Focwa

FOCWA benadrukt de aan haar toegestane rol als belangenbehartiger

PERSBERICHT

Sassenheim, 17 november 2009

FOCWA benadrukt dat het al jaren lang een wettelijk taboe is voor brancheorganisaties om zich met de markt te bemoeien. Het is dan ook voor ondernemers zaak dat indien ze misstanden in de branche zien en/of ervaren dat ze deze via de daarvoor geëigende weg aanbrengen bij die instanties die daarvoor speciaal in het leven zijn geroepen.

Met name in het segment van gestimuleerde schadestroom slaat door een overaanbod van irrationele overcapaciteit de door de markt in gang gezette negatieve prijsvorming hard toe. Alhoewel het onderhandelen over prijzen ten behoeve van leden en/of het geven van adviesprijzen wettelijk verboden is, bestaat er bij veel leden het beeld dat brancheorganisaties op kunnen en mogen treden tegen veranderingen in de markt die door marktspelers zijn ontstaan.

Ron Dries, voorzitter FOCWA sectie Schadeherstel, legt uit: FOCWA werd jaren geleden met de komst van de Mededingingswet en de NMa-richtsnoeren, net zoals alle andere brancheorganisaties, geduwd in de rol van collectieve belangbehartiger voor zaken zoals CAO, arbo, milieu en kwaliteitszorg. Dit betekent dat FOCWA keer op keer haar leden erop wijst dat onderwerpen zoals het onderhandelen over contracten, tarieven en kortingen met opdrachtgevers niet tot het domein van FOCWA behoren. Wel is het en blijft het onze taak om marktpartijen duidelijk te maken wat de consequenties zijn of kunnen zijn indien bepaalde zaken hun doorgang vinden. Helaas komt het voor dat partijen al hun processen hebben ingericht waardoor dergelijke input niet wordt meegenomen. Want een beheer van de agenda van marktpartijen is helaas niet mogelijk.

FOCWA is zich wel met het oog op de continuïteit van de branche en de daarmee gepaard gaande werkgelegenheid in samenspraak met het Ministerie van Economische Zaken gaan oriënteren op mogelijkheden om de branche vitaal te houden, maar beklemtoont daarbij dat dit nogal stroef verloopt. Dat heeft onder meer te maken met financiën en de bestaande wet- en regelgeving die diverse branches raakt.

Ron Dries: Ik verwijs graag naar het overlegplatform Crisisberaad Binnenvaart. Daar wordt samen met banken al een tijdje gewerkt aan een plan om voor een periode van vijf jaar een bepaald percentage van de capaciteit, die in de droge ladingsector voorhanden is, aan banden te leggen. Dat dit een tamelijk complex proces is, blijkt wel uit het feit dat een eerste versie van het plan om de binnenvaart naar een nieuwe situatie te loodsen onlangs door de NMa werd afgewezen, omdat het in strijd met de wet was. Niettemin zullen we met het Ministerie van Economische Zaken kijken wat de mogelijkheden blijven voor het beschermen van de continuïteit en de banen binnen de branche.

0-0-0-0