ChristenUnie
Bijdrage Cynthia Ortega-Marijn algmeen overleg herziening wet
arbeid vreemdelingen
Bijdrage Cynthia Ortega-Marijn algmeen overleg herziening wet arbeid
vreemdelingen
woensdag 18 november 2009 13:15
Mevrouw Ortega-Martijn (ChristenUnie): Voorzitter. De Wet arbeid
vreemdelingen wordt nu door veel werkgevers beschouwd als een
lappendeken aan maatregelen en een ondoorzichtig geheel aan regels. De
vraag is of dit is afgenomen met de voorstellen en maatregelen. Ik
betwijfel het. Het is eerder een poging om allemaal kleine zaken in de
wet te repareren of nader toe te lichten. Wat de ChristenUnie betreft,
is dit een gemiste kans. Misschien kan de minister uiteenzetten op
welke manier de arbeidsmarkt verandert en welke plaats
arbeidsmigranten daarin innemen, en daarbij aangeven hoe de 23
wijzigingsvoorstellen uit de notitie hier logischerwijs in passen.
Helaas is het onderwerp "modern migratiebeleid" extreem versnipperd.
De discussie wordt gevoerd bij Justitie, WWI, OCW en bij SZW. Hoe
wordt de samenhang geborgd en wie is de regisseur? Ik constateer dat
zaken die wel effect hebben op het arbeidsmigratiebeleid, zoals de
Europese richtlijnen, niet in deze notitie worden meegenomen, maar
worden uitgewerkt door Justitie. Ik vraag mij echt af hoe wij een
integraal beeld kunnen krijgen van de vraagstukken rondom het
arbeidsmigratiebeleid.
Ik zal niet alle 23 wijzigingsvoorstellen langslopen, maar ik heb wel
een aantal punten waarop ik graag een toelichting krijg. Het is mij
niet duidelijk wat prevaleert, de Nederlandse regelgeving rondom de
Wet arbeid vreemdelingen of de Europese regelgeving. Kan bijvoorbeeld
een werknemer die een blue card heeft ontvangen in een ander Europees
land vrijelijk werk aanvaarden in Nederland zonder een
tewerkstellingsprocedure? Zo ja, wat zijn dan de Nederlandse
bevoegdheden op dit punt en blijft Nederland zelf verantwoordelijk
voor de tewerkstelling van midden en lager geschoold personeel?
Hiernaast speelt het dilemma van enerzijds een soepeler verstrekking
van tewerkstellingsvergunningen en anderzijds een scherpe handhaving
op slecht werkgeverschap. Op onderdelen maakt het kabinet telkens een
afweging hiertussen, maar daarin kan ik geen lijn bespeuren.
Onlangs zijn er incidenten geweest met slecht werkgeverschap. Wij
hebben hier eerder aangegeven dat daartegen hard moet worden
opgetreden. Het kabinet stelt dat het UWV een
tewerkstellingsvergunning moet kunnen weigeren of intrekken bij
gebleken slecht werkgeverschap. Wat de ChristenUnie betreft zal een
werkgever die ooit veroordeeld is voor arbeidsgerelateerde uitbuiting
nooit meer in aanmerking moeten kunnen komen voor een
tewerkstellingsvergunning. Is de minister bereid dit verbod in de wet
op te nemen?
Voor de religieuzen zijn aparte afspraken gemaakt. Daarmee wordt
tegemoetgekomen aan een aantal knelpunten waar geestelijke dienaren
tegenaan liepen. We danken de minister voor deze uitwerking. De
minister stelt dat de mogelijkheid verkend wordt om voor de
praktikantenregeling een referentensystematiek in te voeren. Wat moet
ik mij daarbij voorstellen?
Een kwestie die mij verwondert, is dat gedetineerde vreemdelingen
arbeid mogen verrichten. Het kabinet zet in een paar zinnen neer dat
er straks geen tewerkstellingsvergunning nodig is voor gedetineerden
die onder de Wet arbeid vreemdelingen vallen. Ik wil hier meer
onderbouwing voor. Ik wil argumenten horen waarom mensen in een AZC
nauwelijks mogen werken, maar gedetineerde vreemdelingen wel. Dat
lijkt mij een vreemde situatie. Ik vraag mij ook af op welke gronden
gedetineerde vreemdelingen straks mogen werken: om humanitaire
redenen, of vanwege de re-integratie in de maatschappij na een
detentie? Het laatste argument kan nooit doorslaggevend zijn. Ik hoor
tevens dat er op dit moment voorbereidingen worden getroffen om
gedetineerde of veroordeelde vreemdelingen op het vliegtuig te zetten
en uit te zetten.
Ik vervolg met het UWV in het kader van de toekenning. Er wordt gezegd
dat de migrant markconform beloond moet worden na het
prioriteitsbeginsel, en dat er sprake moet zijn van adequate
huisvesting voor de migrant. Ik vraag mij af hoe het komt dat er
excessen plaatsvinden. Als wordt opgegeven waar de migranten gaan
wonen, gaat het UWV dan eerst kijken? Hoe wordt dat getoetst? Hoe komt
het dat de Arbeidsinspectie bepaalde situaties weet op te sporen? Ik
ben het met de heer Spekman eens dat de vraag is wat precies adequate
huisvesting is. Waar gaat het over?
Ik heb de brief ontvangen van de Dutch International Schools. Ik sluit
mij aan bij hetgeen de heer Meeuwis heeft gezegd. Het gaat hier
inderdaad om door de rijksoverheid erkende internationale scholen die
misschien de ruimte niet krijgen om zonder tewerkstellingsvergunning
native speaking docenten te werven. Ik hoor graag van de minister of
het klopt dat zij die mogelijkheid niet hebben.
Tot slot iets over de uitbreiding van arbeidsmarkttoetsvrijstelling
bij podiumkunsten. Ik kan de lijn volgen die het kabinet voorstaat,
maar ik heb moeite met het feit dat men zich al heel vroeg in een
carrière moet binden aan een gezelschap of club of noem maar op,
terwijl ik er voorstander van ben om alsjeblieft te proberen zo veel
mogelijk eigen talenten in Nederland te kweken. Het is heel makkelijk
om een zeer scherpe scouting te houden of zeer moeilijke audities,
maar ik vind het heel belangrijk dat wij eerst goed kijken of er
mogelijkheden zijn om hier talenten te ontwikkelen.
Tags
Cynthia Ortega