Positieve sfeer en vernieuwing op Logistica 2009

Publicatiedatum: 17-11-2009

Wie Logistica 2009 bezocht om de laatste innovaties te leren kennen en nieuwe ideeën op te doen, kwam flink aan zijn trekken. De grootste logistieke vakbeurs van de Benelux, van 10 tot en met 14 november in Jaarbeurs Utrecht, kenmerkte zich door een positieve sfeer waarin 270 exposanten zich vol enthousiasme en goed voorbereid presenteerden. Dit jaar werd bewust gekozen voor een zakelijke insteek zonder te veel show en spektakel en dat is veel exposanten goed bevallen. "Er was meer aandacht voor direct contact met de bezoeker en veel exposanten waren positief verrast door het aantal gesprekken dat gevoerd is," vertelt projectmanager Frank Klein Tank.

Dat de exposanten minder investeerden in 'franje' was geen verrassing voor Klein Tank en de rest van het beursteam. "Voordat de beurs begon hadden exposanten gedempte vooruitzichten. Drie jaar geleden leefden we in een hoogconjunctuur en dat is nu wel anders. Dat weten exposanten en bezoekers ook en daar stemmen ze hun verwachtingen op af." Dat het aantal bezoekers minder was dan tijdens Logistica 2006 was daarom geen verrassing. Logistica 2009 werd bezocht door 21.613 mensen.

Optimistische stemming
Het lagere bezoekersaantal deed niks af aan de optimistische stemming op de beurs. Een van de tevreden exposanten is Rogier van der Hoeven van Crepa, dealerorganisatie van Caterpillar. "Onze resultaten zijn uitstekend. Vanzelfsprekend was er in de aanloop naar de beurs de vraag welke kant het uit zou gaan, maar dat is hier snel vergeten. Collega-bedrijven die hier niet aanwezig zijn geweest, hebben daar denk ik spijt van! Een platform als Logistica is er maar eens in de 3 jaar."

Hoge kwaliteit bezoekers
Een belangrijke verklaring voor het succes van de beurs was de kwaliteit van de bezoekers. Bijna de helft was eind- of medebeslisser en 24% had een adviserende rol. De inzet van exposanten speelde hierbij een grote rol. Veel standhouders waren dit jaar bewuster bezig geweest met bezoekerswerving. Marketingmanager Robert van Ree bijvoorbeeld van VanderLande Industries liet niks aan het toeval over: "De duidelijke positionering op Logistica is een zeer bewuste keuze geweest. We gebruiken de beurs dit keer op een heel andere manier. We durven groot te denken en groot te doen. We zien onszelf als spelers in de warehouse Champions League van Europa en dat willen we hier ook uitstralen."

Actief marketingbeleid
Voorafgaand en tijdens de beurs voerde Van Ree een actief marketing- en communicatiebeleid, waarbij internationale klanten niet werden vergeten. Een slimme zet, want de internationale belangstelling voor Logistica 2009 was opvallend groot. In tegenstelling tot de vorige editie, kwamen bezoekers uit alle delen van de wereld. Van Australië en Zuid-Afrika tot China en de Verenigde Staten.

Veel innovatie
Een ander verschil met Logistica 2006 was de mate van innovatie. "Die was ongekend hoog," licht projectmanager Klein Tank toe. "Dit zag je vooral op het Scala Logistica en bij de uitreiking van de Logistica Awards op woensdag 11 november. De kwaliteit van de inzendingen was een aangename verrassing voor de juryleden." De bezoekers konden de noviteiten van de exposanten waarderen. Albert Hutten bijvoorbeeld, van Schoeller Acra Systems, snuffelde tijdens de beurs in de stands van 'concullega's': "Ik ben op zoek gegaan naar noviteiten en opvallende nieuwe producten. Dat is meer uit persoonlijke interesse, want die producten zijn vaak niet toepasbaar binnen je eigen bedrijf. Het is echter goed om te zien wat er speelt in de markt."

Beursbezoek vergroot betrokkenheid
Voor Hans Valentijn van The Greenery is een bezoek aan Logistica al een flink aantal edities vaste prik. De focus lag dit jaar met name op logistiek en veiligheid, zaken waar hij op zijn werk ook veel mee bezig is."Ik kom meestal niet echt met een specifiek doel, maar ik maak een rondje over de beurs en kijk of ik interessante bedrijven of producten tegenkom. Vooral noviteiten zijn altijd interessant. Een bezoek aan Logistica is goed om op de hoogte te blijven van wat er speelt op je vakgebied. Ook collega's die direct met de machines werken komen deze week allemaal een paar uur langs. Dat zorgt voor betrokkenheid en zij komen met dingen terug waar je zelf niet op let!"
De volgende editie van Logistica vindt plaats van 13 tot en met 17 november 2012. De jaarlijkse beurs ICT & Logistiek opent haar deuren op 3 en 4 november 2010 in Jaarbeurs Utrecht.

Noot voor de redactie,

VNU Exhibitions