Wachten met uitgeven

Amsterdam, 17 november 2009

Consumenten houden hun hand op de knip bij het boodschappen doen. In de tweede helft van 2010 zal de consumptie weer opleven door aantrekkende woningverkopen en terugkerend vertrouwen in de arbeidsmarkt.

De recessie mag dan voorbij zijn, consumenten schroeven hun uitgaven in de supermarkt nog niet op. Dat blijkt uit de ING Vraag van Vandaag van maandag. Van de 65.200 respondenten zegt zes op de tien (60%) evenveel aan boodschappen uit te geven als drie maanden geleden. Ruim een op de vijf (21%) heeft de uitgaven de laatste maanden teruggeschroefd. Een op de zes (17%) trekt de portemonnee juist wel verder open. Het aantal respondenten dat bezuinigt is groter dan de groep die de uitgaven opvoert.

Al ruim een jaar hand op de knip

Consumenten houden al ruim een jaar de hand op de knip. Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat de consumentenbestedingen vijf kwartalen op rij zijn gedaald. Inmiddels groeit de economie groeit weer, maar de uitgaven van consumenten laten het nog afweten. Het ING Economisch Bureau verwacht pas een opleving van deze bestedingen in de tweede helft van 2010.

Huizen, banen en herstel consumptie

De huizenmarkt en de arbeidsmarkt zijn belangrijk voor het herstel van de consumentenuitgaven. Vanwege onzekerheid over de arbeidsmarkt leggen veel huishoudens nu een financiële buffer aan. Zodra de vooruitzichten verbeteren - dat is vaak al voordat de werkloosheid piekt - durven huishoudens hun uitgaven weer op te schroeven. Ook de huizenmarkt speelt een rol bij de consumptie. Het ING Economisch Bureau verwacht dat in de loop van 2010 het aantal woningverkopen weer licht zal aantrekken. In het kielzog daarvan zullen ook bijbehorende bestedingen toenemen - denk aan meubilair of behang. Zo zullen consumenten in de tweede helft van 2010 meer uitgeven dan in de eerste helft.

© 2009 ING Economisch Bureau