Stadsdeel Oost/Watergraafsmeer Amsterdam


stelt Stedenbouwkundig Plan omgeving Amstelstation vast
---

Deelraad stelt Stedenbouwkundig Plan omgeving Amstelstation vast

17 november 2009

De deelraad van stadsdeel Oost-Watergraafsmeer heeft op maandag 16 november het stedenbouwkundig plan voor de omgeving van het Amstelstation vastgesteld. Door dit besluit komt het project in een nieuwe fase. De volgende stap is het ontwikkelen van een inrichtingsplan voor de openbare ruimte. Bewoners en andere belanghebbenden worden in de gelegenheid gesteld ook hierover mee te denken.

In de deelraadsvergadering van 16 november was werd de behandeling van dit plan vervolgd. Een week eerder werd in de deelraad ook over dit plan gediscussieerd. Een deel van de raadsleden kon zich toen niet vinden in de hoogte van een hotel- en woontoren en gaf daarop het dagelijks bestuur de opdracht met een aangepast plan te komen. Vorige week is door het stadsdeel en politiek druk aan een aangepast voorstel gewerkt. Hierin blijft de toren 100 meter hoog, echter wordt gekozen voor een afgeslankte variant, die een dunnere schaduwbaan op de achterliggende wijk werpt. Met dit plan heeft de deelraad maandagavond ingestemd.

Onderdeel van het gewijzigde voorstel is het organiseren van een prijsvraag onder een aantal architectenbureaus voor het nieuwe ontwerp van de hotel- en woontoren. Ook hierin zal de bezonning op de achterliggende wijk een belangrijke rol moeten spelen.

Inhoud Stedenbouwkundig Plan

De omgeving van het Amstelstation moet een levendig en veilig gebied worden waar mensen op allerlei manieren gebruik van kunnen maken. De plannen omvatten woningen, winkels, kantoren en een hotel. Ook de openbare ruimte wordt aangepakt.

Het gebied rond het Amstelstation is een bijzondere plaats. Het is een van de belangrijkste entrees van Amsterdam. Voor automobilisten, maar ook voor reizigers met trein, bus en metro. Maar het gebied is verouderd en de verkeersveiligheid laat te wensen over. Om dit te verbeteren, zet het plan daarom in op de realisatie van een levendig en veilig stationsplein.

Om dat te bereiken, moet de wirwar van infrastructuur worden aangepakt. Tram en bus worden geconcentreerd rondom het station. Fietsers en voetgangers krijgen zo volop de ruimte. Er komen woningen, winkels, horeca, kantoren en een hotel om meer leven in het gebied te brengen. Belangrijke speerpunten uit het plan zijn onder meer het verbeteren van de sociale veiligheid rondom het station en het vergroten van de verkeersveiligheid in het gebied, met name rondom het Prins Bernhardplein.