Reactie TNT op onvrede onder medewerkers teleurstellend
ABVAKABO FNV vindt de reactie van TNT op de brief over de onvrede en
misstanden binnen het bedrijf "teleurstellend". "In de brief van TNT
en het prikbordnieuws mis ik erkenning voor de grote onvrede die op
werkvloer bij TNT heerst", zegt bestuurder Peter Wiechmann van
ABVAKABO FNV. "Sterker nog, volgens het bedrijf blijkt uit metingen
niet dat er sprake is van een toename van de onvrede."
De gezamenlijke vakbonden hadden TNT Post eind oktober een brief
gestuurd over de aanhoudende klachten van medewerkers bij het
postbedrijf. De omvang en aard van de klachten zijn inmiddels zó groot
dat niet meer kan worden volgehouden dat het slechts om incidenten
gaat. Volgens veel leden is er bij TNT sprake van een bewust beleid om
de omstandigheden op de werkvloer voor de medewerkers zo onplezierig
mogelijk te maken.
De vakbonden hebben daarom een brief geschreven waarin zij binnen
veertien dagen van TNT een glashelder signaal willen richting
medewerkers en leidinggevenden. En de eerste zichtbare resultaten
moeten, volgens de bonden, begin december zichtbaar zijn.
De reactie van TNT op het ultimatum volgde deze week. TNT geeft aan
meer te willen weten over aard en omvang van de klachten; pas dan kan
er wat aan de oorzaken worden gedaan. ABVAKABO FNV vindt echter dat er
inmiddels voldoende is geïnventariseerd; het moet ook het bedrijf
duidelijk zijn dat er op vele werkplekken sprake is van een bijzonder
slechte sfeer en klachten over het niet nakomen van allerlei gemaakte
afspraken. Dat kan zeker niet alleen worden verklaard door de
onzekerheid over de toekomst. TNT laat wel weten dat medewerkers
behoren te krijgen waar ze recht op hebben. Maar ABVAKABO FNV had meer
verwacht: een erkenning dat er verbetering nodig is en een actieve
opstelling om klachten weg te nemen. Kortom: niet het gevraagde
glasheldere signaal en dus teleurstellend.
Wel introduceert TNT een nieuwe manier van klachtenafhandeling,
rechtstreeks naar de directeur HR&O. Wiechmann: "Onze leden wil ik
daarom oproepen om daar gebruik van te maken. Klaag niet alleen bij de
bonden, maar laat ook het bedrijf weten wat je dwars zit. Stuur van
elke klacht een afschrift naar ABVAKABO FNV, zodat ook wij er iets mee
kunnen doen èn kunnen bewaken dat medewerkers niet zullen worden
benadeeld als gevolg van het indienen van een klacht."
Maar wat ABVAKABO FNV betreft blijft het daar niet bij. Op 1 december
starten de cao-onderhandelingen, nadat op 23 november as. de uitslag
van ons cao-referendum bekend zal zijn. De klachten over sfeer, niet
nakomen van afspraken en intimidatie zet de bond op de agenda van het
cao-overleg. Dan zal heel snel duidelijk moeten worden of er een
acceptabel resultaat mogelijk is: voor de cao, een nieuw sociaal plan
èn de aanpak van de onvredeproblematiek. Zo niet, dan zal de bond haar
leden oproepen in actie te komen.
18-11-2009, TNT | Meer over: TNT
ABVAKABO FNV