Gemeente Waalwijk Geen wijzigingen autoverkeersstructuur Landgoed Driessen

Het college van Waalwijk heeft vandaag besloten om de gemeenteraad voor te stellen geen wijzigingen aan te brengen in de bestaande autoverkeersstructuur tussen het Lint van Sprang-Capelle en Landgoed Driessen. Op verzoek van de gemeenteraad, bewoners en winkeliers is de haalbaarheid van directe autoverbindingen onderzocht door het bureau BRO uit Boxtel. De uitkomsten van het door BRO opgestelde rapport bevestigen het eerder ingenomen collegestandpunt.

Eerder collegestandpunt
Het college had het verzoek om directe autoverbindingen al eens in 2008 afgewezen, omdat zowel in het algemeen verkeersbeleid als in de verkeersstructuur voor Landgoed Driessen is gekozen voor veel en relatief grote, duurzaam veilige verblijfsgebieden die aansluiten op de hoofdontsluitingswegen. Filosofie van deze opzet: ruim baan voor de voetganger, fietser en het openbaar vervoer, terwijl de automobilist enig omrijden moet accepteren.

Onderzoeksopdracht BRO
Op verzoek van de gemeenteraad, bewoners en winkeliers is de haalbaarheid van directe autoverbindingen onderzocht door het bureau BRO uit Boxtel. Daarbij is aan BRO verzocht om niet alleen naar de verkeerstechnische mogelijkheden te kijken, maar ook onderzoek te doen naar de mogelijke consequenties. In het rapport moesten zowel de positieve consequenties (een betere bereikbaarheid van voorzieningen; zorgcluster en winkels) als negatieve consequenties in beeld worden gebracht. Bij negatieve consequenties valt te denken aan aspecten als toename verkeer, verkeersveiligheid, geluidhinder (leefbaarheid), eventueel noodzakelijke ruimtelijke ingrepen, een bestemmingsplanherziening en een analyse van mogelijke claims voor planschade.

Twee varianten autoverbindingen onderzocht
Op basis van gesprekken met bewoners en winkeliers zijn voor het onderzoek twee mogelijke autoverkeersverbindingen onderzocht:

Variant 1: een zo kort mogelijke doorsteek via de Molenstraat en een directe autoverbinding tegenover de EM-TÉ aan de Van der Duinstraat. Variant 2: een doorsteek via de Molenstraat, Oudestraat, Villa Dotterbloem en Oprijlaan, plus genoemde doorsteek tegenover de EM-TÉ.

Conclusies en aanbevelingen
In conclusies en aanbevelingen van het rapport gaat BRO naast de verkeertechnische mogelijkheden ook in op de effecten voor de bestaande winkels en de gevolgen met betrekking tot aspecten als geluid en leefomgeving, met een duiding van financiële gevolgen, nadeelcompensatie en planschaderisico.
Uitkomsten
Het rapport maakt duidelijk dat de voorgestelde aansluiting tegenover de EM-TÉ niet wenselijk is. Deze autoverbinding levert met name voordeel op voor deze winkel, maar handhaving van de EM-TÉ aan de Van der Duinstraat past niet in de gewenste toekomstige winkelstructuur op het Raadhuisplein in de Vrijhoeve. Voor de overige bestaande winkels geldt dat zij vooral profiteren van het stijgend inwonertal door de ontwikkeling van Landgoed Driessen en niet van de directe autoverbindingen.
In beide varianten wordt de autobereikbaarheid van de zorgcluster in het Koetshuis beter dan in de huidige situatie, maar leidt de tijdwinst van enkele minuten tot een forse toename van verkeer door de Molenstraat en de Burgemeester Meijerstraat. Dit heeft negatieve effecten voor de leefbaarheid en de verkeersveiligheid in deze straten. Daarbij wordt in het rapport van BRO opgemerkt dat een gemiddelde reistijd van vijf minuten bij de huidige situatie naar de zorgcluster in het Koetshuis tegen de twee minuten bij variant 1 en 2 niet onacceptabel wordt geacht.

Risicos twee varianten
De financiële risicos van de twee varianten moeten op het punt van planschade aan de hand van een taxatie nader worden bepaald, omdat BRO aangeeft aan dat bij een keuze van een van de varianten een reële kans op planschade is. Ook bij een bestemmingsplanherziening die voor een aantal maatregelen noodzakelijk is, bestaat een groot procesrisico. Al met al ziet het college op basis van de resultaten van het onderzoeksrapport geen reden om een ander standpunt in te nemen dan in 2008. Het standpunt om geen directe autoverbindingen tussen het Lint en landgoed Driessen te realiseren wordt dan ook op basis van de uitkomsten van het BRO onderzoek gemotiveerd gehandhaafd.

Publicatie datum 03-11-2009