Gemeente Castricum

Zanderij: Haalbaarheidsstudie stationsomgeving afgerond en gereed voor besluitvorming raad

De gelijkvloerse spoorwegovergangen in Castricum vormen een steeds groter wordend knelpunt voor de bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid van het dorp. De ambities van het Rijk en de spoorvervoerders voorzien de komende jaren in een verdere toename van het treinverkeer op de belangrijke spoorlijnen. Ook Castricum krijgt met de positieve, maar ook negatieve effecten van deze plannen te maken; nu al is de belangrijke spoorwegovergang Beverwijkerstraatweg-Stationsweg van elk uur bijna een half uur afgesloten voor alle verkeer.

Â

Burgemeester en wethouders hebben op verzoek van de raad en de klankbordgroep Zanderij een studie verricht naar de technische, ruimtelijke en financiële haalbaarheid van een tunnel onder de spoorlijn voor het doorgaande autoverkeer. In dit haalbaarheids- onderzoek zijn ook de mogelijkheden voor een tunnel voor fietsers en voetgangers nabij de Kramersweg-Burg. Mooijstraat, de uitbreiding van het P+R terrein aan de westkant van het spoor en een (ondergrondse) fietsenstalling meegenomen. Er is een relatie met de gebiedsvisie Zanderij, waarin deze voorzieningen als wens zijn meegenomen.

Â

Voor de autotunnel zijn twee mogelijke tracés onderzocht: Een tunnel in het huidige wegtracé tussen de Beverwijkerstraatweg en de Stationsweg (de âoostvariantâ) en een tunnel tussen de Mient en de Kramersweg / Geversweg nabij Kaptein Kaas. Deze zou dan moeten aansluiten op een nieuw aan te leggen Puikman achterlangs het P+R terrein, waarbij de huidige Puikman vervalt. Deze nieuwe Puikman sluit vervolgens aan op de Beverwijkerstraatweg. (âde westvariantâ ). Onderdeel van de âwestvariantâ is een onderdoorgang voor langzaamverkeer ter plaatse van de huidige spoorwegovergang Beverwijkerstraatweg. De haalbaarheidsstudie omvat naast de ruimtelijke verkenningen een beschrijving van de (verkeers-)effecten van de tunnelvarianten en een toets aan de verschillende beleids- en investeringsprogrammaâs van provincie, NS en het Rijk met het oog op de financiële haalbaarheid.

Â

Uit de studie over de financiële haalbaarheid van de tunnels kan de conclusie worden getrokken dat de gemeente Castricum er vooralsnog (bijna) alleen voor staat. Daarmee lijkt een autotunnel of tunnel voor langzaam verkeer onhaalbaar.Â

Â

Op 26 november a.s. wordt de studie aan de raad gepresenteerd tijdens een raadsactiviteit. Op 3 december buigt de raad zich erover in een raadscarrousel, waarna een besluit kan worden genomen. Het college stelt de raad o.a. voor zich maximaal in te spannen voor erkenning bij provincie, rijk en spoorpartijen voor de noodzaak van een autotunnel onder het spoor, om deze alsnog haalbaar te maken.