Gemeenten zijn goed op weg met vervoer van gehandicapte kinderen

17/11/2009 15:11

VNG

Persbericht

Gemeenten zijn goed op weg met vervoer van gehandicapte kinderen

Verder adviseert de Ombudsman gemeenten vaker de deskundigheid van de scholen te gebruiken. Om inzicht te krijgen in de eisen die de handicap van een kind aan het vervoer stelt zouden zij meer gebruik moeten maken van de ervaringen met het kind en de deskundigheid die aanwezig is op de school van het kind. De ervaring van de VNG is dat scholen al vaak hun advies met de aanvraag tot leerlingenvervoer meesturen. Een dergelijk advies is niet in alle gevallen onpartijdig. Daarom is het volgens de VNG raadzaam om bij twijfel een onafhankelijke deskundige te raadplegen. Vaak wordt dan aan de GGD de opdracht gegeven het kind te onderzoeken. De VNG is het eens met de Ombudsman dat dit onderzoek zorgvuldig uitgevoerd dient te worden. De VNG sluit zich ook aan bij het advies van de Ombudsman een panel of klankbord voor ouders en vervoerders in te stellen.

Gemeenten dienen gehandicapte leerlingen zo zorgvuldig mogelijk van en naar school te vervoeren. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) is het met de Nationale Ombudsman eens dat maatwerk en kwaliteit daarbij voorop moeten staan. Maar het is een fabel om te veronderstellen dat gemeenten altijd voor de goedkoopste oplossing kiezen of de deskundigheid van scholen niet gebruiken.

De Nationale Ombudsman heeft naar aanleiding van klachten gekeken naar het leerlingenvervoer bij gemeenten. Aan de hand van een casus van de autistische jongen Maarten Touw concludeert de Ombudsman dat er veel verbeterpunten zijn voor het leerlingenvervoer van alle gehandicapte kinderen.

Allereerst concludeert de Ombudsman dat veel gemeenten het vervoer van gehandicapte leerlingen min of meer standaard invullen. Zij zouden vaker maatwerk moeten gebruiken. De VNG is het eens met het uitgangspunt dat maatwerk zeer wenselijk is in het leerlingenvervoer, maar herkent zich niet in de conclusie dat gemeenten een standaard invulling daaraan geven. Er zijn juist veel gemeenten die zeer zorgvuldig omgaan met leerlingenvervoer en een passend aanbod organiseren, bijvoorbeeld de gemeente Rotterdam en Hoorn.

"De gelden voor het leerlingenvervoer worden niet als afzonderlijk bedrag beschikbaar gesteld, maar maken deel uit van het gemeentefonds. Gemeenten hebben er baat bij als zij de kosten van het leerlingenvervoer zo laag mogelijk houden", concludeert de Ombudsman. De VNG bestrijdt dit. Uiteraard moeten de gemeenten uitkomen met het bedrag van het gemeentefonds. Het leerlingenvervoer is een open-einde regeling; dat naar kostenbeheersing wordt gestreefd is inherent aan het systeem. Het aantal leerlingen met een bepaalde diagnose neemt echter sterk toe, wat een grotere vraag naar aangepast vervoer met zich meebrengt. Gemeenten komen dus voor hogere kosten te staan, terwijl de inkomsten van het rijk gelijk blijven of zelfs afnemen. Dit alles betekent echter niet dat alle leerlingenvervoer 'op een koopje' gaat.

Gemeenten zijn sinds enkele jaren verplicht om het leerlingenvervoer volgens de Europese richtlijnen aan te besteden. In het begin was dat niet altijd even gemakkelijk vanwege de vele regels, maar de laatste tijd maken gemeenten een flinke kwalitatieve inhaalslag. De prijs/kwaliteitverhouding geeft steeds vaker de doorslag bij de keuze voor een vervoerder en ook andere factoren zoals de opleiding van de chauffeur en de klanttevredenheid spelen een belangrijke rol. De VNG heeft samen met gemeenten, de taxibranche, cliƫntenorganisaties en de ministeries van VWS, VROM en V? handboeken 'Professioneel Aanbesteden' ontwikkeld die bijdragen aan beter contractvervoer. Verder zetten partijen in op een betere onderlinge communicatie en kennisuitwisseling. Op 24 november a.s. gaan partijen met elkaar in gesprek over wederzijdse verwachtingen en ervaringen.

Kijk voor meer informatie over de handboeken en de bijeenkomst op www.naarbetercontractvervoer.nl

Den Haag, 17 november 2009