Ernst & Young: Autobedrijven zetten in op duurzaamheid

18/11/2009 09:00

Ernst & Young

Rotterdam, 18 november 2009 - Autobedrijven zien de toenemende interesse van consumenten in duurzaamheid de grootste kans die voortkomt uit de crisis. Dit blijkt uit onderzoek van Ernst & Young onder ruim 120 autobedrijven naar de effecten van de economische crisis op de strategie van ondernemers in de autobranche. Maar liefst 70% van de ondervraagden ziet het ontstaan van een markt voor milieuvriendelijke auto's als een belangrijke tot zeer belangrijke kans voor hun onderneming. Een mogelijk verlies van merkemotie bij de klant wordt door bijna de helft als belangrijke bedreiging beschouwd.

Duurzaamheid

Frans de Bruijn, partner bij Ernst & Young: 'De autobranche is bezig aan een omslag. Het is duidelijk dat de wensen van de klant verschuiven. Consumenten zijn steeds meer geĂŻnteresseerd in modellen met een lagere bijtelling of gunstig label en leasemaatschappijen en overheden hechten steeds meer waarde aan duurzaam inkopen".

Michiel de Vries, senior manager bij Ernst & Young: 'De auto-industrie is intensief bezig met het thema duurzaamheid en fabrikanten produceren steeds meer zuinige modellen. Duurzaamheid hoort ook bij het autobedrijf thuis. In de toekomst zullen autobedrijven steeds vaker moeten aantonen dat ze een duurzame bedrijfsvoering beoefenen. Uit ons onderzoek blijkt dat bijna 60% van de autobedrijven bezig is met het ontwikkelen van nieuwe activiteiten. De branche is op zoek naar een nieuw evenwicht en dit biedt veel kansen op het vlak van duurzaamheid. "

Hoop op herstructurering

Uit het onderzoek blijkt verder dat de situatie in de autobranche nog verre van gezond is. Veel bedrijven zijn vooralsnog bezig hun toekomst veilig te stellen. Bijna 70% stelt dat vooral de hardere prijsconcurrentie in de markt een grote bedreiging vormt. Ook ondervindt bijna de helft nog problemen met het financieren van activiteiten.

Het onderzoek geeft aan dat ruim 60% hoopt op een snelle herstructurering van de branche, zodat op termijn een gezondere marktsituatie mogelijk is. Bijna de helft van de ondervraagden verwacht een afname van het aantal verkooppunten (nieuwe personenauto's) in de komende 12 maanden. In het aantal after sales punten (werkplaatsen) zal geen verandering komen stelt 67%.

De Bruijn: 'We hebben in Nederland nog steeds te maken met een zeer fijnmazig retailnetwerk. Het aantal verkopen per showroom ligt in vergelijking met het buitenland op zeer laag niveau. Voor autobedrijven is het de komende jaren van belang vaste kosten terug te dringen en tegelijk te investeren in nieuwe duurzame producten, diensten en werkwijzen."





http://www.ey.nl