Ingezonden persbericht


8500 bezoekers van 54 poppodia en 120 festivals om mening gevraagd LiveXS Popmagazine start grootschalig Lezersonderzoek 2009

Amsterdam, dinsdag 17 november 2009 - Vandaag is LiveXS Popmagazine voor de vierde maal in haar geschiedenis een groot lezersonderzoek gestart. Vanaf vanmiddag, dinsdag 17 november, tot maandag 7 december kunnen lezers van het grootste (en gratis verkrijgbare) muziekblad van Nederland en België op LiveXS Website hun mening geven over alle onderdelen van het papieren maandblad. Bovendien wordt specifiek, onder de livemuziek-liefhebbers in Nederland en België, gevraagd naar voorkeuren bij mediagebruik, merkvoorkeuren, bezoekfrequentie en uitgaansgedrag.

Er is door LiveXS een steekproef van 8.500 lezers aangeschreven. Ook staat een oproep op LiveXS Website die door overige geïnteresseerde muziekliefhebbers kan worden ingevuld. Aangezien de hoeveelheid vragen opnieuw redelijk groot is, zal LiveXS ook ditmaal een aantrekkelijk pakket prijzen weggeven onder respondenten. Onder inzenders van volledig ingevulde formulieren worden vijf maal twee combi/weekendtickets verloot voor de 41e editie van Pinkpop (op 28 tot en met 30 mei 2010 in Landgraaf) ter waarde van ongeveer 300 euro per set.

Het invullen van het vragenformulier kan op http://www.livexs.nl/Joomla/Lezersonderzoek-2009. Tijdens de jaarlijkse EuroSonic Noorderslag Conferentie, dit jaar op 14, 15 en 16 januari 2010, worden de resultaten officieel gepresenteerd in de Oosterpoort in Groningen. LiveXS hield eerder al lezersonderzoeken in 2002, 2004 en 2007. Op basis van deze onderzoeken werd steeds een aantal belangrijke aanpassingen aan de samenstelling van LiveXS doorgevoerd.

Klaas Leegwater, directeur van LiveXS / ALLXS BV: 'Hoe hoger de hoeveelheid respondenten, hoe beter het eindresultaat representatief en betrouwbaar is en het tweejaarlijks onderzoek van LiveXS van serieuze invloed kan zijn op aanpassingen die LiveXS de komende jaren zal doorvoeren. Ook de marketing-adviezen die LiveXS kan uitbrengen naar haar specifieke doelgroep van participerende poppodia en muziek en dancefestivals zullen door het onderzoek sterk verbeteren'. LiveXS wordt maandelijks ingezet door 54 poppodia en jaarlijks minstens 120 festivals om de early adopter-doelgroep van live-muziekliefhebbers of bezoekers aan de grotere dancefestivals te bereiken. In september 2010 zal LiveXS haar 15-jarig bestaan vieren.

'In veranderende tijden, waarbij internet een steeds prominentere rol is gaan spelen in ons lees- en informatiegedrag, is het voor de redactie belangrijk om te weten wat onze lezer van het samenspel tussen de papieren edities, onze website en de digitale LiveXS Nieuwsbrief verwacht. De vragenlijst heeft grotendeels dezelfde opbouw en samenstelling als bij de eerdere onderzoeken in 2002, 2004 en 2007 is gebruikt zodat ook een vergelijking met de resulaten uit eerdere onderzoeken mogelijk blijft of trends en ontwikkelingen kunnen worden waargenomen,' aldus directeur Klaas Leegwater.

Alle resultaten worden in januari 2009 ook openbaar beschikbaar gemaakt via www.livexs.nl. De resultaten van eerdere onderzoeken zijn nog altijd (hier) online terug te lezen op LiveXS Website.

Klik hier voor verdere uitleg of hier om meteen naar de vragenlijst 2009 te gaan.

--

Noot voor redacties

met vriendelijke groet van /

Ingezonden persbericht