CNV Onderwijs

18 november 2009

Leraren vrezen invoering passend onderwijs

Categorie: Algemeen nieuws, Dossier Passend Onderwijs

Het gebrek aan voldoende onderwijsassistenten wordt bij de invoering van passend onderwijs ervaren als het grootste knelpunt. Dat blijkt uit een onderzoek onder 1450 leden van CNV Onderwijs. Ook zijn leraren van mening dat de klassen te groot zijn om voldoende aandacht te kunnen besteden aan het individuele kind. Ruim driekwart van de ondervraagden vreest dat meer zorg voor zorgleerlingen ten koste gaat van andere kinderen. Een budgettair neutrale invoering zal volgens het onderzoek leiden tot een gebrekkige uitvoering. Patrick Banis, bestuurder van CNV Onderwijs: `Door nu te investeren in leraren voorkomen we de problemen van morgen, namelijk een verdere groei van het speciaal onderwijs.' In een zogenaamd Zevenpuntenplan roept CNV Onderwijs de politiek op de scholing te verbeteren en meer ondersteuning en middelen te bieden. Het advies is woensdag tijdens een congres over passend onderwijs aangeboden aan staatssecretaris Dijksma.