Gemeente Enschede

Overgang van klanten en hulpen in de huishouding in Enschede

De overgang van klanten en hulpen in de huishouding naar de nieuwe gegunde partijen is in volle gang. De gemeente spant zich in om deze overgang zo soepel mogelijk te laten verlopen.

Regionale ontwikkeling
Nadat de afgelopen weken intensief overlegd is tussen partijen in de regio, waarbij de toezichthoudende wethouders een actieve rol hebben gespeeld, ligt er nu een aanbod van zowel TSN als van T-Zorg dat volgens deze nieuwe aanbieders recht doet aan de opgebouwde verworvenheden van Hulpen in de Huishouding.
TSN en de bonden hebben een sociaal statuut afgesloten waarin de overgang van personeel met behoud van de rechtspositie van de medewerkers is geregeld. Kramer van ABVA/KABO en Lablans van de CNV hebben deze verworvenheden steeds aan de orde gesteld en intensief met TSN over dit statuut onderhandeld.
De groep van drie toezichthouders van de deelnemende gemeenten vindt het aanbod van de nieuwe aanbieders een belangrijke stap vooruit. Voorzitter Bert Otten: "De toezichthoudende gemeenten zijn tevreden dat er nu de mogelijkheid is voor hulpen om met behoud van rechtspositie, salaris, uren en pensioenregelingen over te stappen."

Voor Hulpen in de Huishouding organiseren oude aanbieders samen met grote nieuwe aanbieders TSN en T-Zorg bijeenkomsten om hulpen voor te lichten over de keuzes die de hulpen hebben. De toezichthoudende gemeenten zien er actief op toe dat de oude en nieuwe aanbieders hun verantwoordelijkheden en afspraken bijtijds nakomen. Volgens de aanbestedende gemeenten is het van groot belang dat de onzekerheid bij personeel (HH1 en HH2) van de niet gegunde partijen hiermee weggenomen is. Dit personeel heeft van TSN tot 27 november 2009 de tijd gekregen om over te stappen. Een aantal andere gegunde partijen hebben eveneens een aanbod gedaan om personeel over te nemen.

Situatie in Enschede
De komende weken moeten zowel klanten als hulpen in de huishouding een keuze maken. Voor hulpen staat op de Werkpleinen in Twente een team klaar om de hulpen desgewenst te ondersteunen bij het maken van hun keuze.
De klanten ontvangen de komende weken ieder een brief met de keuzemogelijkheden. In die brief staat ook een speciaal telefoonnummer. Als klanten dit nummer bellen staat een apart telefoonteam klaar om te helpen bij het invullen van het antwoordformulier. De gemeente Enschede heeft dit team in het leven geroepen om de overgang voor iedere klant zo gemakkelijk mogelijk te maken.
Als klanten dat willen kunnen zij in overleg met hun bestaande hulp eenvoudig samen met hun hulp overstappen naar een nieuwe aanbieder. Voor klanten schept dit aanbod dus eveneens duidelijkheid. Zij kunnen vrij de keuze maken voor een zorgaanbieder of een PGB (persoonsgebonden budget). Als een alfahulp als alfahulp wil blijven werken kan dat uiteraard ook. Een aantal partijen staat klaar om waar gewenst te bemiddelen, hierbij zijn ook gegunde aanbieders betrokken.

Wethouder Wallinga zal de ervaringen met deze aanbesteding in de VNG aan de orde stellen. Hij wil samen met de VNG en de Rijksoverheid onderzoeken hoe dat in het vervolg anders kan. Wallinga: "We hebben geleerd van de huidige aanbesteding. We hebben voldoende aanbieders die voor de geboden prijs hulp willen leveren en er is keuzevrijheid voor de klant. Het aanbestedingsproces heeft echter wel lang geduurd. Klanten en hulpen kun je het niet aandoen om zolang in onzekerheid te zitten. Dat is slecht voor zowel de klant als de hulp. In veel gemeenten in het land heeft de afgelopen aanbestedingsronde tot onrust en onzekerheid geleid. Dat moet in de toekomst echt anders." De gemeente Enschede wil dat zoveel mogelijk mensen voor de Kerst weten waar zij aan toe zijn met de Hulp in de Huishouding. Indien nodig kan de gemeente, om maatwerk te kunnen leveren in speciale situaties, gebruik maken van de mogelijkheid om in de periode januari tot april 2010 de overgang af te ronden.

Geplaatst: 17 november 2009.

17 november 2009