Kerstpakket is waardevolle traditie

18/11/2009 11:35

MarketResponse Nederland BV

De medewerker ziet kerstpakket als blijk van waardering

Leusden, 18 november 2009 - Er worden dit jaar minder kerspakketten afgenomen en lang niet alle medewerkers krijgen een kerstpakket. Toch verwacht de helft van de medewerkers een even groot kerspakket als vorig jaar en maar 10% denkt helemaal niets te krijgen blijkt uit onderzoek van MarketResponse. Niets geven kan vervelend uitpakken en is voor medewerkers een potentiële bron van onvrede over hun werkgever. In onzekere tijden moet je tradities in stand houden, al is het maar met iets kleins. MarketResponse onderzocht de verwachtingen en waardering van medewerkers voor het kerstpakket.

Helft van de medewerkers verwacht een even groot kerstpakket als vorig jaar

Door de economische crisis worden dit jaar minder kerstpakketten besteld door werkgevers en als medewerkers een kerstpakket krijgen is de kans groot dat deze goedkoper is dan vorig jaar. Van de medewerkers die vorig jaar een kerstpakket hebben gehad, verwacht ongeveer de helft een zelfde soort kerstpakket te krijgen. Een vijfde verwacht een kleiner kerstpakket dit jaar, 10% denkt helemaal niets te krijgen.

Het kerstpakket is een blijk van waardering richting de medewerkers

Medewerkers voelen zich gewaardeerd als ze een kerstpakket ontvangen. Van de ondervraagde personen geeft 83% aan het kerstpakket te zien als een blijk van waardering van hun werkgever. Dit geldt het meest voor midden en laag opgeleide medewerkers. Driekwart van de ondervraagden vindt ook dat het geven van kerstpakketten een traditie is die zeker moet blijven. Vooral medewerkers tussen de 35 en 55 jaar hechten veel waarde aan een kerstpakket. Het geven van een kerstpakket draagt bij aan een positief gevoel ten opzichte van de werkgever.

Het traditionele kerstpakket blijft populair

Vooral het traditionele kerstpakket is populair. 42% van de medewerkers die dit jaar een kerstpakket verwachten, denkt een traditioneel pakket te krijgen. 36% ontvangt ook het liefst een traditioneel kerstpakket. Daarnaast hebben medewerkers graag een waardebon om zelf iets te kiezen of een kerstpakket naar eigen keuze. Slechts 4% ontvangt het liefst helemaal geen kerstpakket.

Manage de verwachting om onvrede te voorkomen

Denk goed na over de verwachtingen van de medewerkers en houd er rekening mee. Medewerkers verwachten een attentie. In onzekere tijden is het belangrijk tradities in stand te houden, al is het maar met iets kleins. Is de verwachting onjuist en krijgen medewerkers aan het einde van het jaar niets? Informeer ze dan vooraf en communiceer vooral waarom het bedrijf dit jaar andere keuzes maakt.





http://www.marketresponse.nl/