Ministerie van Economische Zaken
Misleidende websites en sms-abonnementen worden aangepakt
17 november 2009 | nieuwsbericht | Telecom en consument
Staatssecretaris Frank Heemskerk van Economische Zaken is blij met de
Nederlandse en Europese aandacht voor misleidende sms-diensten en met
name de strenge aanpak van misleidende informatie op verschillende
websites.
'Er moet stevig worden opgetreden tegen malafide sms-aanbieders,'
aldus Heemskerk. 'Er werden al diverse boetes opgelegd in Nederland.
De Consumentenautoriteit en de OPTA zullen de komende periode ook
scherp blijven toezien op eventuele malafide praktijken. Daarnaast ben
ik bezig om de bestaande zelfregulering rond sms-diensten tegen het
licht te houden (de sms-gedragscode). Die moet echt scherper om
kwetsbare groepen zoals kinderen te beschermen'.
Kinderen en jongeren
De Europese commissie beoordeelde websites op misleidende aanbiedingen
voor ringtones, wallpapers of andere sms-diensten. Het onderzoek
betrof vooral websites en uitingen die zich richten op kinderen en
jongeren. Volgens Heemskerk zijn er nog teveel kinderen de dupe van
dit soort misleidende praktijken. 'Daarom is het goed dat ook de
Europese Commissie hier bovenop zit.'
Onduidelijkheid, onvolledige en misleidende informatie
Europees commissaris voor consumentenzaken, Meglena Kuneva, maakte
dinsdag 17 november 2009 de resultaten bekend. 70% van de websites
waar misleidende aanbiedingen werden aangetroffen, zijn inmiddels
aangepast. Naar een deel van de websites loopt nog een onderzoek. De
grootste problemen die naar voren kwamen waren: onduidelijkheid over
de kosten van de dienst, misleidende informatie over de kosten (iets
leek gratis en eenmalig, maar bleek een abonnement te zijn) en
onvolledige informatie over de aanbieder van de dienst. Hierdoor
ontbreken voldoende waarborgen voor consumenten.
Honderden meldingen
In Nederland heeft de Consumentenautoriteit aan dit onderzoek
deelgenomen. De genoemde problemen zijn ook in Nederland aangetroffen.
ConsuWijzer krijgt maandelijks enkele honderden meldingen over
SMS-diensten.
De Consumentenautoriteit heeft naar aanleiding van dit onderzoek
verschillende misleidende reclames aangepakt. Te vaak gebeurt het dat
SMS-abonnementen via de telefoon worden afgerekend, zonder dat er een
voor consumenten duidelijk relatie is tussen de primaire
reclame-uiting en dat wat men uiteindelijk krijgt. Dat moet echt
anders, aldus Heemskerk. Dus bijvoorbeeld geen ringtone-abonnementen
meer via testjes of raadseltjes. Als dit toch gebeurt moeten
gedupeerde consumenten snel hun geld terug krijgen en partijen die de
regels stelselmatig overtreden moeten sneller dan nu het geval is
worden uitgesloten.