Overgang van klanten en hulpen in de huishouding in Enschede
De overgang van klanten en hulpen in de huishouding naar de nieuwe
gegunde partijen is in volle gang. De gemeente spant zich in om deze
overgang zo soepel mogelijk te laten verlopen.
Regionale ontwikkeling
Nadat de afgelopen weken intensief overlegd is tussen partijen in de
regio, waarbij de toezichthoudende wethouders een actieve rol hebben
gespeeld, ligt er nu een aanbod van zowel TSN als van T-Zorg dat
volgens deze nieuwe aanbieders recht doet aan de opgebouwde
verworvenheden van Hulpen in de Huishouding.
TSN en de bonden hebben een sociaal statuut afgesloten waarin de
overgang van personeel met behoud van de rechtspositie van de
medewerkers is geregeld. Kramer van ABVA/KABO en Lablans van de CNV
hebben deze verworvenheden steeds aan de orde gesteld en intensief met
TSN over dit statuut onderhandeld.
De groep van drie toezichthouders van de deelnemende gemeenten vindt
het aanbod van de nieuwe aanbieders een belangrijke stap vooruit.
Voorzitter Bert Otten: "De toezichthoudende gemeenten zijn tevreden
dat er nu de mogelijkheid is voor hulpen om met behoud van
rechtspositie, salaris, uren en pensioenregelingen over te stappen."
Voor Hulpen in de Huishouding organiseren oude aanbieders samen met
grote nieuwe aanbieders TSN en T-Zorg bijeenkomsten om hulpen voor te
lichten over de keuzes die de hulpen hebben. De toezichthoudende
gemeenten zien er actief op toe dat de oude en nieuwe aanbieders hun
verantwoordelijkheden en afspraken bijtijds nakomen. Volgens de
aanbestedende gemeenten is het van groot belang dat de onzekerheid bij
personeel (HH1 en HH2) van de niet gegunde partijen hiermee weggenomen
is. Dit personeel heeft van TSN tot 27 november 2009 de tijd gekregen
om over te stappen. Een aantal andere gegunde partijen hebben eveneens
een aanbod gedaan om personeel over te nemen.
Situatie in Enschede
De komende weken moeten zowel klanten als hulpen in de huishouding een
keuze maken. Voor hulpen staat op de Werkpleinen in Twente een team
klaar om de hulpen desgewenst te ondersteunen bij het maken van hun
keuze.
De klanten ontvangen de komende weken ieder een brief met de
keuzemogelijkheden. In die brief staat ook een speciaal
telefoonnummer. Als klanten dit nummer bellen staat een apart
telefoonteam klaar om te helpen bij het invullen van het
antwoordformulier. De gemeente Enschede heeft dit team in het leven
geroepen om de overgang voor iedere klant zo gemakkelijk mogelijk te
maken.
Als klanten dat willen kunnen zij in overleg met hun bestaande hulp
eenvoudig samen met hun hulp overstappen naar een nieuwe aanbieder.
Voor klanten schept dit aanbod dus eveneens duidelijkheid. Zij kunnen
vrij de keuze maken voor een zorgaanbieder of een PGB
(persoonsgebonden budget). Als een alfahulp als alfahulp wil blijven
werken kan dat uiteraard ook. Een aantal partijen staat klaar om waar
gewenst te bemiddelen, hierbij zijn ook gegunde aanbieders betrokken.
Wethouder Wallinga zal de ervaringen met deze aanbesteding in de VNG
aan de orde stellen. Hij wil samen met de VNG en de Rijksoverheid
onderzoeken hoe dat in het vervolg anders kan. Wallinga: "We hebben
geleerd van de huidige aanbesteding. We hebben voldoende aanbieders
die voor de geboden prijs hulp willen leveren en er is keuzevrijheid
voor de klant. Het aanbestedingsproces heeft echter wel lang geduurd.
Klanten en hulpen kun je het niet aandoen om zolang in onzekerheid te
zitten. Dat is slecht voor zowel de klant als de hulp. In veel
gemeenten in het land heeft de afgelopen aanbestedingsronde tot onrust
en onzekerheid geleid. Dat moet in de toekomst echt anders."
De gemeente Enschede wil dat zoveel mogelijk mensen voor de Kerst
weten waar zij aan toe zijn met de Hulp in de Huishouding. Indien
nodig kan de gemeente, om maatwerk te kunnen leveren in speciale
situaties, gebruik maken van de mogelijkheid om in de periode januari
tot april 2010 de overgang af te ronden.
Geplaatst: 17 november 2009.
17 november 2009
Gemeente Enschede