Stadsdeel Oost/Watergraafsmeer Amsterdam
stelt Stedenbouwkundig Plan omgeving Amstelstation vast
---
Deelraad stelt Stedenbouwkundig Plan omgeving Amstelstation vast
17 november 2009
De deelraad van stadsdeel Oost-Watergraafsmeer heeft op maandag 16
november het stedenbouwkundig plan voor de omgeving van het
Amstelstation vastgesteld. Door dit besluit komt het project in een
nieuwe fase. De volgende stap is het ontwikkelen van een
inrichtingsplan voor de openbare ruimte. Bewoners en andere
belanghebbenden worden in de gelegenheid gesteld ook hierover mee te
denken.
In de deelraadsvergadering van 16 november was werd de behandeling van
dit plan vervolgd. Een week eerder werd in de deelraad ook over dit
plan gediscussieerd. Een deel van de raadsleden kon zich toen niet
vinden in de hoogte van een hotel- en woontoren en gaf daarop het
dagelijks bestuur de opdracht met een aangepast plan te komen. Vorige
week is door het stadsdeel en politiek druk aan een aangepast voorstel
gewerkt. Hierin blijft de toren 100 meter hoog, echter wordt gekozen
voor een afgeslankte variant, die een dunnere schaduwbaan op de
achterliggende wijk werpt. Met dit plan heeft de deelraad maandagavond
ingestemd.
Onderdeel van het gewijzigde voorstel is het organiseren van een
prijsvraag onder een aantal architectenbureaus voor het nieuwe ontwerp
van de hotel- en woontoren. Ook hierin zal de bezonning op de
achterliggende wijk een belangrijke rol moeten spelen.
Inhoud Stedenbouwkundig Plan
De omgeving van het Amstelstation moet een levendig en veilig gebied
worden waar mensen op allerlei manieren gebruik van kunnen maken. De
plannen omvatten woningen, winkels, kantoren en een hotel. Ook de
openbare ruimte wordt aangepakt.
Het gebied rond het Amstelstation is een bijzondere plaats. Het is een
van de belangrijkste entrees van Amsterdam. Voor automobilisten, maar
ook voor reizigers met trein, bus en metro. Maar het gebied is
verouderd en de verkeersveiligheid laat te wensen over. Om dit te
verbeteren, zet het plan daarom in op de realisatie van een levendig
en veilig stationsplein.
Om dat te bereiken, moet de wirwar van infrastructuur worden
aangepakt. Tram en bus worden geconcentreerd rondom het station.
Fietsers en voetgangers krijgen zo volop de ruimte. Er komen woningen,
winkels, horeca, kantoren en een hotel om meer leven in het gebied te
brengen. Belangrijke speerpunten uit het plan zijn onder meer het
verbeteren van de sociale veiligheid rondom het station en het
vergroten van de verkeersveiligheid in het gebied, met name rondom het
Prins Bernhardplein.