Gemeente Breda

Voorlopig ontwerp tunnel tussen Edisonstraat en Biesdonkweg in consultatie

Bewoners en bedrijven kunnen binnenkort hun mening geven over het ontwerp van een tunnel voor voetgangers en fietsers onder de noordelijke rondweg (Nieuwe Kadijk) bij de Biesdonkweg/ Edisonstraat.

Dat ontwerp is deze week vrijgegeven voor consultatie. Tegelijkertijd kan men ook reageren op een ontwerp-bestemmingsplan voor het gebied waar deze tunnel gepland is.

Â

Wethouder Willems: âDoor aanleg van een tunnel op dit kruispunt ontstaat er een veilige verbinding voor langzaam verkeer tussen de Hoge Vucht en Doornbos-Linie en daardoor ook van en naar het stadscentrum. Dat is niet alleen goed voor de verkeersveiligheid, maar ook de verkeersdoorstroming op de Nieuwe Kadijk en daarmee de luchtkwaliteit in de stad.â

Â

Door het vele verkeer ervaren veel fietsers en voetgangers de Nieuwe Kadijk als een barrière. Momenteel staan er verkeerslichten op het kruispunt, maar het is niet mogelijk om overstekende fietsers of voetgangers vaker groen licht te geven, omdat dit de doorstroming op de rondweg sterk zou belemmeren. Bovendien gaat het om een erg verkeersonveilig kruispunt: er zijn in tien jaar tijd meer dan 90 ongelukken gebeurd, waarbij één dode viel en ongeveer 30 mensen gewond raakten. Maatregelen zijn daarom hard nodig.

Â

Door de aanleg van de fietstunnel zal het kruispunt met verkeerslichten verdwijnen. Dat zal het aantal voertuigstops op het totale traject op de Noordelijke Rondweg verminderen. Als autoâs en vrachtwagens minder remmen en optrekken dan komt er minder fijnstof en kooldioxide in de lucht terecht. Dat komt de luchtkwaliteit in Breda ten goede.

Â

Gemotoriseerd verkeer uit de wijk Biesdonk moet straks gebruik gaan maken van de Doornboslaan. In de omgeving is daardoor een aantal aanvullende maatregelen nodig. Zo zal het kruispunt Nieuwe Kadijk /Doornboslaan worden aangepast en de route van buslijn 4 veranderen. De busroute gaat in de toekomst lopen via de Buys Ballotstraat, Doornboslaan en Vervierstraat.

Â

Breda, 18 november 2009