Gemeente Tilburg
Persbericht
18 november 2009
Elektrische scooter primeur voor Tilburg
Gemeente showt eerste milieuvriendelijke voertuigen
Op woensdag 18 november heeft de gemeente Tilburg een aantal
spiksplinternieuwe haar eerste milieuvriendelijke (bedrijfs)voertuigen
getoond. Daarmee zijn de eerste stappen naar een complete vervanging
van het gemeentelijk wagenpark gezet. Het Willemsplein fungeerde deze
novemberdag een uurtje als autoshowroom. Van 11.30 uur tot 12.00 uur
stonden daar de nieuwe aardgasauto's opgesteld en zijn ook de eerste
nieuwe elektrische scooters te bewonderen geweest. Het rijden op
aardgas is op zich niet nieuw meer. De afdeling Afval en Reiniging en
de brandweer rijden al op aardgas. Met de komst van de elektrische
scooter heeft Tilburg wel een primeur! Het gemeentelijk parkeerbedrijf
neemt de scooters in gebruik (de parkeercontroleurs).
Met de speciale aandacht voor de vernieuwing van het wagenpark wil
Tilburg nogmaals de aandacht vestigen op haar inspanningen om de
luchtkwaliteit in de stad te verbeteren.
" We hebben een voorbeeldfunctie en die willen wij ook. Wij starten
met deze twee scooters op proef. Maar het is ons streven om
uiteindelijk alle 18 gemeentelijke scooters voor elektrische te
vervangen." aldus Marieke Moorman (wethouder Milieu).
Komende jaren zal de gemeente stapsgewijs ook haar hele wagenpark
vernieuwen, in totaal gaat het om zo'n honderd auto's. Het is
bedoeling om helemaal van benzine of diesel af te stappen en alleen
nog maar op aardgas of elektriciteit te rijden. Van het Nationaal
Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL) krijgt de gemeente EUR
2.300 per voertuig in de meerkosten van de aanschaf. Totale budget NSL
voor aardgasvoertuigen van de gemeentelijk organisatie (excl. BAT) is
EUR 148.000.
Aardgasvoertuigen
De gemeente heeft gekozen voor rijden op aardgas omdat dit de meest
kosteneffectieve manier van schoon rijden is. Om aan deze
ambitie(verbetering luchtkwaliteit) invulling te geven pakt de
gemeente het inkoopbeleid van haar voertuigen aan. De nieuwe
(aardgas)wagens worden ingekocht via de Diamantgroep.
Elektrische scooters
Elektrisch rijden wordt breed gestimuleerd door het Rijk. Er is alleen
één probleem: er zijn geen voertuigen beschikbaar tegen een
acceptabele prijs. In Brabant slaat de B5 de handen ineen om
elektrisch rijden te ontwikkelen en te stimuleren. Elke stad/regio
focust op een deel. Helmond en Eindhoven richten zich op ontwikkeling
van voertuigen. In Den Bosch zijn laadpalen geplaatst. Tilburg heeft
sinds 2003 (!!!) een elektrische vuilniswagen rijden; de gemeentelijke
afdeling Afval en Reiniging onderzoekt momenteel de haalbaarheid van
de ontwikkeling van een hybride inzamelvoertuig (elektrisch met een
aardgasmotor die de accu op spanning houdt). Wat nu al zeer haalbaar
is, is het vervangen van de benzinescooters door elektrische. De
eerste twee heeft de gemeente aangeschaft bij wijze van pilot. "Wij
willen er eerst nog even ervaring mee opdoen. Maar de eerste geluiden
zijn al positief. Ze maken heel weinig lawaai," aldus Moorman.
De verwachting is dat de overige gemeentelijke scooters binnen enkele
jaren ook vervangen zullen worden door elektrische. De aanschafprijs
van benzine en elektrische scooters is ongeveer gelijk (elektrisch is
iets duurder), maar de elektrische levert weer een grotere besparing
op in het gebruik: afhankelijk van het aantal kilometers komt dat op
zo'n EUR 300 - ã EUR 500 per jaar.
Binnenkort zal de afdeling Milieu met een beleidsnotitie voor
elektrisch rijden komen.
---