Gemeente Tilburg

Persbericht
18 november 2009

Elektrische scooter primeur voor Tilburg

Gemeente showt eerste milieuvriendelijke voertuigen

Op woensdag 18 november heeft de gemeente Tilburg een aantal spiksplinternieuwe haar eerste milieuvriendelijke (bedrijfs)voertuigen getoond. Daarmee zijn de eerste stappen naar een complete vervanging van het gemeentelijk wagenpark gezet. Het Willemsplein fungeerde deze novemberdag een uurtje als autoshowroom. Van 11.30 uur tot 12.00 uur stonden daar de nieuwe aardgasauto's opgesteld en zijn ook de eerste nieuwe elektrische scooters te bewonderen geweest. Het rijden op aardgas is op zich niet nieuw meer. De afdeling Afval en Reiniging en de brandweer rijden al op aardgas. Met de komst van de elektrische scooter heeft Tilburg wel een primeur! Het gemeentelijk parkeerbedrijf neemt de scooters in gebruik (de parkeercontroleurs).

Met de speciale aandacht voor de vernieuwing van het wagenpark wil Tilburg nogmaals de aandacht vestigen op haar inspanningen om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren.
" We hebben een voorbeeldfunctie en die willen wij ook. Wij starten met deze twee scooters op proef. Maar het is ons streven om uiteindelijk alle 18 gemeentelijke scooters voor elektrische te vervangen." aldus Marieke Moorman (wethouder Milieu). Komende jaren zal de gemeente stapsgewijs ook haar hele wagenpark vernieuwen, in totaal gaat het om zo'n honderd auto's. Het is bedoeling om helemaal van benzine of diesel af te stappen en alleen nog maar op aardgas of elektriciteit te rijden. Van het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL) krijgt de gemeente EUR 2.300 per voertuig in de meerkosten van de aanschaf. Totale budget NSL voor aardgasvoertuigen van de gemeentelijk organisatie (excl. BAT) is EUR 148.000.

Aardgasvoertuigen

De gemeente heeft gekozen voor rijden op aardgas omdat dit de meest kosteneffectieve manier van schoon rijden is. Om aan deze ambitie(verbetering luchtkwaliteit) invulling te geven pakt de gemeente het inkoopbeleid van haar voertuigen aan. De nieuwe (aardgas)wagens worden ingekocht via de Diamantgroep.

Elektrische scooters

Elektrisch rijden wordt breed gestimuleerd door het Rijk. Er is alleen één probleem: er zijn geen voertuigen beschikbaar tegen een acceptabele prijs. In Brabant slaat de B5 de handen ineen om elektrisch rijden te ontwikkelen en te stimuleren. Elke stad/regio focust op een deel. Helmond en Eindhoven richten zich op ontwikkeling van voertuigen. In Den Bosch zijn laadpalen geplaatst. Tilburg heeft sinds 2003 (!!!) een elektrische vuilniswagen rijden; de gemeentelijke afdeling Afval en Reiniging onderzoekt momenteel de haalbaarheid van de ontwikkeling van een hybride inzamelvoertuig (elektrisch met een aardgasmotor die de accu op spanning houdt). Wat nu al zeer haalbaar is, is het vervangen van de benzinescooters door elektrische. De eerste twee heeft de gemeente aangeschaft bij wijze van pilot. "Wij willen er eerst nog even ervaring mee opdoen. Maar de eerste geluiden zijn al positief. Ze maken heel weinig lawaai," aldus Moorman.

De verwachting is dat de overige gemeentelijke scooters binnen enkele jaren ook vervangen zullen worden door elektrische. De aanschafprijs van benzine en elektrische scooters is ongeveer gelijk (elektrisch is iets duurder), maar de elektrische levert weer een grotere besparing op in het gebruik: afhankelijk van het aantal kilometers komt dat op zo'n EUR 300 - ã EUR 500 per jaar.
Binnenkort zal de afdeling Milieu met een beleidsnotitie voor elektrisch rijden komen.

---