ABVAKABO FNV

Reactie TNT op onvrede onder medewerkers teleurstellend

ABVAKABO FNV vindt de reactie van TNT op de brief over de onvrede en misstanden binnen het bedrijf "teleurstellend". "In de brief van TNT en het prikbordnieuws mis ik erkenning voor de grote onvrede die op werkvloer bij TNT heerst", zegt bestuurder Peter Wiechmann van ABVAKABO FNV. "Sterker nog, volgens het bedrijf blijkt uit metingen niet dat er sprake is van een toename van de onvrede."

De gezamenlijke vakbonden hadden TNT Post eind oktober een brief gestuurd over de aanhoudende klachten van medewerkers bij het postbedrijf. De omvang en aard van de klachten zijn inmiddels zó groot dat niet meer kan worden volgehouden dat het slechts om incidenten gaat. Volgens veel leden is er bij TNT sprake van een bewust beleid om de omstandigheden op de werkvloer voor de medewerkers zo onplezierig mogelijk te maken.

De vakbonden hebben daarom een brief geschreven waarin zij binnen veertien dagen van TNT een glashelder signaal willen richting medewerkers en leidinggevenden. En de eerste zichtbare resultaten moeten, volgens de bonden, begin december zichtbaar zijn.

De reactie van TNT op het ultimatum volgde deze week. TNT geeft aan meer te willen weten over aard en omvang van de klachten; pas dan kan er wat aan de oorzaken worden gedaan. ABVAKABO FNV vindt echter dat er inmiddels voldoende is geïnventariseerd; het moet ook het bedrijf duidelijk zijn dat er op vele werkplekken sprake is van een bijzonder slechte sfeer en klachten over het niet nakomen van allerlei gemaakte afspraken. Dat kan zeker niet alleen worden verklaard door de onzekerheid over de toekomst. TNT laat wel weten dat medewerkers behoren te krijgen waar ze recht op hebben. Maar ABVAKABO FNV had meer verwacht: een erkenning dat er verbetering nodig is en een actieve opstelling om klachten weg te nemen. Kortom: niet het gevraagde glasheldere signaal en dus teleurstellend.

Wel introduceert TNT een nieuwe manier van klachtenafhandeling, rechtstreeks naar de directeur HR&O. Wiechmann: "Onze leden wil ik daarom oproepen om daar gebruik van te maken. Klaag niet alleen bij de bonden, maar laat ook het bedrijf weten wat je dwars zit. Stuur van elke klacht een afschrift naar ABVAKABO FNV, zodat ook wij er iets mee kunnen doen èn kunnen bewaken dat medewerkers niet zullen worden benadeeld als gevolg van het indienen van een klacht."

Maar wat ABVAKABO FNV betreft blijft het daar niet bij. Op 1 december starten de cao-onderhandelingen, nadat op 23 november as. de uitslag van ons cao-referendum bekend zal zijn. De klachten over sfeer, niet nakomen van afspraken en intimidatie zet de bond op de agenda van het cao-overleg. Dan zal heel snel duidelijk moeten worden of er een acceptabel resultaat mogelijk is: voor de cao, een nieuw sociaal plan èn de aanpak van de onvredeproblematiek. Zo niet, dan zal de bond haar leden oproepen in actie te komen.
18-11-2009, TNT | Meer over: TNT