DnB NOR gaat partnerschap aan met MasterCard en lanceert een experiment met mobiel betalen in Noorwegen

18/11/2009 04:21

PR Newswire

PURCHASE, New York, November 18 /PRNewswire/ --


- Uitgebreide functionaliteit van de MasterCard Mobiele

voorzieningsdienst via de ether heeft EMV configuratie om de Maestro(R)

PayPass(TM), Maestro Prepaid en de M/Chip(TM) toepassing te ondersteunen

DnB NOR, de grootste bank in Noorwegen en een leider in de mobiele

financiële diensten, heeft vandaag zijn plan aangekondigd om een experiment

te lanceren voor een mobiele betaaldienst voor de houders van zijn

MasterCard. Door gebruik te maken van de MasterCard Mobiele

voorzieningsdienst via de ether, de eerste dienst van dit soort, waardoor

uitgevers personalisatie van PayPass in mobiele apparatuur via de ether uit

kunnen voeren, kunnen mensen die een kaart hebben van DnB NOR de dienst

uitproberen. Dit is een dienst waarmee zij hun mobiele telefoons voorzien van

Near Field Communicatie (NFC) kunnen gebruiken om betalingen te doen overal

waar de MasterCard(R) PayPass(TM) geaccepteerd wordt. Telenor, een

vooraanstaand wereldwijd leverancier van telecommunicatiediensten, is ook een

partner in het experiment.

De MasterCard voorzieningsdienst via de ether is een op het web

gebaseerde dienst die versleutelde details van de betaalkaart van de

consument veilig verstuurt via het mobiele telefoonnetwerk naar het zeer goed

beveiligde gebied van de mobiele telefoon met NFC van de consument. Dit

gebeurt op aanvraag en in real time. De dienst stelt financiële instellingen

in staat om contactloze betaalprogramma's te lanceren op de mobiele telefoons

van hun kaarthouders met een MasterCard en een Maestrokaart - eenvoudig en

simpel.

Sinds MasterCard Mobiele voorzieningsdienst via de ether in 2008

gelanceerd heeft, heeft MasterCard de dienst uitgebreid zodat het nu de EMV

configuratie omvat die de Maestro PayPass en Maestro Prepaid ondersteunen via

de Mobile MasterCard PayPass M/Chip(TM) toepassing. Door deze uitbreiding is

de dienst nu beschikbaar voor financiële instellingen in gebieden waar

chipkaarten algemeen in gebruik zijn, zoals in Europa, Canada en

Latijns-Amerika. Door te investeren in de levering van nieuwe mogelijkheden

voor bedrijven die kaarten uitgeven en voor de houders van hun kaarten, maakt

MasterCard het lanceren van PayPass programma's op mobiele telefoons

makkelijker en sneller, waardoor uitgevers een bron krijgen voor

differentiatie en kaarthouders nieuwe manieren, die makkelijk te gebruiken

zijn, ter beschikking krijgen om hun MasterCard rekeningen te gebruiken.

"Wij hebben ons vastgelegd op het aan onze klanten aanbieden van mobiele

financiële diensten, waardoor hun leven eenvoudiger en makkelijk bestuurbaar

wordt, nu zij steeds meer mobiele technologieën omarmen", zei Peer Theien,

Algemeen Manager, Groepsbetalingen en Infrastructuur, van DnB NOR Bank ASA.

"Door samen te werken met MasterCard zijn wij in staat om, met een zeer

kleine investering om de infrastructuur, een eenvoudig programma in te voeren

dat onze kaarthouders in staat stelt om PayPass betalingen te doen met hun

mobiele telefoons.

De alomtegenwoordigheid van de mobiele telefoon en nu consumenten daar

steeds meer afhankelijk van worden in hun dagelijks leven, gecombineerd met

de voortdurende vooruitgang in de technologie voor mobiele betalingen, schept

enorme mogelijkheden voor mobiele betalingen. Met de MasterCard

voorzieningsdienst via de ether, kunnen financiële instellingen munt slaan

uit deze mogelijkheid door een bredere serie diensten aan te bieden die de

algemene bankervaring van de houders van hun MasterCard en Maestro kaarten

verbetert.

"Door het personaliseringsproces voor mobiele telefoons van begin tot

eind in handen te hebben, bouwen wij verder aan een waardevol mobiel

betalingsecosysteem waar alle betrokken partijen voordeel uit trekken,

inclusief de exploitanten van mobiele telefoons", zei Joshua Peirez,

Groepexecutive, Innovatieve Platforms van MasterCard Worldwide. "Wij zijn

zeer ingenomen met het feit dat wij deze dienst met succes samen met DnB NOR

kunnen invoeren, zodat zij innovatieve betalingsdiensten kunnen aanbieden aan

hun kaarthouders op een manier die waarde en gemak schept."

Peirez voegde daaraan toe: "Wij zullen doorgaan met onze inspanningen om

een levensvatbaar mobiel betalingsecosysteem te scheppen zodat onze klanten

kunnen profiteren van de groeiende tendens tot mobiele betalingen, om grotere

waarde in te bouwen in hun relaties met hun kaarthouders en tevens waarde te

produceren voor alle anderen die daarbij betrokken zijn."

Alles op een plaats kopen voor mobiele betaalprogramma's

Met de MasterCard voorzieningsdiensten via de ether, krijgen financiële

instellingen een mogelijkheid om alle hulp op één plaats te verkrijgen voor

de personalisatie van mobiele apparatuur, inclusief enkelvoudige, zeer goed

beveiligde toegang tot de meest recente gecertificeerde OTA

dienstenaanbieders, beheer en ondersteuning van begin tot eind en een

interface voor telefoons die door MasterCard goedgekeurd zijn.

Rekeninghouders kunnen hun mobiele telefoons gebruiken om aankopen te

doen, maar zij moeten dan een mobiele telefoon hebben die voorzien is van NFC

mogelijkheden en een abonnement voor mobiele data. De PayPass toepassing

wordt eerst versleuteld en overgebracht naar een zeer goed beveiligd gebied

van de mobiele telefoon van een consument via het mobiele netwerk. Dan wordt

de PayPass toepassing gepersonaliseerd met de details van de individuele

betalingsrekening van de consument. MasterCard heeft een eenvoudige manier

gemaakt voor uitgevers van kaarten zodat hun rekeninghouders dit proces zelf

via de ether kunnen uitvoeren. De dienst zal aangeboden worden aan

consumenten via de websites van de banken die hun kaarten uitgeven.

Over het MasterCard Mobile(TM) Programma

MasterCard leidt een nieuwe golf van innovatie voor mobiel betalen die

een meer efficiënte manier schept voor wereldwijde handel. Dit vervangt

contant geld en maakt transacties sneller, makkelijker en veiliger voor

consumenten, handelaren en financiële instellingen. Via het MasterCard Mobile

Programma, richt MasterCard zich op het leveren van producten en diensten die

betalingen en communicatie bundelen tot een apparaat voor consumenten dat

"overal gebruikt kan worden", met onder meer: betalingen zonder contact,

betalingen van persoon naar persoon, mobiele handel, mobiel aanvullen en

bijladen en informatie- en marketingdiensten. Een groot aantal experimenten

met MasterCard mobiel zijn aan de gang of zijn al afgerond in markten die

veel potentieel bieden overal in de wereld.

Over MasterCard Worldwide

MasterCard Worldwide stimuleert wereldwijde handel door een economische

verbinding aan te bieden, die van kritisch belang is, tussen financiële

instellingen, bedrijven, kaarthouders en handelaren overal in de wereld.

MasterCard is een concessionaris, verwerker en adviseur en ontwikkelt en

verkoopt betaaloplossingen, verwerkt ongeveer 21 miljard transacties per jaar

en biedt analyses en consultingdiensten die voorop lopen in de industrie aan

klanten van financiële instellingen en handelaren. Aangedreven door het

MasterCard Worldwide Netwerk en door zijn familie van merken, inclusief

MasterCard(R), Maestro(R) en Cirrus(R), bedient MasterCard consumenten en

bedrijven in meer dan 210 landen en territoria. Meer informatie is te vinden

op www.mastercard.com.

Contactpersonen:

Erica Harvill, MasterCard Worldwide, +1-914-249-6848,

Erica_harvill@mastercard.com

Kaitlin Jaxheimer, Weber Shandwick, +1-212-445-8261,

kjaxheimer@webershandwick.com

Erica Harvill, MasterCard Worldwide, +1-914-249-6848, Erica_harvill@mastercard.com; of Kaitlin Jaxheimer, Weber Shandwick, +1-212-445-8261, kjaxheimer@webershandwick.com






-