Stichting Wakker Dier

McDonald's misleidend en oneerlijk

(18 november 2009)

De Reclame Code Commissie heeft de reclamecampagne van McDonald's `hoe meer je weet, hoe lekkerder je eet' veroordeeld als `misleidend' en `oneerlijk'. De Reclame Code Commissie kwam tot dit oordeel na een klacht van Wakker Dier. In de campagne stelt McDonald's dat het vlees komt van koeien die `ook lekker buiten kunnen grazen'. Hierover heeft McDonald's echter geen enkele afspraak gemaakt met haar vleesleveranciers, waardoor er helemaal geen sprake is van een weidegarantie. De Reclame Code Commissie oordeelt dan ook dat `geen juiste informatie is verstrekt over de voornaamste kenmerken van het product, te weten de herkomst van het vlees van de hamburgers...'. Wakker Dier is blij met de uitspraak: `Veel mensen maken zich ernstig zorgen over de afname van het aantal koeien in de wei. Als Mc Donald's de miljoenen die ze steken in deze misleidende reclamecampagne had gebruikt om diervriendelijker vlees in te kopen dan hadden daarvoor alle Mc Donald's koeien een prachtig leven in de wei kunnen krijgen.'

De Reclame Code Commissie acht de reclame `misleidend' en `oneerlijk'. Er is geen `weidegang-garantie' waardoor in de reclame `een suggestie ligt besloten die onjuist is.' `Er is geen juiste informatie verstrekt over de voornaamste kenmerken van het product, te weten de herkomst van het vlees van de hamburgers...'. De Commissie vermoedt dat mensen hierdoor een hamburger kunnen gaan eten die ze niet hadden gegeten als ze de waarheid was verteld. De Commissie veroordeelt de reclame daarom als `misleidend' en `oneerlijk' en `beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.'