Gemeente Utrecht


Datum 17 november 2009 | |
|                                                                      |
|Gemeente Utrecht; prettig geregeld!                                   |

|Minder regels, eenvoudiger procedures en minder bureaucratie. Onder   |
|het motto 'Utrecht prettig geregeld' werkt de gemeente Utrecht        |
|hieraan. Onlangs heeft het college een tussenrapportage vastgesteld   |
|met de tot nu toe behaalde resultaten. Bij een vergunningsaanvraag    |
|hoeft men bijvoorbeeld geen uittreksel van de Kamer van Koophandel    |
|meer in te leveren, omdat de gemeente deze gegevens zelf opvraagt. Er |
|is een flitsvergunning voor bouwaanvragen, waardoor deze snel kunnen  |
|worden afgehandeld. Hondenbezitters hoeven vanaf volgend jaar geen    |
|aangifte meer te doen voor de hondenbelasting maar krijgen een        |
|aanslag. Voor burgers die daar recht op hebben worden gemeentelijke   |
|belastingen en heffingen automatisch kwijtgescholden.                 |
|                                                                      |
|Prettig geregeld betekent in een aantal gevallen dat zaken sneller    |
|worden afgehandeld en dat burgers minder hoeven te betalen voor een   |
|aanvraag. Ook de komende tijd werkt de gemeente verder aan            |
|deregulering.                                                         |
|                                                                      |
|Makkelijker, goedkoper en sneller voor de burgers                     |
|De Utrechtse aanpak van deregulering is breed: van het verminderen van|
|regels tot het verbeteren van dienstverlening. De aanpak is deels     |
|gebaseerd op 'best practices' van andere gemeenten en op input uit    |
|gesprekken met ondernemers en burgers. Sommige maatregelen leiden tot |
|minder werk voor de gemeente en tijdsbesparing voor de burgers.       |
|Doordat de velvergunningplicht voor bomen in particuliere tuinen      |
|kleiner dan 300 m² is afgeschaft, zijn er 80% minder aanvragen.       |
|Diverse verordeningen zijn ingekort of vereenvoudigd. De              |
|marktverordening is van 27 naar 16 artikelen gegaan en ook de         |
|reclameverordening en horecaverordening worden vereenvoudigd.         |
|Er is geen maandelijkse verantwoording meer voor bijstandsgerechtigden|
|(Rofje). Ook hoeft men voor ondertrouw niet meer allerlei documenten  |
|bij de gemeente op te vragen. Voor vrijwilligers en instellingen is   |
|het gemakkelijk om subsidies te verantwoorden en ook de vergunningen  |
|voor deze doelgroep worden vereenvoudigd.                             |
|                                                                      |
|Op dit moment wordt verder gekeken hoe de gemeente in regels en       |
|uitvoering meer vanuit vertrouwen en eigen verantwoordelijkheid naar  |
|burgers en ondernemers kan werken. Een voorbeeld is de WMO en de      |
|aanvraag van eenvoudige woningaanpassingen. Vertrouwen kan hier leiden|
|tot in minder verantwoording en bureaucratische                       |
|informatieverplichtingen. Ook de gemeenteraad wordt actief bij dit    |
|'dereguleringsdenken' betrokken.                                      |
|Tevens werkt de gemeente nu met mediation bij bezwaarschriften.       |
|Hierbij wordt voor de formele procedure contact gelegd met de         |
|bezwaarmaker. Een eerste proef toont dat 48% van de bezwaarschriften  |
|op deze manier voor de formele procedure gezamenlijk wordt opgelost.  |
|Dit scheelt zowel burgers als ondernemers veel tijd en moeite.        |
|                                                                      |
|Wat gaat nog gebeuren?                                                |
|De Algemeen Plaatselijke Verordening (APV) wordt begin volgend jaar   |
|aangepast. Er is een groot aantal dereguleringsvoorstellen opgenomen  |
|voor regels die overbodig zijn of anders kunnen (dienstverlening op   |
|straat, regels kelderingangen, voorwerpen op de weg, veiligheid op het|
|ijs, vergunning alarminstallaties). Naast de APV worden op dit moment |
|alle verordeningen herzien op dereguleringsmogelijkheden. Utrecht is  |
|op een aantal terreinen ook zelf 'best practice' voor andere          |
|gemeenten.                                                            |
|                                                                      |
|De gemeente staat open voor meldingen van onduidelijke regelgeving,   |
|ingewikkelde procedures of voor tips om bureaucratie aan te pakken. Ga|
|voor een melding naar www.utrecht.nl/prettiggeregeld.                 |
|