Gemeente Alkmaar


BESLUITENLIJST
van de vergadering van burgemeester en wethouders van 17 november 2009

Aanwezig:
P.M. Bruinooge, voorzitter
J.C. Meijer
drs. S.H. Binnendijk
W.A.J. van Veen
drs. N.M.C. Alsemgeest
mevr. ir. A. van Dam
drs. J.C.M. Cox, gemeentesecretaris


1. Opening en mededelingen
De besluitenlijst van de vergadering van 10 november 2009 wordt vastgesteld.


2. Besluiten


09.17473 Dienstverleningsregeling Drank- en Horecawet (DHW) en Wet op de kansspelen Bruinooge (Wok) tussen de gemeente Alkmaar en de gemeenten Bergen, Castricum en Heiloo

Probleemstelling:
In het kader van de kerntakendiscussie die is gevoerd bij de Politie Noord-Holland- Noord, is besloten dat de vergunningverlening en controle/toezicht en handhaving op basis van de Drank en Horecawet (DHW), Wet op de kansspelen (Wok) en Algemene plaatselijke verordening (Apv) niet behoort tot de kerntaken van de politie. De gemeenten Bergen, Castricum en Heiloo hebben de gemeente Alkmaar verzocht om samen te werken bij het proces van vergunningverlening en handhaving in het kader van de Drank- en Horecawet, Exploitatievergunningen en Wet op de kansspelen.
De gemeente Alkmaar neemt in die samenwerking de aanvragen in behandeling en verricht de voorbereidende, coördinerende en uitvoerende taken om een beslissing te nemen. De beslissingsbevoegdheid en de bestuurlijke handhavingstaak blijven bij de betreffende gemeente.
Uitgegaan wordt van een kostendekkende vergoeding inclusief overhead en een vergoeding (fee) van 10% voor risico, ontwikkeling en algemene kosten in het kader van de opdracht tot dienstverlening.

Besluit:

1. De bijgevoegde dienstverleningsovereenkomsten met de gemeenten Bergen, Castricum en Heiloo aan te gaan.

2. De eenmalige overdrachtkosten ad 31.400 waarvan 17.577,-- voor de gemeente Alkmaar te rapporteren als overschrijding op de jaarrekening 2009, product 51 precario, met dien verstande dat de aandelen voor de gemeente Bergen, Castricum en Heiloo op basis van werkelijke kosten in 2010 worden gefactureerd.


09.16896 Herbenoeming van Buitengewoon Ambtenaren van de Burgerlijke Stand Bruinooge
Probleemstelling:
Van het huidige team buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand, de dames Adams, Bak-Aal, Balder-Greep, Kavelaars-Janssen, Nachbar-Bart, van Huizen, den Hollander-Loeffen en de heren Oud en Toebes loopt binnenkort de benoemingsperiode af.
Ik stel u voor de genoemde personen te herbenoemen tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand tot 1 januari 2011.

Besluit:
Conform het reglement Burgerlijke Stand, artikel 3.2 tot herbenoemen tot ambtenaar van de Burgerlijke Stand tot 1 januari 2011:
Mevrouw K.K.N. Adams
Mevrouw M.C. Bak-Aal
Mevrouw J.P. Balder-Greep
Mevrouw L. Kavelaars-Janssen
Mevrouw A. Nachbar-Bart
Mevrouw D.C.E. van Huizen
Mevrouw L.E.J. den Hollander-Loeffen
De heer H.N. Oud
De heer G.W. Toebes


09.17040 Rapportage Inspecteurs Stadstoezicht (omnibusonderzoek 2009) Bruinooge
Probleemstelling:
In het kader van het project Kritische Prestatie Indicatoren (KPI), dat in 2007/2008 in de gemeente Alkmaar van start is gegaan, is een aantal tevredenheidindicatoren geformuleerd, waaronder indicatoren die betrekking hebben op de inspecteurs stadstoezicht.

Besluit:

1. Kennis te nemen met de resultaten van het omnibusonderzoek 2009 m.b.t. het onderwerp Inspecteurs Stadstoezicht,

2. In te stemmen met de beleidsaanbevelingen m.b.t. het onderzoek.


09.17762 Uitvoeren raadsbesluit m.b.t. Rapport rekenkamercommissie inzake `Evaluatie Binnendijk binnenstedelijke ruimtelijke planvorming en ­ ontwikkeling, casus bouwplan de Vliegerstraat'

Probleemstelling:
De OPA fractie heeft het college gevraagd waarom het raadsbesluit d.d. 10 januari
2008, agendapunt 19, bijlage nummer 004 niet is uitgevoerd door het college.

Besluit:

1. In te stemmen met bijgevoegde antwoord brief.
2. Deze brief ter kennisneming aan de commissie bestuur en middelen te sturen.


2


09.17796 Vragen van de fracties van D66, CDA, OPA, SP, VVD en PvdA inzake Binnendijk Beeldkwaliteitplan en Welstandscriteria Lauwershof

Probleemstelling:
De fracties van D66, CDA, OPA, SP, VVD en PvdA, hebben ons bij brief van 29 oktober 2009 vragen gesteld inzake Beeldkwaliteitplan en Welstandscriteria.

Besluit:
In te stemmen met bijgaande beantwoording.


09.17798 Vaststelling bestemmingsplan Stationsgebied, ontwikkeling noordzijde Binnendijk
Probleemstelling:
Op 27/10/09 heeft uw college ingestemd met het bestemmingsplan Stationsgebied, ontwikkeling noordzijde. Recent is gebleken dat het plan nog op één onderdeel moet worden aangepast. Uit een overleg dat op 4/11 jl. met het Hoogheemraadschap plaatvond, is gebleken dat de waterkering langs het Noord Hollandskanaal alsnog op de plankaart moet worden gezet. Het blijkt dat de bebouwing deels binnen de waterkering komt te liggen. Binnen het waterstaatswerk is het in beginsel verboden werkzaamheden te verrichten of werken op te richten (artikel 15 van Keur). Hierop is echter ontheffing mogelijk. Hoewel de nieuwe bebouwing zich voor een klein deel binnen het waterstaatswerk bevindt, wil dit dus niet zeggen dat er niet gebouwd kan worden. Wel zal er in de uitwerkingsfase (en uiteindelijk vergunningsfase) middels berekeningen moeten worden aangetoond dat de bebouwing, en dus met name de ondergrondse parkeergarage, geen gevaar oplevert voor de stabiliteit en veiligheid van de waterkering. Dit geldt zowel voor de tijdelijke bouwfase als de definitieve situatie. Voor het bestemmingsplan volstaat het opnemen van de waterstaatswerkzone op de plankaart. De plankaart is inmiddels aangepast en er is een extra voorschrift opgenomen in de voorschriften. De raadscommissie en de raad krijgen het juiste exemplaar ter besluitvorming voorgelegd. Op 27/10/09 heeft uw college tevens ingestemd met de Nota van wijzigingen d.d. 14 oktober 2009. De bovengenoemde wijzigingen zijn verwerkt in de Nota.

Besluit:

1. Er mee in te stemmen dat de waterkering langs het Noord Hollandskanaal alsnog op de plankaart wordt gezet en in de voorschriften wordt verwerkt.
2. Instemmen met de aangepaste Nota van wijzigingen d.d. 14 oktober 2009.


09.17114 Kapvergunning voor 9 abeel ø 25-40cm en 5 meelbes ø 2-25 cm op de parkeerplaats Binnendijk aan de zuidzijde van Station Noord

Probleemstelling:
Voor het kappen van gemeentelijke bomen is een vergunning nodig van burgemeester en wethouders.

Besluit:
Het sectorhoofd Stadsbeheer, op grond van het bepaalde in artikel 2 van de gemeentelijke Kapverordening vergunning te verlenen voor het kappen van 9 abeel ø
25-40cm en 5 meelbes ø 2-25 cm op de parkeerplaats aan de zuidzijde van Station Noord.

3


09.17111 Kapvergunning voor 1 esdoorn ø 35-45cm voor perceel Esdoornlaan 32 Binnendijk
Probleemstelling:
Voor het kappen van gemeentelijke bomen is een vergunning nodig van burgemeester en wethouders.

Besluit:
Het sectorhoofd Stadsbeheer, op grond van het bepaalde in artikel 2 van de gemeentelijke Kapverordening vergunning te verlenen voor het kappen van 1 esdoorn ø 35-45cm voor perceel Esdoornlaan 32.


09.17797 Regeling Duurzaamheidsleningen Alkmaar Binnendijk
Probleemstelling:
In de klimaatagenda is opgenomen dat er een duurzaamheidslening wordt opgezet. Deze lening met lage rente is bedoeld om investeringen in duurzaamheid van de bestaande bouw door particulieren en VvE's te stimuleren. Besparen op de energierekening is voor iedereen interessant. Het probleem zit in de voorinvestering. Met de duurzaamheidslening Alkmaar wordt deze drempel weggenomen: Na het afsluiten van de lening en het aanbrengen van de duurzame maatregelen wordt er direct bespaard op de energierekening. De investering wordt `voorgeschoten' door de SVn. Dit voorschot wordt in 10 tot 15 jaar terugbetaald. Over het voorschot wordt een rente betaald die 3% onder de standaardrente van de SVn ligt (nu 5,1 %). Deze rentekorting wordt betaald uit de reservering voor de duurzaamheidslening van de klimaatagenda. Op deze wijze kunnen naar schatting aan 500 huishoudens een duurzaamheidslening worden verstrekt.

Besluit:

1. De Regeling duurzaamheidsleningen Alkmaar vast te stellen.
2. De Regeling duurzaamheidsleningen Alkmaar ter kennisname voor te leggen aan de commissie SOB en de raadswerkgroep duurzaamheid.
3. De Regeling duurzaamheidsleningen Alkmaar bekend te maken op de daartoe gebruikelijke wijze in de rubriek officiële mededelingen.
4. Aan het sectorhoofd SO mandaat te verlenen om namens B&W besluiten te nemen ter uitvoering van de Regeling duurzaamheidsleningen Alkmaar.
5. Daarbij te bepalen dat ondermandaat is toegestaan.
6. Dat het besluit genoemd onder 4 en 5 in werking treedt de dag na de bekendmaking daarvan in de rubriek Officiële Mededelingen.
7. Het plafond voor het totaal aan uitstaande leningen voor 2009 en 2010 vast te stellen op 2.750.000.


09.17799 Vragen van het lid van de raad, G.J. Leerink, namens de fractie van de PvdA inzake V.Veen verplaatsing MCA

Probleemstelling:
Het lid van de raad, G.J. Leerink, heeft ons bij brief van 9 september 2009 vragen gesteld berichten over mogelijke nieuwbouw van het MCA.

Besluit:
In te stemmen met bijgaande beantwoording.

4


09.15569 Intentieverklaring realisatie nieuwbouw Oranje Huis V.Veen
Probleemstelling:
In de vergadering van 10 juli 2007 heeft uw college ingestemd met de beleidsmatige koerswijziging van de stichting Blijf van mijn Lijf, die zou uitmonden in de oprichting van het Oranje Huis en met de locatiekeuze voor vestiging van het Oranje Huis in Oud Overdie. De vrouwenopvang en ambulante hulp in het kader van huiselijk geweld zijn begin 2009 gehuisvest in Westerlicht. In Westerlicht is een begin gemaakt met de ontwikkeling van het Oranje Huis en is o.a. een nieuwe werkmethodiek ontwikkeld. Het nieuwe Oranje Huis biedt de mogelijkheid het concept volledig tot zijn recht te laten komen. De huisvesting in Westerlicht is tijdelijk en zal in 2010 verlaten moeten worden. Daarom dient in het vierde kwartaal van 2010 de nieuwbouw van het Oranje Huis in Overdie voor gebruik gereed te zijn. Dat betekent, dat op zeer korte termijn met de bouw gestart moet worden. In grote lijnen zijn er afspraken gemaakt over de financiering. Woonwaard wil als ontwikkelaar alvorens met de bouw te starten met de Blijf Groep en de gemeente Alkmaar een intentieverklaring ondertekenen. Met het tekenen van de verklaring legt de gemeente zich nog niet vast. Ook niet op een concrete financiële bijdrage.
In het Oranje Huis worden een nieuw concept voor crisisopvang en een integrale aanpak van huiselijk geweld ontwikkeld. Daarmee wordt tegemoet gekomen aan de knelpunten die de afgelopen jaren landelijk bij de vrouwenopvang zijn geconstateerd en die aanleiding zijn geweest voor het landelijke Verbeterplan Vrouwenopvang dat door het ministerie is geïnitieerd. Alkmaar loopt daarbij voorop waar het de kwaliteitsverhoging van de vrouwenopvang betreft. De uiteindelijke ambitie is dat het Oranje Huis op de schaal van Noord-Holland Noord het centrum wordt van waaruit huiselijk geweld met een integrale aanpak wordt bestreden.

Besluit:

1. Wethouder van Veen te machtigen namens het college van B&W de bij deze nota gevoegde intentieverklaring te tekenen.

2. Ervan kennis te nemen dat vooralsnog de realisatie van de nieuwbouw kan worden bekostigd uit de beschikbaar gestelde rijksmiddelen.
3. Deze besluitvorming ter kennis te brengen van de commissie Samenlevingszaken.


09.17776 Resultaat Quick Scan Alternatief Zeswielentracé (weg achterlangs) Alsemgeest
Probleemstelling:
Op 27 oktober jl. heeft uw college voor de 2e keer gesproken over de Tussenrapportage Planontwikkeling Zeswielentracé. U heeft toen ondermeer besloten een Quick Scan uit te voeren om te onderzoeken of een evenwaardige voorziening voorlangs (bestaande verbinding) als alternatief kan dienen voor de weg achterlangs. Bijgaand doe ik u voornoemde, door de Grontmij Nederland BV Noordwest uitgevoerde, Quick Scan toekomen.
Uit de rapportage blijkt dat de weg voorlangs zeker potentie heeft om te kunnen worden aangelegd als een gelijkwaardig alternatief voor de weg achterlangs. De kosten van het herinrichten van de bestaande weg zijn, afhankelijk van de gekozen uitvoeringsoplossing, indicatief geraamd op ruim 6 mln. (excl. eventuele kosten die
5

gemaakt moeten worden voor watercompensatie). Dat is minder dan de helft van de kosten geraamd voor de weg achterlangs.
Echter er kleven een aantal onzekerheden aan de mogelijkheden om de bestaande verbinding te verbeteren. Deze hebben dan vooral betrekking op noodzakelijke aanpassingen aan de waterhuishouding en de waterkering. Het hoogheemraadschap heeft laten weten niet echt gelukkig te zijn indien de bestaande situatie verandert. Aanvullend onderzoek is daarom gewenst, zeker ook omdat het hoogheemraadschap feitelijk alleen wil meewerken als blijkt dat technisch een volwaardige oplossing mogelijk is. Om die reden wordt voorgesteld om de komende maanden, samen met betrokken partijen, de oplossingsmogelijkheden verder uit te werken. Daartoe is zeker
4-6 maanden nodig (oplevering voor de zomer van 2010). Dit aanvullend onderzoek biedt dan tevens de mogelijkheid om andere alternatieven, die nu buiten de opdracht van de Quick Scan vielen, mede in beschouwing te nemen. Hiermee kan dan een volledig overzicht worden gemaakt van alle mogelijke alternatieven met uiteindelijk als doel om zeker te weten dat de weg achterlangs ja dan wel nee de meest realistische oplossing is.

Besluit:

1. De resultaten van de quick scan tezamen met de tussenrapportage, in de raadscommissie SOB te brengen voor een meningsvormende discussie (zie concept aanbiedingsbrief).

2. Hierbij aan te geven dat naar uw mening aanvullend onderzoek gewenst is om; (i) enerzijds het alternatief voorlangs verder uit te werken; en (ii) anderzijds een volledig beeld te krijgen van mogelijke andere alternatieven voor de weg achterlangs.

3. Na de bespreking in de raadscommissie een voorstel tegemoet te zien voor wat betreft de kosten en dekking van het aanvullend onderzoek.


09.17794 Wonen boven winkels: stand van zaken Alsemgeest
Probleemstelling:
Over de stand van zaken bij Wonen boven winkels is de raad voor het laatst geïnformeerd per brief van 11 mei 2009. Daarin is vermeld dat de mogelijkheden van een andere strategie worden bezien. Die zijn inmiddels in kaart gebracht.

Besluit:
De commissie SOB bijgevoegd memo aan te bieden met de stand van zaken bij Wonen boven winkels.


09.17533 Visie participatie(budget)
V.Dam/V.Veen
Meijer Probleemstelling:
Met ingang van 1 januari 2009 is de Wet Participatiebudget in werking getreden. De wet bundelt de huidige middelen voor re-integratie (WWB W-werkdeel), inburgering (WI) en volwasseneneducatie (WEB). De drie materiewetten blijven van kracht. De wet participatiebudget betekent wel een uitbreiding van doelgroepen en biedt nieuwe en ruimere mogelijkheden voor de inkoop van voorzieningen. Alkmaar valt onder de BDU-siv afspraken met het Rijk die tot en met 2009 lopen. De Wet Participatiebudget wordt derhalve in Alkmaar per 1 januari 2010 ingevoerd.
6

Gemeenten kunnen met het Participatiebudget re-integratievoorzieningen, inburgeringvoorzieningen, educatieopleidingen en combinaties daarvan financieren voor een brede doelgroep van personen van 18 jaar en ouder. Met de invoering van de Wet Participatiebudget vergroot het rijk voor gemeenten de mogelijkheden om de lokale doelstellingen op de drie betrokken beleidsterreinen te realiseren en om binnen die ambities de eigen prioriteiten te leggen. Om dit mogelijk te maken is het noodzakelijk een brede visie op participatie te formuleren.

Besluit:

1. In te stemmen met de inhoud van deze nota.
2. De visie op het participatiebudget te accorderen.
3. De participatieladder ­ als ordenings- en meetinstrument ­ vast te stellen en te implementeren in de dienstverlening van de sector Samenleving.
4. Waar noodzakelijk en relevant derden te verzoeken de participatieladder te gebruiken.

5. In 2010 nog de budgetten W-deel, WEB en WI onderscheidend op de begroting op te nemen.

6. In de eerste begrotingswijziging 2010 de lasten en baten te verwerken van
2.100.000 voor Inburgering en 861.948 voor Educatie.
7. Het sectorhoofd Samenleving op te dragen de budgetten W-deel, WEB en WI in de begroting 2011 te koppelen zodat aan de burger van Alkmaar een meer integraal aanbod kan worden gedaan en meer maatwerk kan worden geleverd.

8. Deze nota aan te bieden ter vaststelling aan de commissie Samenlevingszaken d.d. 8 december 2009 en vervolgens aan de gemeenteraad d.d. 7 januari 2010.


09.17123 Eerste reactie op voorontwerp Rijksinpassingsplan Gasopslag Bergermeer V.Dam/Binnendijk
Probleemstelling:
Het voorontwerp Rijksinpassingsplan Gasopslag Bergermeer is ontvangen. Tevens is het rapport van het MIT, betreffende een second opinion m.b.t. bevingengevaar verschenen. In het kader van het bro-overleg wordt onder meer het college van Alkmaar gevraagd om een reactie op de plannen, tevens wordt de gemeenteraad gehoord. De termijn is tot 7 december 2009. In het bestuurlijk overleg met de portefeuillehouders van Bergen, Schermer en Heiloo is afgesproken middels een persmoment alvast een voorschot te nemen op de reactie.

Besluit:

1. Het voorontwerp-rijksinpassingsplan Bergermeer gasopslag als onvoldoende te kwalificeren op basis van:
a. De keuze van de puttenlocatie. Deze is in het rijksinpassingsplan op de locatie van het voorkeursalternatief Loterijlanden gevallen en niet op het Meest Milieuvriendelijke Alternatief MOB-terrein Bergen. De hierbij gebruikte argumentatie om te kiezen voor de Loterijlanden is niet controleerbaar en ons inziens onjuist.
b. De onzekerheden die blijven bestaan over de kans op, de grootte en de frequentie van bevingen bij de in gebruik name van het veld voor opslag en winning van gas.

7

c. De onzekerheden over de beperkingen in exploitatiemogelijkheden op de Boekelermeer Zuid die de BEVI-regelgeving met zich meebrengt. d. Het niet meenemen van eerder ingebrachte argumentatie en standpunten in het kader van de MER-procedure, de externe veiligheidsdiscussie en het voorbehoud dat de rekening niet in de regio mag komen.

2. Vanuit onze bestuurlijke verantwoordelijkheid alle mogelijkheden te benutten om tegen het voorontwerp- rijksinpassingsplan in te gaan.
3. Dit standpunt bij het ministerie van Economische zaken uit te dragen tijdens het Bro-overleg.


8

---- --