DnB NOR gaat partnerschap aan met MasterCard en lanceert een experiment met mobiel betalen in Noorwegen
18/11/2009 04:21
PR Newswire
PURCHASE, New York, November 18 /PRNewswire/ --
- Uitgebreide functionaliteit van de MasterCard Mobiele
voorzieningsdienst via de ether heeft EMV configuratie om de Maestro(R)
PayPass(TM), Maestro Prepaid en de M/Chip(TM) toepassing te ondersteunen
DnB NOR, de grootste bank in Noorwegen en een leider in de mobiele
financiële diensten, heeft vandaag zijn plan aangekondigd om een experiment
te lanceren voor een mobiele betaaldienst voor de houders van zijn
MasterCard. Door gebruik te maken van de MasterCard Mobiele
voorzieningsdienst via de ether, de eerste dienst van dit soort, waardoor
uitgevers personalisatie van PayPass in mobiele apparatuur via de ether uit
kunnen voeren, kunnen mensen die een kaart hebben van DnB NOR de dienst
uitproberen. Dit is een dienst waarmee zij hun mobiele telefoons voorzien van
Near Field Communicatie (NFC) kunnen gebruiken om betalingen te doen overal
waar de MasterCard(R) PayPass(TM) geaccepteerd wordt. Telenor, een
vooraanstaand wereldwijd leverancier van telecommunicatiediensten, is ook een
partner in het experiment.
De MasterCard voorzieningsdienst via de ether is een op het web
gebaseerde dienst die versleutelde details van de betaalkaart van de
consument veilig verstuurt via het mobiele telefoonnetwerk naar het zeer goed
beveiligde gebied van de mobiele telefoon met NFC van de consument. Dit
gebeurt op aanvraag en in real time. De dienst stelt financiële instellingen
in staat om contactloze betaalprogramma's te lanceren op de mobiele telefoons
van hun kaarthouders met een MasterCard en een Maestrokaart - eenvoudig en
simpel.
Sinds MasterCard Mobiele voorzieningsdienst via de ether in 2008
gelanceerd heeft, heeft MasterCard de dienst uitgebreid zodat het nu de EMV
configuratie omvat die de Maestro PayPass en Maestro Prepaid ondersteunen via
de Mobile MasterCard PayPass M/Chip(TM) toepassing. Door deze uitbreiding is
de dienst nu beschikbaar voor financiële instellingen in gebieden waar
chipkaarten algemeen in gebruik zijn, zoals in Europa, Canada en
Latijns-Amerika. Door te investeren in de levering van nieuwe mogelijkheden
voor bedrijven die kaarten uitgeven en voor de houders van hun kaarten, maakt
MasterCard het lanceren van PayPass programma's op mobiele telefoons
makkelijker en sneller, waardoor uitgevers een bron krijgen voor
differentiatie en kaarthouders nieuwe manieren, die makkelijk te gebruiken
zijn, ter beschikking krijgen om hun MasterCard rekeningen te gebruiken.
"Wij hebben ons vastgelegd op het aan onze klanten aanbieden van mobiele
financiële diensten, waardoor hun leven eenvoudiger en makkelijk bestuurbaar
wordt, nu zij steeds meer mobiele technologieën omarmen", zei Peer Theien,
Algemeen Manager, Groepsbetalingen en Infrastructuur, van DnB NOR Bank ASA.
"Door samen te werken met MasterCard zijn wij in staat om, met een zeer
kleine investering om de infrastructuur, een eenvoudig programma in te voeren
dat onze kaarthouders in staat stelt om PayPass betalingen te doen met hun
mobiele telefoons.
De alomtegenwoordigheid van de mobiele telefoon en nu consumenten daar
steeds meer afhankelijk van worden in hun dagelijks leven, gecombineerd met
de voortdurende vooruitgang in de technologie voor mobiele betalingen, schept
enorme mogelijkheden voor mobiele betalingen. Met de MasterCard
voorzieningsdienst via de ether, kunnen financiële instellingen munt slaan
uit deze mogelijkheid door een bredere serie diensten aan te bieden die de
algemene bankervaring van de houders van hun MasterCard en Maestro kaarten
verbetert.
"Door het personaliseringsproces voor mobiele telefoons van begin tot
eind in handen te hebben, bouwen wij verder aan een waardevol mobiel
betalingsecosysteem waar alle betrokken partijen voordeel uit trekken,
inclusief de exploitanten van mobiele telefoons", zei Joshua Peirez,
Groepexecutive, Innovatieve Platforms van MasterCard Worldwide. "Wij zijn
zeer ingenomen met het feit dat wij deze dienst met succes samen met DnB NOR
kunnen invoeren, zodat zij innovatieve betalingsdiensten kunnen aanbieden aan
hun kaarthouders op een manier die waarde en gemak schept."
Peirez voegde daaraan toe: "Wij zullen doorgaan met onze inspanningen om
een levensvatbaar mobiel betalingsecosysteem te scheppen zodat onze klanten
kunnen profiteren van de groeiende tendens tot mobiele betalingen, om grotere
waarde in te bouwen in hun relaties met hun kaarthouders en tevens waarde te
produceren voor alle anderen die daarbij betrokken zijn."
Alles op een plaats kopen voor mobiele betaalprogramma's
Met de MasterCard voorzieningsdiensten via de ether, krijgen financiële
instellingen een mogelijkheid om alle hulp op één plaats te verkrijgen voor
de personalisatie van mobiele apparatuur, inclusief enkelvoudige, zeer goed
beveiligde toegang tot de meest recente gecertificeerde OTA
dienstenaanbieders, beheer en ondersteuning van begin tot eind en een
interface voor telefoons die door MasterCard goedgekeurd zijn.
Rekeninghouders kunnen hun mobiele telefoons gebruiken om aankopen te
doen, maar zij moeten dan een mobiele telefoon hebben die voorzien is van NFC
mogelijkheden en een abonnement voor mobiele data. De PayPass toepassing
wordt eerst versleuteld en overgebracht naar een zeer goed beveiligd gebied
van de mobiele telefoon van een consument via het mobiele netwerk. Dan wordt
de PayPass toepassing gepersonaliseerd met de details van de individuele
betalingsrekening van de consument. MasterCard heeft een eenvoudige manier
gemaakt voor uitgevers van kaarten zodat hun rekeninghouders dit proces zelf
via de ether kunnen uitvoeren. De dienst zal aangeboden worden aan
consumenten via de websites van de banken die hun kaarten uitgeven.
Over het MasterCard Mobile(TM) Programma
MasterCard leidt een nieuwe golf van innovatie voor mobiel betalen die
een meer efficiënte manier schept voor wereldwijde handel. Dit vervangt
contant geld en maakt transacties sneller, makkelijker en veiliger voor
consumenten, handelaren en financiële instellingen. Via het MasterCard Mobile
Programma, richt MasterCard zich op het leveren van producten en diensten die
betalingen en communicatie bundelen tot een apparaat voor consumenten dat
"overal gebruikt kan worden", met onder meer: betalingen zonder contact,
betalingen van persoon naar persoon, mobiele handel, mobiel aanvullen en
bijladen en informatie- en marketingdiensten. Een groot aantal experimenten
met MasterCard mobiel zijn aan de gang of zijn al afgerond in markten die
veel potentieel bieden overal in de wereld.
Over MasterCard Worldwide
MasterCard Worldwide stimuleert wereldwijde handel door een economische
verbinding aan te bieden, die van kritisch belang is, tussen financiële
instellingen, bedrijven, kaarthouders en handelaren overal in de wereld.
MasterCard is een concessionaris, verwerker en adviseur en ontwikkelt en
verkoopt betaaloplossingen, verwerkt ongeveer 21 miljard transacties per jaar
en biedt analyses en consultingdiensten die voorop lopen in de industrie aan
klanten van financiële instellingen en handelaren. Aangedreven door het
MasterCard Worldwide Netwerk en door zijn familie van merken, inclusief
MasterCard(R), Maestro(R) en Cirrus(R), bedient MasterCard consumenten en
bedrijven in meer dan 210 landen en territoria. Meer informatie is te vinden
op www.mastercard.com.
Contactpersonen:
Erica Harvill, MasterCard Worldwide, +1-914-249-6848,
Erica_harvill@mastercard.com
Kaitlin Jaxheimer, Weber Shandwick, +1-212-445-8261,
kjaxheimer@webershandwick.com
Erica Harvill, MasterCard Worldwide, +1-914-249-6848, Erica_harvill@mastercard.com; of Kaitlin Jaxheimer, Weber Shandwick, +1-212-445-8261, kjaxheimer@webershandwick.com
-