Consumentenbond
---
17 november 2009
EU: consumentenbescherming bij online marketing
EU-commissaris voor consumentenbescherming Meglena Kuneva komt
waarschijnlijk eind 2009 met aanbevelingen over hoe het Europees
consumentenrecht moet worden toegepast op online marketing. Kuneva
kondigde dat aan tijdens een privacy-conferentie van de Europese
koepel van consumentenorganisatie (BEUC), die op 12 november in
Brussel werd gehouden. De EU-commissaris wil dat consumenten vooraf
goed en duidelijk worden geïnformeerd over het gebruik van hun
gegevens.
Zijn online advertenties op basis van het clickgedrag van consumenten
een bedreiging voor de privacy? Of is het juist een uitkomst om alleen
advertenties te zien op basis van je eigen interesses en voorkeuren?
En hoe diep mogen bedrijven in het internetverkeer van consumenten
kijken om op basis daarvan aanbiedingen te doen? Deze en vele andere
vragen kwamen tijdens de conferentie aan bod. Kuneva maakte duidelijk
dat zij dit onderwerp hoge prioriteit geeft. Consumenten moeten er ook
voor kunnen kiezen om gevrijwaard te blijven van gerichte
advertenties, reclameboodschappen waarbij al rekening is gehouden met
de voorkeuren en het clickgedrag van de internetter.
Behavioral targeting
Veel diensten en informatie op internet lijken gratis. Maar vaak
worden deze gefinancierd met online advertenties, waarmee het
clickgedrag en dus de interesses van consumenten worden gevolgd. Op
basis daarvan worden klantprofielen opgesteld.
Consumentenbond-directeur Bart Combée leidde tijdens de conferentie in
Brussel een debat over `behavioral targeting' (gedragsgericht
adverteren). Deelnemers aan het debat waren onder ander Google, het
online marketingbedrijf Phorm en Privacy International.