Gemeente Waalwijk
Geen wijzigingen autoverkeersstructuur Landgoed Driessen
Het college van Waalwijk heeft vandaag besloten om de gemeenteraad
voor te stellen geen wijzigingen aan te brengen in de bestaande
autoverkeersstructuur tussen het Lint van Sprang-Capelle en Landgoed
Driessen. Op verzoek van de gemeenteraad, bewoners en winkeliers is de
haalbaarheid van directe autoverbindingen onderzocht door het bureau
BRO uit Boxtel. De uitkomsten van het door BRO opgestelde rapport
bevestigen het eerder ingenomen collegestandpunt.
Eerder collegestandpunt
Het college had het verzoek om directe autoverbindingen al eens in
2008 afgewezen, omdat zowel in het algemeen verkeersbeleid als in de
verkeersstructuur voor Landgoed Driessen is gekozen voor veel en
relatief grote, duurzaam veilige verblijfsgebieden die aansluiten op
de hoofdontsluitingswegen. Filosofie van deze opzet: ruim baan voor de
voetganger, fietser en het openbaar vervoer, terwijl de automobilist
enig omrijden moet accepteren.
Onderzoeksopdracht BRO
Op verzoek van de gemeenteraad, bewoners en winkeliers is de
haalbaarheid van directe autoverbindingen onderzocht door het bureau
BRO uit Boxtel. Daarbij is aan BRO verzocht om niet alleen naar de
verkeerstechnische mogelijkheden te kijken, maar ook onderzoek te doen
naar de mogelijke consequenties. In het rapport moesten zowel de
positieve consequenties (een betere bereikbaarheid van voorzieningen;
zorgcluster en winkels) als negatieve consequenties in beeld worden
gebracht. Bij negatieve consequenties valt te denken aan aspecten als
toename verkeer, verkeersveiligheid, geluidhinder (leefbaarheid),
eventueel noodzakelijke ruimtelijke ingrepen, een
bestemmingsplanherziening en een analyse van mogelijke claims voor
planschade.
Twee varianten autoverbindingen onderzocht
Op basis van gesprekken met bewoners en winkeliers zijn voor het
onderzoek twee mogelijke autoverkeersverbindingen onderzocht:
Variant 1: een zo kort mogelijke doorsteek via de Molenstraat en een
directe autoverbinding tegenover de EM-TÉ aan de Van der Duinstraat.
Variant 2: een doorsteek via de Molenstraat, Oudestraat, Villa
Dotterbloem en Oprijlaan, plus genoemde doorsteek tegenover de EM-TÉ.
Conclusies en aanbevelingen
In conclusies en aanbevelingen van het rapport gaat BRO naast de
verkeertechnische mogelijkheden ook in op de effecten voor de
bestaande winkels en de gevolgen met betrekking tot aspecten als
geluid en leefomgeving, met een duiding van financiële gevolgen,
nadeelcompensatie en planschaderisico.
Uitkomsten
Het rapport maakt duidelijk dat de voorgestelde aansluiting tegenover
de EM-TÉ niet wenselijk is. Deze autoverbinding levert met name
voordeel op voor deze winkel, maar handhaving van de EM-TÉ aan de Van
der Duinstraat past niet in de gewenste toekomstige winkelstructuur op
het Raadhuisplein in de Vrijhoeve. Voor de overige bestaande winkels
geldt dat zij vooral profiteren van het stijgend inwonertal door de
ontwikkeling van Landgoed Driessen en niet van de directe
autoverbindingen.
In beide varianten wordt de autobereikbaarheid van de zorgcluster in
het Koetshuis beter dan in de huidige situatie, maar leidt de
tijdwinst van enkele minuten tot een forse toename van verkeer door de
Molenstraat en de Burgemeester Meijerstraat. Dit heeft negatieve
effecten voor de leefbaarheid en de verkeersveiligheid in deze
straten. Daarbij wordt in het rapport van BRO opgemerkt dat een
gemiddelde reistijd van vijf minuten bij de huidige situatie naar de
zorgcluster in het Koetshuis tegen de twee minuten bij variant 1 en 2
niet onacceptabel wordt geacht.
Risicos twee varianten
De financiële risicos van de twee varianten moeten op het punt van
planschade aan de hand van een taxatie nader worden bepaald, omdat BRO
aangeeft aan dat bij een keuze van een van de varianten een reële kans
op planschade is. Ook bij een bestemmingsplanherziening die voor een
aantal maatregelen noodzakelijk is, bestaat een groot procesrisico.
Al met al ziet het college op basis van de resultaten van het
onderzoeksrapport geen reden om een ander standpunt in te nemen dan in
2008. Het standpunt om geen directe autoverbindingen tussen het Lint
en landgoed Driessen te realiseren wordt dan ook op basis van de
uitkomsten van het BRO onderzoek gemotiveerd gehandhaafd.
Publicatie datum 03-11-2009