17 november 2009
Commissariaat adviseert over Meerjarenbegroting NPO
Het Commissariaat voor de Media constateert in zijn beoordeling van de
Meerjarenbegroting 2010 - 2014 van de Nederlandse Publieke Omroep dat
deze geen grote wijzigingen kent ten opzichte van de vorige
meerjarenbegroting. Dit is te begrijpen, aangezien de NPO in het
voorjaar van 2010 het Concessiebeleidsplan voor de komende tien jaar
zal presenteren waarin een aanzienlijk aantal onderwerpen diepgaand
zal worden uitgewerkt. Bovendien zullen er in 2010 de nodige
veranderingen optreden waarvan de impact nu nog niet geheel is in te
schatten, zoals de toetreding van nieuwe omroepverenigingen en het
toepassen van een glijdende schaal voor de verdeling van budget en
zendtijd.
Het Commissariaat heeft enkele onderwerpen geïdentificeerd die ook in
het Concessiebeleidsplan dienen te worden meegenomen, zoals nader
uitgewerkte (bereiks)doelstellingen voor Kunst & Cultuur, een algemene
visie op samenwerking met derde partijen, integrale aanpak van het
diversiteitsvraagstuk, een nader onderbouwde visie op de
zenderprofielen en een verdere uitwerking van de digitale
contentstrategie.
Expressie, kunst en diversiteit zijn evenals vorig jaar als
speerpunten benoemd. Nieuw in deze Meerjarenbegroting is dat de
recessie zijn intrede heeft gedaan. Deze is tot nu toe grotendeels aan
de publieke omroep voorbij gegaan. Dat maakt het volgens het
Commissariaat noodzakelijk dat de NPO ook in de huidige economische
situatie behoedzaam jegens andere partijen uit de markt zal weten te
opereren.
Voor het eerst heeft het Commissariaat in zijn beoordeling de naleving
van de 'prestatieovereenkomst publieke omroep (2008 - 2010)'
meegenomen. Algemeen kan worden gesteld dat de publieke omroep heeft
waargemaakt wat in de prestatieovereenkomst is beloofd en op diverse
terreinen zelfs meer resultaat heeft behaald dan is afgesproken. Dit
geldt bijvoorbeeld voor de hoeveelheid kunstprogramma's, educatieve
programmering en nieuwe audiovisuele programmering op internet.
Het Commissariaat is, ondanks enige verbetering op dit punt, evenals
in voorgaande jaren kritisch over het feit dat de beleidsvoornemens
niet financieel zijn uitgewerkt. Hierdoor is het niet mogelijk een
goed beeld te krijgen van de aan de voornemens gerelateerde kosten.
Overige onderwerpen die in het advies aan de orde komen zijn de
meerwaarde van de themakanalen, de problematiek rond de verrekening
van auteursrechten en de 'single sign-on' en 'embeddable player', twee
nieuwe ontwikkelingen op internetgebied.
Ten slotte doet het Commissariaat de Minister de suggestie om meer
afstemming aan te brengen tussen de vele verantwoordingsdocumenten en
-momenten ten aanzien van het voorgenomen beleid en de behaalde
resultaten van de publieke omroep.
Commissariaat voor de Media