McDonald's misleidend en oneerlijk
(18 november 2009)
De Reclame Code Commissie heeft de reclamecampagne van McDonald's `hoe
meer je weet, hoe lekkerder je eet' veroordeeld als `misleidend' en
`oneerlijk'. De Reclame Code Commissie kwam tot dit oordeel na een
klacht van Wakker Dier. In de campagne stelt McDonald's dat het vlees
komt van koeien die `ook lekker buiten kunnen grazen'. Hierover heeft
McDonald's echter geen enkele afspraak gemaakt met haar
vleesleveranciers, waardoor er helemaal geen sprake is van een
weidegarantie. De Reclame Code Commissie oordeelt dan ook dat `geen
juiste informatie is verstrekt over de voornaamste kenmerken van het
product, te weten de herkomst van het vlees van de hamburgers...'.
Wakker Dier is blij met de uitspraak: `Veel mensen maken zich ernstig
zorgen over de afname van het aantal koeien in de wei. Als Mc Donald's
de miljoenen die ze steken in deze misleidende reclamecampagne had
gebruikt om diervriendelijker vlees in te kopen dan hadden daarvoor
alle Mc Donald's koeien een prachtig leven in de wei kunnen krijgen.'
De Reclame Code Commissie acht de reclame `misleidend' en `oneerlijk'.
Er is geen `weidegang-garantie' waardoor in de reclame `een suggestie
ligt besloten die onjuist is.' `Er is geen juiste informatie verstrekt
over de voornaamste kenmerken van het product, te weten de herkomst
van het vlees van de hamburgers...'. De Commissie vermoedt dat mensen
hierdoor een hamburger kunnen gaan eten die ze niet hadden gegeten als
ze de waarheid was verteld. De Commissie veroordeelt de reclame daarom
als `misleidend' en `oneerlijk' en `beveelt adverteerder aan om niet
meer op een dergelijke wijze reclame te maken.'