Gemeente Alkmaar
BESLUITENLIJST
van de vergadering van burgemeester en wethouders van 17 november 2009
Aanwezig:
P.M. Bruinooge, voorzitter
J.C. Meijer
drs. S.H. Binnendijk
W.A.J. van Veen
drs. N.M.C. Alsemgeest
mevr. ir. A. van Dam
drs. J.C.M. Cox, gemeentesecretaris
1. Opening en mededelingen
De besluitenlijst van de vergadering van 10 november 2009 wordt vastgesteld.
2. Besluiten
09.17473 Dienstverleningsregeling Drank- en Horecawet (DHW) en Wet op de kansspelen
Bruinooge (Wok) tussen de gemeente Alkmaar en de gemeenten Bergen, Castricum en Heiloo
Probleemstelling:
In het kader van de kerntakendiscussie die is gevoerd bij de Politie Noord-Holland-
Noord, is besloten dat de vergunningverlening en controle/toezicht en handhaving op
basis van de Drank en Horecawet (DHW), Wet op de kansspelen (Wok) en Algemene
plaatselijke verordening (Apv) niet behoort tot de kerntaken van de politie.
De gemeenten Bergen, Castricum en Heiloo hebben de gemeente Alkmaar verzocht
om samen te werken bij het proces van vergunningverlening en handhaving in het
kader van de Drank- en Horecawet, Exploitatievergunningen en Wet op de
kansspelen.
De gemeente Alkmaar neemt in die samenwerking de aanvragen in behandeling en
verricht de voorbereidende, coördinerende en uitvoerende taken om een beslissing te
nemen. De beslissingsbevoegdheid en de bestuurlijke handhavingstaak blijven bij de
betreffende gemeente.
Uitgegaan wordt van een kostendekkende vergoeding inclusief overhead en een
vergoeding (fee) van 10% voor risico, ontwikkeling en algemene kosten in het kader
van de opdracht tot dienstverlening.
Besluit:
1. De bijgevoegde dienstverleningsovereenkomsten met de gemeenten Bergen,
Castricum en Heiloo aan te gaan.
2. De eenmalige overdrachtkosten ad 31.400 waarvan 17.577,-- voor de
gemeente Alkmaar te rapporteren als overschrijding op de jaarrekening 2009,
product 51 precario, met dien verstande dat de aandelen voor de gemeente
Bergen, Castricum en Heiloo op basis van werkelijke kosten in 2010 worden
gefactureerd.
09.16896 Herbenoeming van Buitengewoon Ambtenaren van de Burgerlijke Stand
Bruinooge
Probleemstelling:
Van het huidige team buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand, de dames
Adams, Bak-Aal, Balder-Greep, Kavelaars-Janssen, Nachbar-Bart, van Huizen, den
Hollander-Loeffen en de heren Oud en Toebes loopt binnenkort de
benoemingsperiode af.
Ik stel u voor de genoemde personen te herbenoemen tot buitengewoon ambtenaar
van de burgerlijke stand tot 1 januari 2011.
Besluit:
Conform het reglement Burgerlijke Stand, artikel 3.2 tot herbenoemen tot ambtenaar
van de Burgerlijke Stand tot 1 januari 2011:
Mevrouw K.K.N. Adams
Mevrouw M.C. Bak-Aal
Mevrouw J.P. Balder-Greep
Mevrouw L. Kavelaars-Janssen
Mevrouw A. Nachbar-Bart
Mevrouw D.C.E. van Huizen
Mevrouw L.E.J. den Hollander-Loeffen
De heer H.N. Oud
De heer G.W. Toebes
09.17040 Rapportage Inspecteurs Stadstoezicht (omnibusonderzoek 2009)
Bruinooge
Probleemstelling:
In het kader van het project Kritische Prestatie Indicatoren (KPI), dat in 2007/2008 in
de gemeente Alkmaar van start is gegaan, is een aantal tevredenheidindicatoren
geformuleerd, waaronder indicatoren die betrekking hebben op de inspecteurs
stadstoezicht.
Besluit:
1. Kennis te nemen met de resultaten van het omnibusonderzoek 2009 m.b.t.
het onderwerp Inspecteurs Stadstoezicht,
2. In te stemmen met de beleidsaanbevelingen m.b.t. het onderzoek.
09.17762 Uitvoeren raadsbesluit m.b.t. Rapport rekenkamercommissie inzake `Evaluatie
Binnendijk binnenstedelijke ruimtelijke planvorming en ontwikkeling, casus bouwplan de
Vliegerstraat'
Probleemstelling:
De OPA fractie heeft het college gevraagd waarom het raadsbesluit d.d. 10 januari
2008, agendapunt 19, bijlage nummer 004 niet is uitgevoerd door het college.
Besluit:
1. In te stemmen met bijgevoegde antwoord brief.
2. Deze brief ter kennisneming aan de commissie bestuur en middelen te sturen.
2
09.17796 Vragen van de fracties van D66, CDA, OPA, SP, VVD en PvdA inzake
Binnendijk Beeldkwaliteitplan en Welstandscriteria Lauwershof
Probleemstelling:
De fracties van D66, CDA, OPA, SP, VVD en PvdA, hebben ons bij brief van 29
oktober 2009 vragen gesteld inzake Beeldkwaliteitplan en Welstandscriteria.
Besluit:
In te stemmen met bijgaande beantwoording.
09.17798 Vaststelling bestemmingsplan Stationsgebied, ontwikkeling noordzijde
Binnendijk
Probleemstelling:
Op 27/10/09 heeft uw college ingestemd met het bestemmingsplan Stationsgebied,
ontwikkeling noordzijde. Recent is gebleken dat het plan nog op één onderdeel moet
worden aangepast. Uit een overleg dat op 4/11 jl. met het Hoogheemraadschap
plaatvond, is gebleken dat de waterkering langs het Noord Hollandskanaal alsnog op
de plankaart moet worden gezet. Het blijkt dat de bebouwing deels binnen de
waterkering komt te liggen. Binnen het waterstaatswerk is het in beginsel verboden
werkzaamheden te verrichten of werken op te richten (artikel 15 van Keur). Hierop is
echter ontheffing mogelijk. Hoewel de nieuwe bebouwing zich voor een klein deel
binnen het waterstaatswerk bevindt, wil dit dus niet zeggen dat er niet gebouwd kan
worden. Wel zal er in de uitwerkingsfase (en uiteindelijk vergunningsfase) middels
berekeningen moeten worden aangetoond dat de bebouwing, en dus met name de
ondergrondse parkeergarage, geen gevaar oplevert voor de stabiliteit en veiligheid
van de waterkering. Dit geldt zowel voor de tijdelijke bouwfase als de definitieve
situatie. Voor het bestemmingsplan volstaat het opnemen van de
waterstaatswerkzone op de plankaart. De plankaart is inmiddels aangepast en er is
een extra voorschrift opgenomen in de voorschriften. De raadscommissie en de raad
krijgen het juiste exemplaar ter besluitvorming voorgelegd.
Op 27/10/09 heeft uw college tevens ingestemd met de Nota van wijzigingen d.d. 14
oktober 2009. De bovengenoemde wijzigingen zijn verwerkt in de Nota.
Besluit:
1. Er mee in te stemmen dat de waterkering langs het Noord Hollandskanaal
alsnog op de plankaart wordt gezet en in de voorschriften wordt verwerkt.
2. Instemmen met de aangepaste Nota van wijzigingen d.d. 14 oktober 2009.
09.17114 Kapvergunning voor 9 abeel ø 25-40cm en 5 meelbes ø 2-25 cm op de parkeerplaats
Binnendijk aan de zuidzijde van Station Noord
Probleemstelling:
Voor het kappen van gemeentelijke bomen is een vergunning nodig van burgemeester
en wethouders.
Besluit:
Het sectorhoofd Stadsbeheer, op grond van het bepaalde in artikel 2 van de
gemeentelijke Kapverordening vergunning te verlenen voor het kappen van 9 abeel ø
25-40cm en 5 meelbes ø 2-25 cm op de parkeerplaats aan de zuidzijde van Station
Noord.
3
09.17111 Kapvergunning voor 1 esdoorn ø 35-45cm voor perceel Esdoornlaan 32
Binnendijk
Probleemstelling:
Voor het kappen van gemeentelijke bomen is een vergunning nodig van burgemeester
en wethouders.
Besluit:
Het sectorhoofd Stadsbeheer, op grond van het bepaalde in artikel 2 van de
gemeentelijke Kapverordening vergunning te verlenen voor het kappen van 1 esdoorn
ø 35-45cm voor perceel Esdoornlaan 32.
09.17797 Regeling Duurzaamheidsleningen Alkmaar
Binnendijk
Probleemstelling:
In de klimaatagenda is opgenomen dat er een duurzaamheidslening wordt opgezet.
Deze lening met lage rente is bedoeld om investeringen in duurzaamheid van de
bestaande bouw door particulieren en VvE's te stimuleren. Besparen op de
energierekening is voor iedereen interessant. Het probleem zit in de voorinvestering.
Met de duurzaamheidslening Alkmaar wordt deze drempel weggenomen:
Na het afsluiten van de lening en het aanbrengen van de duurzame maatregelen
wordt er direct bespaard op de energierekening. De investering wordt `voorgeschoten'
door de SVn. Dit voorschot wordt in 10 tot 15 jaar terugbetaald. Over het voorschot
wordt een rente betaald die 3% onder de standaardrente van de SVn ligt (nu 5,1 %).
Deze rentekorting wordt betaald uit de reservering voor de duurzaamheidslening van
de klimaatagenda. Op deze wijze kunnen naar schatting aan 500 huishoudens een
duurzaamheidslening worden verstrekt.
Besluit:
1. De Regeling duurzaamheidsleningen Alkmaar vast te stellen.
2. De Regeling duurzaamheidsleningen Alkmaar ter kennisname voor te leggen
aan de commissie SOB en de raadswerkgroep duurzaamheid.
3. De Regeling duurzaamheidsleningen Alkmaar bekend te maken op de
daartoe gebruikelijke wijze in de rubriek officiële mededelingen.
4. Aan het sectorhoofd SO mandaat te verlenen om namens B&W besluiten te
nemen ter uitvoering van de Regeling duurzaamheidsleningen Alkmaar.
5. Daarbij te bepalen dat ondermandaat is toegestaan.
6. Dat het besluit genoemd onder 4 en 5 in werking treedt de dag na de
bekendmaking daarvan in de rubriek Officiële Mededelingen.
7. Het plafond voor het totaal aan uitstaande leningen voor 2009 en 2010 vast te
stellen op 2.750.000.
09.17799 Vragen van het lid van de raad, G.J. Leerink, namens de fractie van de PvdA inzake
V.Veen verplaatsing MCA
Probleemstelling:
Het lid van de raad, G.J. Leerink, heeft ons bij brief van 9 september 2009 vragen
gesteld berichten over mogelijke nieuwbouw van het MCA.
Besluit:
In te stemmen met bijgaande beantwoording.
4
09.15569 Intentieverklaring realisatie nieuwbouw Oranje Huis
V.Veen
Probleemstelling:
In de vergadering van 10 juli 2007 heeft uw college ingestemd met de beleidsmatige
koerswijziging van de stichting Blijf van mijn Lijf, die zou uitmonden in de oprichting
van het Oranje Huis en met de locatiekeuze voor vestiging van het Oranje Huis in Oud
Overdie. De vrouwenopvang en ambulante hulp in het kader van huiselijk geweld zijn
begin 2009 gehuisvest in Westerlicht. In Westerlicht is een begin gemaakt met de
ontwikkeling van het Oranje Huis en is o.a. een nieuwe werkmethodiek ontwikkeld.
Het nieuwe Oranje Huis biedt de mogelijkheid het concept volledig tot zijn recht te
laten komen. De huisvesting in Westerlicht is tijdelijk en zal in 2010 verlaten moeten
worden. Daarom dient in het vierde kwartaal van 2010 de nieuwbouw van het Oranje
Huis in Overdie voor gebruik gereed te zijn. Dat betekent, dat op zeer korte termijn
met de bouw gestart moet worden. In grote lijnen zijn er afspraken gemaakt over de
financiering. Woonwaard wil als ontwikkelaar alvorens met de bouw te starten met de
Blijf Groep en de gemeente Alkmaar een intentieverklaring ondertekenen. Met het
tekenen van de verklaring legt de gemeente zich nog niet vast. Ook niet op een
concrete financiële bijdrage.
In het Oranje Huis worden een nieuw concept voor crisisopvang en een integrale
aanpak van huiselijk geweld ontwikkeld. Daarmee wordt tegemoet gekomen aan de
knelpunten die de afgelopen jaren landelijk bij de vrouwenopvang zijn geconstateerd
en die aanleiding zijn geweest voor het landelijke Verbeterplan Vrouwenopvang dat
door het ministerie is geïnitieerd. Alkmaar loopt daarbij voorop waar het de
kwaliteitsverhoging van de vrouwenopvang betreft. De uiteindelijke ambitie is dat het
Oranje Huis op de schaal van Noord-Holland Noord het centrum wordt van waaruit
huiselijk geweld met een integrale aanpak wordt bestreden.
Besluit:
1. Wethouder van Veen te machtigen namens het college van B&W de bij deze
nota gevoegde intentieverklaring te tekenen.
2. Ervan kennis te nemen dat vooralsnog de realisatie van de nieuwbouw kan
worden bekostigd uit de beschikbaar gestelde rijksmiddelen.
3. Deze besluitvorming ter kennis te brengen van de commissie
Samenlevingszaken.
09.17776 Resultaat Quick Scan Alternatief Zeswielentracé (weg achterlangs)
Alsemgeest
Probleemstelling:
Op 27 oktober jl. heeft uw college voor de 2e keer gesproken over de
Tussenrapportage Planontwikkeling Zeswielentracé. U heeft toen ondermeer besloten
een Quick Scan uit te voeren om te onderzoeken of een evenwaardige voorziening
voorlangs (bestaande verbinding) als alternatief kan dienen voor de weg achterlangs.
Bijgaand doe ik u voornoemde, door de Grontmij Nederland BV Noordwest
uitgevoerde, Quick Scan toekomen.
Uit de rapportage blijkt dat de weg voorlangs zeker potentie heeft om te kunnen
worden aangelegd als een gelijkwaardig alternatief voor de weg achterlangs. De
kosten van het herinrichten van de bestaande weg zijn, afhankelijk van de gekozen
uitvoeringsoplossing, indicatief geraamd op ruim 6 mln. (excl. eventuele kosten die
5
gemaakt moeten worden voor watercompensatie). Dat is minder dan de helft van de
kosten geraamd voor de weg achterlangs.
Echter er kleven een aantal onzekerheden aan de mogelijkheden om de bestaande
verbinding te verbeteren. Deze hebben dan vooral betrekking op noodzakelijke
aanpassingen aan de waterhuishouding en de waterkering. Het hoogheemraadschap
heeft laten weten niet echt gelukkig te zijn indien de bestaande situatie verandert.
Aanvullend onderzoek is daarom gewenst, zeker ook omdat het hoogheemraadschap
feitelijk alleen wil meewerken als blijkt dat technisch een volwaardige oplossing
mogelijk is. Om die reden wordt voorgesteld om de komende maanden, samen met
betrokken partijen, de oplossingsmogelijkheden verder uit te werken. Daartoe is zeker
4-6 maanden nodig (oplevering voor de zomer van 2010). Dit aanvullend onderzoek
biedt dan tevens de mogelijkheid om andere alternatieven, die nu buiten de opdracht
van de Quick Scan vielen, mede in beschouwing te nemen.
Hiermee kan dan een volledig overzicht worden gemaakt van alle mogelijke
alternatieven met uiteindelijk als doel om zeker te weten dat de weg achterlangs ja
dan wel nee de meest realistische oplossing is.
Besluit:
1. De resultaten van de quick scan tezamen met de tussenrapportage, in de
raadscommissie SOB te brengen voor een meningsvormende discussie (zie
concept aanbiedingsbrief).
2. Hierbij aan te geven dat naar uw mening aanvullend onderzoek gewenst is
om; (i) enerzijds het alternatief voorlangs verder uit te werken; en (ii)
anderzijds een volledig beeld te krijgen van mogelijke andere alternatieven
voor de weg achterlangs.
3. Na de bespreking in de raadscommissie een voorstel tegemoet te zien voor
wat betreft de kosten en dekking van het aanvullend onderzoek.
09.17794 Wonen boven winkels: stand van zaken
Alsemgeest
Probleemstelling:
Over de stand van zaken bij Wonen boven winkels is de raad voor het laatst
geïnformeerd per brief van 11 mei 2009. Daarin is vermeld dat de mogelijkheden van
een andere strategie worden bezien. Die zijn inmiddels in kaart gebracht.
Besluit:
De commissie SOB bijgevoegd memo aan te bieden met de stand van zaken bij
Wonen boven winkels.
09.17533 Visie participatie(budget)
V.Dam/V.Veen
Meijer Probleemstelling:
Met ingang van 1 januari 2009 is de Wet Participatiebudget in werking getreden. De
wet bundelt de huidige middelen voor re-integratie (WWB W-werkdeel), inburgering
(WI) en volwasseneneducatie (WEB). De drie materiewetten blijven van kracht. De
wet participatiebudget betekent wel een uitbreiding van doelgroepen en biedt nieuwe
en ruimere mogelijkheden voor de inkoop van voorzieningen. Alkmaar valt onder de
BDU-siv afspraken met het Rijk die tot en met 2009 lopen. De Wet Participatiebudget
wordt derhalve in Alkmaar per 1 januari 2010 ingevoerd.
6
Gemeenten kunnen met het Participatiebudget re-integratievoorzieningen,
inburgeringvoorzieningen, educatieopleidingen en combinaties daarvan financieren
voor een brede doelgroep van personen van 18 jaar en ouder. Met de invoering van
de Wet Participatiebudget vergroot het rijk voor gemeenten de mogelijkheden om de
lokale doelstellingen op de drie betrokken beleidsterreinen te realiseren en om binnen
die ambities de eigen prioriteiten te leggen. Om dit mogelijk te maken is het
noodzakelijk een brede visie op participatie te formuleren.
Besluit:
1. In te stemmen met de inhoud van deze nota.
2. De visie op het participatiebudget te accorderen.
3. De participatieladder als ordenings- en meetinstrument vast te stellen en
te implementeren in de dienstverlening van de sector Samenleving.
4. Waar noodzakelijk en relevant derden te verzoeken de participatieladder te
gebruiken.
5. In 2010 nog de budgetten W-deel, WEB en WI onderscheidend op de
begroting op te nemen.
6. In de eerste begrotingswijziging 2010 de lasten en baten te verwerken van
2.100.000 voor Inburgering en 861.948 voor Educatie.
7. Het sectorhoofd Samenleving op te dragen de budgetten W-deel, WEB en WI
in de begroting 2011 te koppelen zodat aan de burger van Alkmaar een meer
integraal aanbod kan worden gedaan en meer maatwerk kan worden
geleverd.
8. Deze nota aan te bieden ter vaststelling aan de commissie
Samenlevingszaken d.d. 8 december 2009 en vervolgens aan de
gemeenteraad d.d. 7 januari 2010.
09.17123 Eerste reactie op voorontwerp Rijksinpassingsplan Gasopslag Bergermeer
V.Dam/Binnendijk
Probleemstelling:
Het voorontwerp Rijksinpassingsplan Gasopslag Bergermeer is ontvangen. Tevens is
het rapport van het MIT, betreffende een second opinion m.b.t. bevingengevaar
verschenen. In het kader van het bro-overleg wordt onder meer het college van
Alkmaar gevraagd om een reactie op de plannen, tevens wordt de gemeenteraad
gehoord. De termijn is tot 7 december 2009. In het bestuurlijk overleg met de
portefeuillehouders van Bergen, Schermer en Heiloo is afgesproken middels een
persmoment alvast een voorschot te nemen op de reactie.
Besluit:
1. Het voorontwerp-rijksinpassingsplan Bergermeer gasopslag als onvoldoende
te kwalificeren op basis van:
a. De keuze van de puttenlocatie. Deze is in het rijksinpassingsplan op
de locatie van het voorkeursalternatief Loterijlanden gevallen en niet
op het Meest Milieuvriendelijke Alternatief MOB-terrein Bergen. De
hierbij gebruikte argumentatie om te kiezen voor de Loterijlanden is
niet controleerbaar en ons inziens onjuist.
b. De onzekerheden die blijven bestaan over de kans op, de grootte en
de frequentie van bevingen bij de in gebruik name van het veld voor
opslag en winning van gas.
7
c. De onzekerheden over de beperkingen in exploitatiemogelijkheden op
de Boekelermeer Zuid die de BEVI-regelgeving met zich meebrengt.
d. Het niet meenemen van eerder ingebrachte argumentatie en
standpunten in het kader van de MER-procedure, de externe
veiligheidsdiscussie en het voorbehoud dat de rekening niet in de
regio mag komen.
2. Vanuit onze bestuurlijke verantwoordelijkheid alle mogelijkheden te benutten
om tegen het voorontwerp- rijksinpassingsplan in te gaan.
3. Dit standpunt bij het ministerie van Economische zaken uit te dragen tijdens
het Bro-overleg.
8
---- --