CNV Onderwijs
18 november 2009
Leraren vrezen invoering passend onderwijs
Categorie: Algemeen nieuws, Dossier Passend Onderwijs
Het gebrek aan voldoende onderwijsassistenten wordt bij de invoering
van passend onderwijs ervaren als het grootste knelpunt. Dat blijkt
uit een onderzoek onder 1450 leden van CNV Onderwijs. Ook zijn leraren
van mening dat de klassen te groot zijn om voldoende aandacht te
kunnen besteden aan het individuele kind. Ruim driekwart van de
ondervraagden vreest dat meer zorg voor zorgleerlingen ten koste gaat
van andere kinderen. Een budgettair neutrale invoering zal volgens het
onderzoek leiden tot een gebrekkige uitvoering. Patrick Banis,
bestuurder van CNV Onderwijs: `Door nu te investeren in leraren
voorkomen we de problemen van morgen, namelijk een verdere groei van
het speciaal onderwijs.' In een zogenaamd Zevenpuntenplan roept CNV
Onderwijs de politiek op de scholing te verbeteren en meer
ondersteuning en middelen te bieden. Het advies is woensdag tijdens
een congres over passend onderwijs aangeboden aan staatssecretaris
Dijksma.