Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer

Wonen, Wijken en Integratie

Persbericht 17 november 2009

KABINET: "INTEGRATIE IS KIEZEN VOOR NEDERLAND EN NEDERLAND KIEST VOOR INTEGRATIE"

Een samenleving waarin iedereen meedoet en meetelt, wat hun afkomst, traditie of religie ook is. Dat is de samenleving waar het kabinet naar streeft, zo staat in de Integratiebrief. De ministerraad heeft op voorstel van minister Van der Laan voor Wonen, Wijken en Integratie afgelopen vrijdag ingestemd met toezending van de Integratiebrief aan de Tweede Kamer. In de brief schetst het kabinet het kader waarbinnen inmiddels maatregelen zijn genomen en dat sturend is voor nieuw beleid in de nabije toekomst.

Om de huidige problemen op te lossen is het volgende nodig:


- Integratie vraagt om een keuze voor Nederland.


- Remigratiewet wordt beperkt.


- Van nieuwkomers mag een extra inspanning worden verwacht om zich een plek te verwerven in de Nederlandse samenleving.


- Het kabinet houdt rekening met de spankracht van de samenleving.


- Goede integratie vraagt een selectief migratiebeleid.


- Parallelle gemeenschappen staan ontmoeting in de weg en zijn ongewenst.


- De rechtsstaat is de basis voor samenleven.

Integratie vraagt volgens het kabinet om een keuze voor Nederland. Dat betekent beginnen met inburgering, meedoen, kansen pakken die er liggen en liefst ook zelf kansen creëren. Vanwege de verkeerde signaalwerking wordt de Remigratiewet beperkt.

Alle burgers zijn gelijkwaardig, maar van migranten mag een extra inspanning worden gevraagd om een plek te verwerven in de Nederlandse samenleving. Om hen te helpen geeft de Nederlandse samenleving ze de mogelijkheid in te burgeren, een plek te verwerven en kansen om zich te ontplooien. Veel mensen pakken die kans, met hen gaat het goed.

Het kabinet houdt rekening met de spankracht van de samenleving bij het opvangen van migranten die onvoldoende zijn toegerust voor een succesvolle toekomst in Nederland. De leefbaarheid in buurten en wijken is onder druk komen te staan, net als de spankracht van leraren, huisartsen, hulpverleners en politiemensen. Taal- en opvoedingsproblemen moeten worden opgelost, overlast en criminaliteit stevig en snel aangepakt.

Herhaling van achterstand moet worden voorkomen en een selectief migratiebeleid is nodig voor succesvolle integratie. Daarom heeft het kabinet grenzen gesteld aan de komst van migranten die onvoldoende zijn toegerust voor een succesvolle toekomst in Nederland. Er is extra aandacht voor de arbeidsmigratie uit de Midden- en Oost-Europese lidstaten van de Europese Unie, maar ook voor de komst van (asiel)migranten uit andere herkomstgebieden zoals Somalië, Irak en Afghanistan.

Uit het Jaarrapport Integratie 2009, dat tegelijkertijd naar de Tweede Kamer wordt gestuurd, blijkt dat de integratie van nieuwe Nederlanders langzaam maar zeker vooruit gaat. In het hoger onderwijs hebben studenten met een niet-westerse achtergrond een aanzienlijke inhaalslag gemaakt. Ook de arbeidsdeelname van nieuwe Nederlanders is in tien jaar met 10 procent gestegen en het aantal ondernemers nam met ruim 40.000 toe. Het jaarrapport laat echter tegelijkertijd zien dat de arbeidsmarktpositie van jongeren van niet-westerse herkomst verslechtert en dat woon- en schoolsegregatie eerder toe- dan afneemt.

Ontmoeting is van groot belang. Waar mensen samen werken aan oplossingen, krijgen zij iets gemeenschappelijks, en mede daardoor ontstaat ook ruimte voor verschillen. Parallelle gemeenschappen zijn ongewenst.

De rechtsstaat vormt bij dat alles het fundament van de samenleving. Hij is de basis voor het samen leven en biedt een ieder bescherming. Alle burgers hebben gelijke rechten en plichten. Alle burgers zijn gelijkwaardig; mannen en vrouwen, homo's en hetero's, gelovigen en ongelovigen, oude en nieuwe Nederlanders. Er is aanleiding voor de overheid in te grijpen als er haat wordt gezaaid of andersdenkenden worden gediscrimineerd.

Het staat burgers vrij hun leven in te richten naar eigen religieuze en culturele inzichten, zolang dat binnen de grenzen van de rechtsstaat is en zij hun plichten als burger nakomen. Die kernwaarde vereist echter ook respect voor andere religies en andere gelovigen, maar ook voor hen die niet geloven of degene die afstand neemt van zijn/haar geloof. Plaats voor andere rechtssystemen is er niet. De democratische rechtsstaat is het enige uitgangspunt voor het Nederlandse recht.

De wereld is in beweging en Nederland verandert mee. De samenstelling van de bevolking is veranderd. Het kabinet vindt het belangrijk dat burgers onderlinge problemen en dilemma's van die veranderende samenleving noemen en bespreken. Dat debat mag confronterend worden gevoerd zolang er wordt gestreefd naar het oplossen van de onenigheid en niet naar het op de spits drijven van tegenstellingen en het uitsluiten van groepen.

Beleidslijnen en maatregelen


- Wegwerken van achterstanden bij de inburgering. Inzet op toename van de aantallen inburgeraars, weg van de vrijblijvendheid. Maar ook verbetering van de kwaliteit van de inburgering en inzet op inburgering op de werkvloer.


- Aanpak probleemjongeren waaronder die van Marokkaanse en Antilliaanse afkomst: ze geven problemen en hebben problemen. Crimineel gedrag stevig aanpakken door repressief beleid en perspectief bieden om volwaardig mee te doen.


- Maatregelen huwelijks- en gezinsmigratie. Bevorderen dat mensen toegerust naar Nederland komen en bestrijden van huwelijksdwang.


- Bevorderen van gemengd wonen en weloverwogen woonruimteverdeling.


- Tegengaan segregatie in het onderwijs via pilots met aanmeldprocedures, dubbele wachtlijsten en voorlichting over schoolkeuze.


- Aanpak discriminatie en vergroten weerbaarheid van slachtoffers.


- Extra aandacht voor jeugdwerkloosheid onder migrantenjongeren.


- Integratie arbeidsmigranten uit Midden- en Oost-Europese lidstaten van de Europese Unie, onder meer door taalcursussen via werkgevers. Start van onderzoek naar mogelijkheid verplichte inburgering binnen de Europese Unie.

Noot voor redacties (