Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer
woensdag 18 november 2009 | Weblog
Populariteit en goed klimaatbeleid gaan niet altijd samen
De berichtgeving uit China is nogal wisselend. Vandaag weer even goed
nieuws (itsgettinghotinhere.org) uit het oosten: "Ons doel is geen
politieke verklaring of een gedeeltelijk akkoord, maar een akkoord dat
alle kwesties die spelen in de onderhandelingen dekt", aldus de
Amerikaanse president Barack Obama gisteren na afloop van een
onderhoud met zijn Chinese ambtgenoot Hun Jintao.
Dat stemt vrolijk. Hoewel ik nog altijd ga voor een solide politiek
akkoord in plaats van een minder stevig alles dekkende verklaring, is
het goed te lezen dat de twee grootste vervuilers (google.com) op
aarde Kopenhagen tot een succes willen maken.
China en de VS verklaarden ook dat ze beter en nauwer zullen
samenwerken op het gebied van schone energietechnologie en zuiniger
energiegebruik.
De verklaringen van gisteren zijn wel wat steviger dan die van
afgelopen zaterdag tijdens het Asia-Pacific Economic Co-operation
(Apec). Wellicht zijn Obama en Hu Jintao wat geschrokken van de
reacties.
Het moge duidelijk zijn dat het voeren van een serieus klimaatbeleid
niet voor hen is die graag op de eerste plaats eindigen van
populariteitswedstrijden. Wat ik of mijn collega's ook besluiten te
doen, er is altijd een zekere mate van tegenstand tegen wat voor plan
dan ook.
De 900 miljoen euro die collega Van der Hoeven uittrekt voor het
windpark in Urk, is ontvangen met gejuich en met boe-geroep. De
kilometerheffing van minister Eurlings eveneens. Ik ervaar hetzelfde
in Barendrecht (vrom.nl) met betrekking tot de CO2-opslag.
Hoewel ik de zorgen van de bewoners erken en de groots mogelijke
zorgvuldigheid betracht, blijft het een lastig project. Het wantrouwen
is groot, hoe objectief de onderzoeken ook zijn en wat de resultaten
van al die onderzoeken ook bewijzen. Het is erg lastig bewoners te
overtuigen dat de opslag van CO2 veilig is.
Zoals gezegd: wie werkt aan een effectief klimaatbeleid, moet zich
niet druk maken over de eigen populariteit.