Jonge honden nemen verantwoordelijkheid voor innovatie


Club van Delft roept bedrijven op om innovatie vraagstukken in te sturen

Delft, 20091117 -- De Club van Delft daagt het Nederlandse bedrijfsleven uit om juist nu te innoveren door gebruik te maken van getalenteerde studenten in DenkTanks. Sinds de crisis hebben bedrijven de plannen om te vernieuwen uitgesteld, 62% stelt dit zelfs uit tot 2011. De Club van Delft roept bedrijven juist op om innovatievraagstukken in te sturen zodat zij met hun DenkTank de eerste concepten gratis kunnen ontwikkelen.

"Bedrijven hebben koudwatervrees bij 'innovatie'", zegt Nathan Volkers, oprichter en partner bij de Club van Delft. "Ze richten zich te eenzijdig op de negatieve gevolgen van de crisis, maar zien vaak over het hoofd dat stilstaan in ontwikkeling pas echt geld kost." Pas na 2010 wordt er weer prioriteit gegeven aan product- en dienstontwikkeling. Hierdoor ontstaat een innovatiekloof in de kennisintensieve sectoren waardoor de internationale handelspositie als kenniseconomie verslechtert. Dit leidt tot een lagere werkgelegenheid voor hoger opgeleiden in Nederland nu en in de toekomst. Volkers:"Wij geven met het initiatief van een proefrit in onze (denk-)tank bedrijven een eerste zet in de goede richting. Daarna kunnen ze het traject oppakken met ons of een andere adviseur of ontwerper, dat maakt ons niet zoveel uit: als iedereen weer meer gaat bewegen, danst iedereen uiteindelijk mee!"

Een DenkTank van de Club van Delft bestaat uit studenten van verschillende studies en universiteiten uit hun netwerk. Zij spelen zo een actieve rol in het oplossen van problemen bij bedrijven en organisaties, met name op het gebied van product- en diensteninnovatie. In multidisciplinaire teams van wisselende samenstelling bouwen ze zodoende mee aan de ontwikkeling van hun toekomstige werkveld en vergroten ze ook hun eigen kansen op een uitdagende baan na hun studie. Bob van Putten, sindskort de derde partner van de Club van Delft, benadrukt de impact van een dergelijk traject:"Studenten hebben de laatste kennis vers van de universiteiten en kunnen zo heel snel veel toegevoegde waarde hebben. Hoeveel geld en CO2 bespaart uw bedrijf als u 20% minder verpakkingsruimte nodig heeft bij het transport? Dat zijn vraagstukken die goed passen bij studenten met een technische achtergrond. Maar zo stellen we voor elke case een geschikt team samen."

Een volledige DenkTank maakt gebruik van een groep getalenteerde en creatieve studenten gekoppeld aan een team van het bedrijf. Deze worden in het innovatietraject begeleid door een ervaren facilitator. Na de eerste dag volgt de incubatieperiode om alles te laten bezinken en later worden de uitkomsten met het bedrijf verder uitgewerkt om te zien hoe de concepten het beste geïmplementeerd kunnen worden. De andere oprichter Martin Nagelsmit licht toe: "De studenten worden niet gehinderd door enige werkervaring, maar maken dit goed door een gedreven instelling, creativiteit en scherpte. Samen met het team van het bedrijf wordt er voor gezorgd dat de creatieve oplossingen haalbare concepten worden."

Via de site van de Club van Delft kan het bedrijfsleven nu uitdagingen aanmelden waar een selectieve groep studenten vervolgens mee aan de slag gaat. De uitkomsten van deze eerste sessie worden per ommegaande gecommuniceerd aan het bedrijf. Oprichter Nathan Volkers: "Wij willen met de Club van Delft bedrijven in Nederland wakkerschudden en nodigen ze uit een proefrit te komen maken in onze denktank!"

Club van Delft - Innovatie DenkNetWerk