Voedingcentrum


Datum: 17 november 2009

Consument kiest goedkoper

Ruim de helft van alle Nederlanders kiest sinds de kredietcrisis voor goedkopere voedingsmiddelen. Dat blijkt uit nieuw consumentenonderzoek in opdracht van het Voedingscentrum. Ruim een kwart van de Nederlandse bevolking geeft aan dat ze minder te besteden hebben sinds de kredietcrisis. De resultaten van het onderzoek zijn op 17 november bekend gemaakt tijdens het symposium `Goedkoop eten moet gezonder!'.

Van de 900 ondervraagden geeft 61% aan vaker aanbiedingen te kopen in de supermarkt. 51% kiest vaker huismerken en goedkopere merken. Dit geldt vooral voor mensen die aangeven dat ze minder te besteden hebben.

Bezuinigen

Sinds het uitbreken van de kredietcrisis koopt een deel van de Nederlanders ook andere soorten producten. Bijna een derde geeft aan het meest te bezuinigen door minder kant-en-klaarmaaltijden te kopen en goedkopere vleessoorten te kiezen. 24% koopt goedkopere vleeswaren en 16% vaker groente in blik of pot. Fastfoodrestaurants, snackbars en afhaalmaaltijden zijn sinds de kredietcrisis minder populair, zo blijkt ook uit het onderzoek.

Goedkoop gezonder maken

Het Voedingscentrum daagt de fabrikanten van voeding uit om de bulk van de veel gegeten producten gezonder te maken. De veel gegeten, bewerkte producten zoals soepen, sauzen en snacks moeten gezonder worden. Zonder dat deze producten veel duurder worden. Tegelijkertijd doet het Voedingscentrum een oproep aan supermarkten om vaker gezonde producten in de reclame te doen. Dit omdat consumenten tijdens het boodschappen doen steeds meer letten op aanbiedingen.