Almeerders met petitie naar de kamer

www. Bouw de IJmeerbrug.nl

ALMERE, 20091114 -- Op dinsdag 17 november wordt in Den Haag de petitie Bouw de IJmeerbrug aangeboden aan de voorzitter van Tweede Kamercommissie Verkeer en Waterstaat. De petitie is gestart door Almeerders die opkomen voor een goede verbinding tussen Amsterdam en Almere.


De Almeerders vragen de Tweede Kamer om standvastig te blijven en de IJmeerverbinding die altijd in de plannen voor Almere heeft gestaan gewoon aan te leggen. "Het kan niet zo zijn dat Almere wel een taakstelling krijgt om te verdubbelen in 2030 en daar niet de infrastructuur bij komt die een stad van de omvang van 350.000 inwoners nodig heeft' aldus initiatiefnemer Johan van der Kroef. Opmerkelijk van de petitie is dat het geen petitie ergens tegen is maar juist ergens voor.

Almere heeft vanaf het ontstaan te maken gehad met infrastructuur die achterbleef bij de ontwikkeling. Door het niet doorgaan van de Markerwaard is de Noordelijke weg richting Noord-Holland geschrapt. En ook de verbinding A6-A9 is niet doorgegaan. 'Door de vreemde berichtgeving dat de tunnelverbinding A6-A9 door het Naardermeer zou gaan is de Kamer een aantal jaren geleden gezwicht voor actievoerders na 25 jaar uitstel. Toen getwijfeld werd aan de IJmeerverbinding werd het tijd een ander geluid te horen. Het geluid van Almeerders die al jaren in de file of in overvolle treinen staan', aldus het actiecomité Bouw de IJmeerbrug. Al in het structuurplan uit 1978 van de Rijksdienst IJsselmeerpolders stond de IJmeerverbinding en toen was er nog niet eens sprake van een doorgroei naar een grote stad van 350.000 inwoners.

Het actiecomité hoopt dat de Tweede Kamer Almere de slagaders gunt die het nodig om als grote stad te functioneren. Dat de regering de meest optimale optie voor een IJmeerverbinding wil zoeken, juicht het actiecomité toe. Maar de Almeerders willen niet dat het leidt tot uitstel of afstel. 'Almere moet echt verder groeien, bevestigt de regering keer op keer, omdat de Randstad nog groeit met 1,25 miljoen mensen in de komende decennia. Wanneer het echt nodig is dat Almere verdubbelt om te voorkomen dat in het Groene Hart gebouwd wordt, dan moet er ook een consequent beleid gevoerd worden met betrekking tot de infrastructuur die daar voor nodig is, aldus het actiecomité.




Ingezonden persbericht