Nivel
Informatie over zorgverzekeraars op kiesBeter.nl weer up to date
18 november 2009 | Voor de huisartsenzorg maakt het
niet uit bij welke zorgverzekeraar je zit. Maar voor de
toegankelijkheid van de fysiotherapeut of de vergoeding voor
hulpmiddelen wel. Over het algemeen doen de Nederlandse
zorgverzekeraars het goed. Onduidelijkheid over bijbetaling en over de
vergoeding van niet-gecontracteerde zorg, blijven echter
verbeterpunten.
Zorgverzekeraars verschillen in kwaliteit van de dienstverlening, maar
de verschillen zijn niet groot. Niet één zorgverzekeraar scoort
gemiddeld lager dan een 7,4. Het NIVEL (Nederlands instituut voor
onderzoek van de gezondheidszorg) verzamelde in samenwerking met het
Centrum Klantervaring Zorg voor het vijfde achtereenvolgende jaar
informatie bij verzekerden over de kwaliteit van zorgverzekeraars en
geleverde zorg. De resultaten zijn te vinden op de website
www.kiesBeter.nl. Deze site van het RIVM helpt consumenten bij het
maken van keuzes in de zorg.
Zorginkoop
NIVEL-onderzoeker Michelle Hendriks: Tot nu toe vonden we geen
verschillen in de zorg die verzekeraars inkochten voor hun
verzekerden. Dit jaar hebben we extra gekeken naar de ervaringen met
fysiotherapie en hulpmiddelen. We vinden nu wel een paar verschillen.
Nog steeds niet voor de huisartsenzorg, maar wel in de
toegankelijkheid van de fysiotherapie en ook de aanvraag voor een
hulpmiddel zoals een bril of rollator wordt bijvoorbeeld niet door
alle verzekeraars even snel afgehandeld.
Verbeterpunten
Net als vorige jaren geven verzekerden aan dat het moeilijk is om
niet-gecontracteerde zorg te krijgen. De onduidelijkheid over
bijbetaling voor zorg is zelfs verergerd. Bij een kleine groep leidt
het wachten op toestemming van de verzekeraar tot uitstel van de zorg.
Dit jaar heeft 40% van die groep daar grote problemen mee. Vorig jaar
was dit voor minder mensen (26%) een groot probleem. Michelle
Hendriks: Blijkbaar is het voor zorgverzekeraars moeilijk om
vooruitgang te boeken op deze verbeterpunten. Op andere punten, zoals
de bejegening van klanten, presteren zorgverzekeraars wel beter dan
een paar jaar geleden.
CQ-index
Van mei tot augustus 2009 werden de ervaringen van verzekerden
gemeten. Vrijwel alle (27) zorgverzekeraars namen op vrijwillige basis
deel aan het onderzoek, 8460 verzekerden vulden een vragenlijst (de
CQ-index Zorg en Zorgverzekering) in. Op basis hiervan zijn de
algemene prestaties van de zorgverzekeraars vastgesteld en de
verschillen in kaart gebracht.