Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Trends & Gadgets 2010
"2010 wordt het jaar van de CrisisConsument",
aldus trendwatchers-duo Lieke & Richard Lamb, www.Trendwatcher.com

2009 was door RL aangekondigd als het 'Jaar van de Verloren Welvaart'. Dit bleek juist en zelfs de koningin sprak in haar troonrede over minder welvaart. Richard Lamb voorspelde als één van de weinigen de financiële crisis ("We leven in een schijnbare economische groei..").

2010 wordt het 'Jaar van de CrisisConsument'.
Het ergste van de crisis moet voor de consumenten nog komen. Zie ook het artikel over de kritische CrisisConsument op www.Trendwatcher.com.

2011 wordt het 'Jaar van de hedendaagse wederopbouw'. Deze wederopbouw begint voorzichtig al eind 2010 en wordt in vrijwel alle sectoren zichtbaar in de loop van 2011.

HOT or NOT in 2010
HOT in 2010

Het Brainstormmodel
Balans-economie
Diversiteit aan de top
Welzijn
Huiselijkheid
Vrije tijd is kostbaar
Bewuster consumeren
Goede service & echte aandacht
Economische zekerheid
Elektrische- & hybride auto's (o.a. Air Car)
Medische tatoeage met virus- of bacterie-DNA

Opblaasbare Push Up BH
Cosmeceuticals
Uitbundige mode
Parels (o.a. Purlz.com)
Gezond gewicht
Ouderwetse Koffiemolen & Koffiezetapparaat
Survival bracelets (van Parachute koord)
Rechtenvrije muziek (o.a. TribeOfNoise.com)
Apple Tablet & Audio-books
Augmented Reality (o.a. Layar.com)

NOT in 2010

Het Poldermodel
Groei-economie
Old Boys Network
Welvaart
Materialisme
Druk, druk, druk
Groen consumeren
Onbeleefd personeel
Scheiden
PC-tractoren
Vaccin

Wonderbra
Plastische chirurgie
Saaie kleding
Edelstenen
Graatmager
Senseo en Nespresso
Rubberen armbandjes
Muziekrechten
eBook Readers
Virtual Reality
Economie & Politiek 2010
Het ergste van de crisis moet voor de consumenten nog komen. Daarom wordt 2010 het jaar van de 'CrisisConsument'. In 2010 worden we ook geconfronteerd met het 'Dilemma van Duurzaamheid': de vergroening/verduurzaming van de maatschappij wordt onbetaalbaar door alle heffingen op producten en diensten. Gemeenteraadsverkiezingen gaan vrijwel zeker dramatische verschuivingen geven met veel geschreeuw en weinig wol.

Consumenten 2010
Doe suffe dingen in een wereld die razendsnel verandert: Hedendaagse huiselijkheid. Appeltaart bakken; zelf kleding naaien; breien; quality time met partner en de kinderen vakantie in eigen land etc. Dure coffee-pads en coffee-cups worden weer vervangen door snelfilter-koffieapparaten. Dit sluit aan bij de behoefte aan huiselijkheid en authenticiteit.

Vrouwen 2010
In 2010 zullen de 'BalanceBabes' zichtbaar worden. BalanceBabes zijn - in tegenstelling tot Business Babes en Burn-out Babes - vrouwen die hun leven op een gebalanceerde manier indelen. Niet alleen de Works/life-balance maar ook ten opzichte van mannen. Er ontstaat een uitgebalanceerde plek voor vrouwen in de samenleving.

Gadgets 2010
De Apple Tablet wordt hoogstwaarschijnlijk 'gadget van het jaar 2010'. De mobiele telefoon wordt vanaf dit jaar de spil bij persoonlijke communicatie en dus niet meer de laptop of een desktop computer.

Internet 2010
Nadruk op commercialisering van Social Media zoals Twitter. Daarmee wordt het mainstream. TV op de mobiele telefoon, DAB-radio, 3D-televisie etc.

Internationaal 2010
De kans op een 'War-on-Water' is vrij groot in 2010. In de Gaza-strook en Californië was het in 2009 al bijna zo ver. De zoektocht naar de 'schuldigen' van de crisis loopt nog even door.

Sport 2010
Geef het volk brood en spelen. Dat is extra belangrijk in de huidige economische situatie. Met in 2010 o.a. het WK-voetbal in Zuid-Afrika en de Tour-de-France die start in Rotterdam zit dat wel goed.

Technologie & Wetenschap 2010
Nano-deeltjes in voedsel en coatings; 3D-printing; Convergentie van Bio-tech; Materiaal-tech (nano); Energie-tech en Informatie Tech. Gen-therapie (o.a. t.b.v. Alzheimer; Parkinson). Information Technology (domotica, WCIT-congres in Amsterdam). New Clear = Nuclear Energy (Waterstof Economie). Elektrische auto & de 'Air Car' van Guy Negre, auto die rijdt op lucht! Nieuwe vormen van medicatie zoals een tatoeage met virus- of bacterie-DNA.