Persberichten

Voorlichtingscampagne Gezondopreis.nl opnieuw sponsor Vakantiebeurs

Publicatiedatum: 17-11-2009

Persbericht,
Zeist/Utrecht, 17 november 2009

Gezond op Reis is in 2010 opnieuw hoofdsponsor van de Vakantiebeurs. De voorlichtingscampagne 'Gezond Op Reis', waarin wordt verwezen naar de website www.GezondOpReis.nl en www.LCR.nl is met circa 500.000 bezoekers op jaarbasis niet meer weg te denken in het voorlichtingstraject voor reizigers. Gezondopreis.nl wil dat de reiziger zich nog beter bewust wordt van de risico's die men loopt tijdens een reis. Jaarlijks reizen ruim 1,5 miljoen Nederlanders naar verre bestemmingen voor hun vakantie of werk. Risicogebieden voor infectieziekten liggen niet alleen in (sub)tropische landen zoals in Azië, Afrika of Midden-Zuid Amerika. Dichtbij op 3 uur vliegen in Turkije, Egypte of Marokko, maar ook in enkele Oost-Europese landen kunnen de hygiënische omstandigheden slecht zijn en een bedreiging vormen voor de gezondheid.
Daarnaast wordt steeds vaker deelgenomen aan activiteiten die een bedreiging kunnen vormen voor de gezondheid doordat ze een infectierisico met zich meedragen (ongeval bij raften of toeren met een brommer of scooter). Echter veel reizigers zullen een kappersbezoek, manicure of pedicure behandeling niet direct zien als een risicovolle activiteit, maar de kans op wondjes met als gevolg hepatitis B tijdens een dergelijke behandeling is wel degelijk aanwezig. Het risico op infectieziekten is dus niet alleen afhankelijk van de bestemming, maar ook van wat de reiziger doet of overkomt tijdens een reis.

Tijdens een vakantie- of zakenreis bestaat het risico infectieziekten zoals bijvoorbeeld hepatitis A, hepatitis B, malaria, buiktyfus, gele koorts, difterie, tetanus, tuberculose, dengue of reizigersdiarree op te lopen. Indien de reiziger zich laat voorlichten over of beschermen tegen genoemde infectieziekten, is er geen of een aanzienlijk verminderd risico, tijdens of na de vakantie, ziek te worden. Een goede vakantie begint met een goede voorbereiding. De eerste stap richting de geplande bestemming begint dan ook met de voorbereiding.

Voorlichtingscampagne Gezondopreis.nl
De 'Gezond op Reis' informatie staat onder redactie van een groep Nederlandse deskundigen op het gebied van infectie- en tropische ziekten. 'Gezond op Reis' is een samenwerking tussen GlaxoSmithKline en deskundige organisaties zoals het Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering (LCR), de Gemeentelijke Gezondheid Dienst (GGD), Travel Clinic Rotterdam, het Tropencentrum en vaccinatiecentra.
Met de informatie op www.gezondopreis.nl willen wij stap voor stap duidelijke en handige tips geven ter voorkoming van infectieziekten tijdens een verblijf in de 'verre' bestemming. Al ruim 10 jaar laten jaarlijks zo'n 8000 reizigers naar risicogebieden zich online gratis adviseren over risico's, preventieve maatregelen en vaccinaties door medewerkers van o.a. de GGD, de Travel Clinic Rotterdam en het Tropencentrum AMC.

Over GlaxoSmithKline
GlaxoSmithKline behoort tot de leidende, innovatieve farmaceutische en healthcare bedrijven in de wereld. Het is de bedrijfsmissie van GSK om de kwaliteit van leven van mensen te verbeteren door hen in staat te stellen een actiever leven te leiden, zich beter te voelen en langer te leven.

//// Einde persbericht ////


VNU Exhibitions