Accell Group

PERSBERICHT

Accell Group verwacht hogere nettowinst en omzet

Heerenveen, 17 november 2009 - Accell Group N.V. maakt vandaag bekend haar eerder uitgesproken omzet- en winstverwachting te handhaven. Op basis van de omzet tot en met oktober en de vooruitzichten voor de laatste twee maanden van het jaar wordt voor heel 2009 een hogere omzet, en een stijging van de nettowinst met circa 10% ten opzichte van 2008 verwacht.

René Takens, CEO van Accell Group: "De omzet heeft zich tot en met oktober in lijn met onze verwachtingen ontwikkeld. Zowel bij fietsen als fietsonderdelen & -accessoires is de omzet gestegen. Het fietsgebruik blijft onverminderd populair voor gezondheid en mobiliteit. Ook zien we dat het gebruik van racefietsen en mountainbikes voor sportieve doeleinden toeneemt, zowel voor recreatie als competitie. De belangstelling voor elektrische fietsen blijft aanhouden. We hebben ons E-bike assortiment inmiddels sterk uitgebreid met producten in verschillende prijscategorieën. Met veelal zelf ontwikkelde innovatieve technieken, comfort en eigentijds design bieden wij consumenten kwalitatief het beste en meest aantrekkelijke assortiment. Dat geeft ons een voorsprong. We zullen blijven investeren om die leidende positie in de markt vast te houden en te verstevigen."

In tegenstelling tot de omzettoename bij het segment fietsen, fietsonderdelen & accessoires lag de omzet in het relatief kleine fitness segment tot en met oktober op een lager niveau dan in 2008. Dit is deels het gevolg van de verslechterde marktcondities en deels het gevolg van het wegvallen van een aantal internationale distributeurs die hun inkopen niet meer konden financieren. Bij de fitnessdivisie zijn belangrijke kostenreducties en een vermindering van het werkkapitaal gerealiseerd. Dit segment heeft een omzet van minder dan 5% van de groepsomzet.

De in september 2009 gepresenteerde nieuwe fietscollecties voor 2010 zijn door de dealers goed ontvangen. De orderontvangsten voor het nieuwe seizoen liggen op een vergelijkbaar niveau als die van vorig jaar.

Met inachtneming van de normale effecten die verband houden met het verloop van de seizoensmatige verkopen, zijn er in de afgelopen periode tot en met oktober geen significante wijzigingen opgetreden in de financiële positie van Accell Group.

Zoals aangegeven handhaaft Accell Group de eerder uitgesproken verwachtingen. Voor heel 2009 wordt een hogere omzet en een stijging van de nettowinst met circa 10% ten opzichte van 2008 verwacht, onvoorziene omstandigheden voorbehouden.

/ / / / / / /

Profiel Accell Group N.V.
Accell Group is een internationale groep van ondernemingen die actief is in het ontwerp, de ontwikkeling, productie, marketing en verkoop van innovatieve en kwalitatief hoogwaardige fietsen, fietsonderdelen en -accessoires en fitnessapparatuur. De merken van Accell Group hebben voor consumenten een herkenbare toegevoegde waarde, waarbij de lange traditie in hun respectievelijke markten vaak een belangrijke rol speelt. Met bekende merknamen als Batavus, Bremshey, Ghost, Hai, Hercules, Koga-Miyata, Lapierre, Loekie, Redline, Sparta, Staiger, Tunturi, Winora en XLC hebben de ondernemingen sterke posities in de midden- en hogere segmenten van de markt. De verkoop aan consumenten vindt voornamelijk plaats via de gespecialiseerde vakhandel.

Accell Group heeft productievestigingen in Nederland, België, Duitsland, Finland, Frankrijk en Hongarije. De kernmarkten zijn Nederland (45% van de omzet), Duitsland (25%) en Frankrijk (9%). EU landen, waaronder België, Denemarken, Finland, Oostenrijk, Spanje en het Verenigd Koninkrijk nemen 14% voor hun rekening. De overige 7% van de omzet komt uit landen buiten de EU, waaronder Zwitserland, de Verenigde Staten en Canada.

Accell Group is in Europa marktleider op de fietsenmarkt en bevindt zich in de top van de markt voor 'home use' fitnessapparatuur. De omzet bedroeg in 2008 ¤ 538,0 miljoen en de nettowinst ¤ 28,6 miljoen. De aandelen Accell Group worden verhandeld op NYSE Euronext in Amsterdam (ACCEL).