten hebben om zijn interne klanten mee te nemen in verbeteringen en vernieuwingen. Daarbij zijn er volgens Schurgers nogal wat belemmeringen en struikelblokken te omzeilen, maar dat biedt ook weer kansen. "De belangrijkste belemmeringen zijn: gebrek aan tijd en geld, onvoldoende skills binnen het inkoopteam, weerstanden bij interne klanten, gebrek aan lef en het al eerder genoemde gebrek aan ondersteuning en begrip vanuit het management, soms resulterend in politieke onwil. We zien deze bijeenkomst dan ook niet alleen als een mogelijkheid kennis en visie met klanten te delen, maar tevens als een kans om de creatieve inkoper een hart onder de riem te steken met het besef dat ook kleine stappen het begin kunnen zijn van grote veranderingen", aldus Schurgers.

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl





http://www.hetnic.nl