Ingezonden persbericht




Persbericht

Haarlem, 17 november 2009

74% van de Nederlanders boekt vliegreis via internet

Bijna driekwart (74%) van de Nederlanders boekte in 2009 zijn vliegreis direct via internet. Zo blijkt uit de recente uitkomst van het onafhankelijke Nationaal Vliegreis Onderzoek dat vliegwinkel.nl jaarlijks door marktonderzoekbureau de Vos & Jansen laat uitvoeren. Het is een stijging van 5,7% ten opzichte van het voorgaande jaar. Meer dan de helft (56%) van de boekingen betrof losse vluchten. De verhouding tussen online boekingen voor losse vluchten versus pakketreizen is onveranderd gebleven: 56% maakte een online reservering voor een vliegticket en 44% boekte via internet een pakketreis.

De belangrijkste reden om niet via het internet te boeken is de behoefte aan persoonlijk contact bij het boeken van een vliegreis. Ruim een 35% van de respondenten geeft zonder meer de voorkeur aan persoonlijk contact bij het boeken van een vliegticket. Omdat men meerdere redenen kon opgeven voor het niet boeken via internet werd duidelijk dat bijna de helft (49%) van de boekers het gemakkelijk vindt als iemand de mogelijkheden voor hen op een rijtje zet. Vooral jongeren t/m 25 jaar (66%) stellen dat op prijs. Een kwart (25%) van de respondenten wil dat iemand voorrekent hoeveel de reis precies gaat kosten. Slechts 9% vindt het niet veilig om via een website te kopen en 11% wenst niet met een creditcard te betalen.

"De uitkomst van het Nationaal Vliegreis Onderzoek bevestigt in veel opzichten onze praktijkervaring", zegt Wim Butte, directeur van vliegwinkel.nl. "In de afgelopen 10 jaar hebben wij het aantal online boekingen jaarlijks zien stijgen, maar ook zien we geen enkele reden om de vijf vestigingen van Vliegwinkel in de grote steden te sluiten. Een bepaalde klantengroep geeft nu eenmaal de voorkeur aan persoonlijk contact. En dat zijn zeker niet alleen 50-plussers. Ook veel webbezoekers geven in tweede instantie toch de voorkeur aan persoonlijk contact, zo blijkt uit het aantal telefonische vragen en reserveringen, dat dagelijks binnenkomt bij de klantenservice van vliegwinkel.nl."


* Het Nationaal Vliegreis Onderzoek wordt jaarlijks uitgevoerd door onderzoeksbureau De Vos & Jansen. De editie 2009 werd in september 2009 uitgevoerd onder 1.084 respondenten van 18 jaar en ouder die in de afgelopen 12 maanden een of meerdere vluchten hebben gemaakt met vertrek vanuit Nederland of buurland. Met behulp van de Gouden Standaard zijn de resultaten gewogen en dus representatief voor de Nederlandse bevolking van 18 jaar en ouder.

---///---

EINDE BERICHT

Vliegwinkel.nl is met 6 miljoen bezoekers per jaar een van de grootste online reisaanbieders van Nederland. Op Vliegwinkel.nl kan de bezoeker per bestemming en luchthaven alle maatschappijen - ook low-cost airlines - en ticketprijzen in één oogopslag vergelijken en reserveren. Het vliegticket kan worden gecombineerd met hotelovernachtingen, autohuur en luchthavenvervoer.

Vliegwinkel.nl is een activiteit van Vliegwinkel Holding B.V. in Haarlem, een dochterbedrijf van BCD Holdings N.V. Dit Nederlandse familiebedrijf is in 1975 opgericht door de heer John Fentener van Vlissingen. Het bedrijf is marktleider in de reisindustrie. BCD Holdings bestaat verder uit: BCD Travel (zakenreizen), Park 'N Fly (parkeren nabij luchthavens), TRX (reistechnologie) en Airtrade International (online verkoop vliegtickets). BCD Holdings heeft 15.000 medewerkers, eigen vestigingen in 30 landen, en partners en affiliates in meer dan 90 landen over de hele wereld. Het bedrijf behaalde in 2008 een omzet, inclusief franchising, van U.S.$ 15,6 miljard. Voor meer informatie: www.bcd-nv.com.

Noot voor redacties

Noot aan de redactie (