Zanderij: Haalbaarheidsstudie stationsomgeving afgerond en gereed voor
besluitvorming raad
De gelijkvloerse spoorwegovergangen in Castricum vormen een steeds
groter wordend knelpunt voor de bereikbaarheid, leefbaarheid en
veiligheid van het dorp. De ambities van het Rijk en de
spoorvervoerders voorzien de komende jaren in een verdere toename van
het treinverkeer op de belangrijke spoorlijnen. Ook Castricum krijgt
met de positieve, maar ook negatieve effecten van deze plannen te
maken; nu al is de belangrijke spoorwegovergang
Beverwijkerstraatweg-Stationsweg van elk uur bijna een half uur
afgesloten voor alle verkeer.
Â
Burgemeester en wethouders hebben op verzoek van de raad en de
klankbordgroep Zanderij een studie verricht naar de technische,
ruimtelijke en financiële haalbaarheid van een tunnel onder de
spoorlijn voor het doorgaande autoverkeer. In dit haalbaarheids-
onderzoek zijn ook de mogelijkheden voor een tunnel voor fietsers en
voetgangers nabij de Kramersweg-Burg. Mooijstraat, de uitbreiding van
het P+R terrein aan de westkant van het spoor en een (ondergrondse)
fietsenstalling meegenomen. Er is een relatie met de gebiedsvisie
Zanderij, waarin deze voorzieningen als wens zijn meegenomen.
Â
Voor de autotunnel zijn twee mogelijke tracés onderzocht: Een tunnel
in het huidige wegtracé tussen de Beverwijkerstraatweg en de
Stationsweg (de âoostvariantâ) en een tunnel tussen de Mient en de
Kramersweg / Geversweg nabij Kaptein Kaas. Deze zou dan moeten
aansluiten op een nieuw aan te leggen Puikman achterlangs het P+R
terrein, waarbij de huidige Puikman vervalt. Deze nieuwe Puikman sluit
vervolgens aan op de Beverwijkerstraatweg. (âde westvariantâ ).
Onderdeel van de âwestvariantâ is een onderdoorgang voor
langzaamverkeer ter plaatse van de huidige spoorwegovergang
Beverwijkerstraatweg. De haalbaarheidsstudie omvat naast de
ruimtelijke verkenningen een beschrijving van de (verkeers-)effecten
van de tunnelvarianten en een toets aan de verschillende beleids- en
investeringsprogrammaâs van provincie, NS en het Rijk met het oog op
de financiële haalbaarheid.
Â
Uit de studie over de financiële haalbaarheid van de tunnels kan de
conclusie worden getrokken dat de gemeente Castricum er vooralsnog
(bijna) alleen voor staat. Daarmee lijkt een autotunnel of tunnel voor
langzaam verkeer onhaalbaar.Â
Â
Op 26 november a.s. wordt de studie aan de raad gepresenteerd tijdens
een raadsactiviteit. Op 3 december buigt de raad zich erover in een
raadscarrousel, waarna een besluit kan worden genomen. Het college
stelt de raad o.a. voor zich maximaal in te spannen voor erkenning bij
provincie, rijk en spoorpartijen voor de noodzaak van een autotunnel
onder het spoor, om deze alsnog haalbaar te maken.
Gemeente Castricum