Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Vodafone omarmt 'The Changing Workplace' en haalt het beste uit zijn medewerkers op het hoofdkantoor in Maastricht

Amsterdam, 17 november 2009 - Vodafone's hoofdkantoor in Maastricht ondergaat een metamorfose conform 'mobiel werken' ofwel 'The Changing Workplace'. Het gebouw waar ook het contactcenter is gehuisvest wordt begin 2010, geheel klaar voor de komende jaren, opgeleverd. Tjeu Verheijen heeft in opdracht van Vodafone het concept 'The Changing Workplace' ontwikkeld. Het bijbehorende verandertraject, het design en de inrichting worden in samenwerking met kantoorinrichters Office Concepts + Solutions (OCS) en Steelcase verder ingevuld. 'The Changing Workplace' is een concept geheel gericht op het nieuwe werken, gekoppeld aan mobility. Ruimte heeft een andere betekenis gekregen en de inrichting is gebaseerd op een bepaalde ratio shared desks. Vaste werkplekken horen tot het verleden en medewerkers kunnen overal met elkaar communiceren, zelfs ongeacht de locatie waar zij zich bevinden. Hiermee praktiseert Vodafone waar het bedrijf voor staat: mobiel werken, snelheid, eenvoud en vertrouwen. Het concept is compleet, goed doordacht en gericht op inrichting die medewerkers efficiënter en effectiever laat werken.

'Power to you' is het credo van Vodafone en wat het bedrijf betreft geldt dat zeker voor zijn medewerkers. Vodafone wil dat werknemers het beste uit zichzelf halen en biedt hiervoor de juiste omstandigheden door werk te beschouwen als een integraal onderdeel van het leven. Werken doe je niet van negen tot vijf, maar op flexibele werktijden, thuis of op de zaak, met je laptop in de trein of op een variabele werkplek op kantoor. Het concept van Tjeu Verheijen heeft Vodafone in samenwerking met OCS en Steelcase volledig doorgevoerd in het gebruik van kantoorruimte en communicatietools. 'The Changing Workplace' gaat dan ook verder dan alleen de inrichting en het design. De strategische ligging van de panden is zeer gericht gekozen en deze zijn mede onderdeel van marketing alsook gericht op social responsibility.

The Changing Workplace
De essentie van The Changing Workplace is dat een bedrijf rekening houdt met de behoeften en het welzijn van de werknemers en het de efficiëntie en effectiviteit van werken verhoogt door het slim inrichten van de ruimte. Om zo optimaal mogelijk van de beschikbare kantoorruimte gebruik te maken, worden alle vertrekken multifunctioneel ingericht en wordt ieder hoekje van het pand effectief benut. Dit levert niet alleen kostenbesparingen op, het vergroot ook het plezier in het werk waardoor het welzijn van de medewerkers toeneemt en daarmee hun productiviteit. In Q-Port, het nieuwe Vodafone-gebouw dat begin 2009 zijn deuren opende in Amsterdam, heeft The Changing Workplace het zijn vruchten al afgeworpen.

Nu wordt het concept ook toegepast in het hoofdkantoor in Maastricht dat bestaat uit twee gebouwen die verbonden zijn door een Plaza (de plek waar je een kop koffie of een gezonde maaltijd kunt combineren met werkzaamheden). Iedere dag zijn er in het gebouw in Maastricht in totaal ongeveer 1.200 medewerkers gelijktijdig aanwezig, die kunnen werken waar en wanneer ze willen. Het ontwerp van de nieuwe inrichting is toegesneden op het optimaal in praktijk brengen van de bedrijfswaarden van Vodafone: snelheid, eenvoud en vertrouwen.

Snelheid en eenvoud
Het hoofdkantoor ligt vlak bij het station van Maastricht. Het is dus snel en gemakkelijk, te voet, met de fiets of het openbaar vervoer te bereiken voor medewerkers en bezoekers. Het gebouw is ingedeeld in fast, medium en slow zones. Individuele taken vinden plaats in de fast zone, ruimtes waar men zich goed kan concentreren. Medium zones zijn plekken waar contacten worden gelegd, zoals de 'Digital Forest', een informele loungeruimte. Harro Hoencamp, directeur van OCS: 'De Digital Forest ruimten zijn ontworpen door studenten van de Kunst Academie van Maastricht. Ze hebben de opdracht meegekregen om de bedrijfswaarden, zoals dynamiek, eenvoud en vertrouwen, te verbeelden. Ook willen we hiermee de vier verschillende generaties op het werk aanspreken, zij zijn degenen die het bedrijf dragen.' Ook voor ontspanning is voldoende plek bij Vodafone, in de slow zones. In de Plaza bijvoorbeeld kan men elkaar ontmoeten en samen wat eten. Het gebouw is zo ontworpen dat men niet naar een andere etage hoeft te lopen om bijvoorbeeld te vergaderen of koffie te halen. Verheijen: 'We hebben ons ook gericht op het spontane. Even snel met een collega iets bespreken kan in meerdere informele meeting rooms die op iedere etage aanwezig zijn. Je hoeft niet eerst een meeting room te boeken. Dit is snel, simpel en plezierig. Onze omgang met ruimte draagt bij aan zowel effectiviteit en mobiliteit als aan plezier in het werk. Rust, kleur en fun zorgen voor meer productiviteit van onze medewerkers.' Het hebben van geen vaste werkplekken vraagt ook om herkenning binnen het pand: way-finding. Iedere verdieping wordt aangeduid met een cijfer op de muur aangebracht in graffiti door een grafitti-kunstenaar. Ook heeft elke zijde van het gebouw zijn eigen kleur. Verheijen: '"Ik zit op blauw 2 bij de touch-down" klinkt wellicht vreemd, maar is snel heel duidelijk als je eenmaal werkzaam bent binnen het pand.'

Vertrouwen
Vertrouwen wil zeggen dat Vodafone streeft naar transparantie en openheid. Het bedrijf vertrouwt zijn medewerkers, zij mogen thuis werken en hebben flexibele werktijden waardoor werkplekken gedeeld kunnen worden. Vertrouwen uit zich ook bij het afrekenen van de lunch of koffie, dit doe je als medewerker bij de zelfscankassa. Transparantie en openheid komen eveneens terug in het ontwerp van het kantoorgebouw, waar veel gebruik is gemaakt van glas. 'Je kunt elkaar zien, niets speelt zich af in achterkamertjes of achter dikke muren', aldus Verheijen en Hoencamp.

Contactcenter
Het contactcenter van Vodafone is gevestigd in gebouw 1. Hier is plaats voor 1.100 medewerkers. Het concept 'The Changing Workplace' en de bedrijfswaarden van Vodafone zijn ook hiervan het begin tot het einde doorgevoerd. De 'Pitstop', ofwel het trainingcenter, op de eerste verdieping is een medium zone waar het gehele team samenkomt om kennis te delen. Verheijen: 'Af en toe alle koppen bij elkaar steken verhoogt de kennisoverdracht onderling en de betrokkenheid van ieder individu. Wil je een een-op-eengesprek dan kan dat in de coaching corners die op iedere verdieping aanwezig zijn.' Vodafone maakt gebruik van VoIP. Alle contactcenter-gesprekken lopen via het internet, dit heeft als voordeel dat er slechts één infrastructuur nodig is. Veel van de klantencontacten verlopen ook via de e-mail. Alle contactcentermedewerkers kunnen stuk voor stuk door het raam naar buiten kijken. Verheijen: 'Als je naar buiten kijkt, ga je vanzelf ontspannen en dat leidt tot betere gesprekken met degene aan de andere kant van de lijn. Ook is er door gebruik van materialen en indeling veel rust op de werkvloer gecreëerd. De productiviteit van een contactcentermedewerker gaat zo omhoog. Het welzijn van onze medewerkers is belangrijk en daar hebben wij in het ontwerp van tevoren over nagedacht, bijvoorbeeld door veel daglicht binnen te laten. Bijkomend voordeel is dat men Vodafone een top plek vindt om te werken. Zo kunnen we de beste mensen aantrekken.' Rekening houden met het milieu is een andere belangrijke pijler bij Vodafone en de materiaalkeuze is dan ook cradle to cradle. Hoencamp: 'Bij het inrichten hebben we zoveel mogelijk c2c toegepast. We werken samen met Steelcase, koploper in duurzaam en c2c productontwikkeling. Alle Steelcase producten zijn ontwikkeld zonder gebruik te maken van schadelijke stoffen en zijn dan ook ontworpen om de beste prestatie te leveren op het gebied van de luchtkwaliteit op kantoor. In de 'Digital Forest' van het contactcenter zijn bijvoorbeeld alleen natuurlijke producten gebruikt. En we hebben samen gewerkt met Womanpower, het eigen initiatief en de overkoepelende organisatie van een aantal kleine bedrijfjes van vrouwelijke ondernemers in Nepal. Vodafone ondersteunt hen door ze aan fair trade werk te helpen.'

Cijfers
Dankzij 'The Changing Workplace' en de clean desk policy delen 100 medewerkers nu 60 werkplekken en zijn de facility kosten met bijna 50 procent gedaald in het hoofdkantoor van Vodafone. Verheijen legt uit: 'Mobiel werken heeft natuurlijk ook veel financiële voordelen. Interne verhuizingen doen we niet meer, als je een nieuwe functie hebt, ga je wellicht in een andere zone werken maar meer veranderd er niet. We hebben het aantal printers weten te reduceren met meer dan 60 procent. Ook het printgedrag verandert langzaam, waarbij kleurenprints bijna helemaal zijn verdwenen. Iedere werknemer heeft in plaats van zes strekkende meter opbergruimte nu nog één strekkende meter en een locker. Veel is opgeruimd, weggegooid en gedigitaliseerd. Door deze manier van werken is onze totale kantooroppervlakte in Nederland met 45 procent gedaald. Ook hebben we de kans gehad om met financiële steun van de gebouweigenaren de panden te optimaliseren en ze op strategisch goede locaties te verwerven. 80 Procent van de inrichting is volgens het cradle to cradle-principe ingevuld, wat natuurlijk zeer hoog is.'

Over OCS
Office Concepts & Solutions (OCS) is specialist in interieurarchitectuur en projectinrichting. Het bedrijf is gevestigd in 's-Hertogenbosch. OCS richt bedrijven en organisaties turn - key in door een optimale afstemming van interieurarchitectuur, vormgeving, kwaliteit en flexibiliteit met als doel een inspirerende werkomgeving te creëren. Het bedrijf is opgericht in 1999 en telt 20 medewerkers. Voor meer informatie zie: www.ocs.nu Over Steelcase
Steelcase helpt personen en bedrijven over de hele wereld effectiever en efficiënter te werken. Het bedrijf doet dit door kennis, producten en diensten te leveren die het mogelijk maken een inspirerende werkomgeving te creëren. Dit wordt bereikt door de integratie van architectuur, meubels en technologie. Steelcase is sinds 1974 wereldwijd marktleider in de kantoormeubelbranche en specialist in de werkplekomgeving.

Elk Steelcase-product is milieuvriendelijk en duurzaam. Van het ontwerp op de tekentafel tot het einde van de levenscyclus spelen milieuoverwegingen een doorslaggevende rol bij productie, keuze voor stevige materialen, transport, gebruik, en hergebruik. Het bedrijf verwierf met zijn Think stoel in 2006 in de Verenigde Staten het eerste Cradle to Cradle certificaat dat ooit is uitgegeven. Het portfolio van Steelcase bestaat uit interieurarchitectuurproducten, meubelsystemen, technologische producten, stoelen, verlichting en archiveringsgerelateerde producten en diensten. De jaaromzet in het boekjaar 2009 was ongeveer $ 3,2 miljard.

Steelcase en zijn dochterondernemingen werken met dealers op meer dan 850 locaties, hebben fabrieken op meer dan 27 locaties en ongeveer 13.000 werknemers wereldwijd. De Class A Common Stock van de onderneming wordt verhandeld op de New York Stock Exchange onder het symbool SCS. Meer informatie vindt u op www.steelcase.nl.