Ingezonden persbericht


---


P E R S B E R I C H T

Onderzoek Pluimen: 1,4 miljoen kerstpakketten ongewenst Bedrijfsleven slaat met E49 miljoen de plank mis

? Bijna driekwart van de werknemers die verwacht dit jaar een kerstpakket te ontvangen, wil het liefst iets anders dan een traditioneel pakket ? Bijna 50% van de werknemers verwacht dit jaar een traditioneel pakket te ontvangen ? Cadeaus worden dit jaar later en vaker online besteld

Rotterdam, 18 november 2009 - De economische crisis dwingt de Nederlandse ondernemers tot veel creativiteit. Maar deze creatieve inslag is dit jaar niet terug te zien in een leuk en eigentijds kerstgeschenk. Onderzoek door Ruigrok | Netpanel, in opdracht van Pluimen, marktleider in beleveniscadeaus, laat zien dat bijna driekwart van de werknemers die dit jaar een kerstgeschenk verwacht, het liefst iets anders ontvangt dan een traditioneel pakket. Tegelijk verwacht bijna de helft van alle werknemers wel een dergelijk pakket te krijgen.

In 2008 werden er 5 miljoen kerstpakketten gegeven met een totale waarde van ongeveer 250 miljoen euro. Voor 2009 geldt: hetzelfde kerstpakket, maar dan minder luxueus. Uit het onderzoek blijkt dat 46% van de werknemers dit jaar een traditioneel kerstpakket verwacht, dat zijn er in totaal 2,3 miljoen. Meer dan de helft hiervan (61%) is ongewenst en belandt dus mogelijk in de prullenbak. Als de verwachting van de medewerkers uitkomt, betekent dit dat het bedrijfsleven deze kerst met 1,4 miljoen kerstpakketten met een totale waarde van bijna 50 miljoen euro de plank compleet misslaat.

Gemiste kans
Het onderzoek laat zien dat van de werknemers die een traditioneel kerstgeschenk verwachten, slechts 28% het liefst zo'n pakket ontvangt. " Een gemiste kans", zegt Joren van der Pluijm, directeur van Pluimen. "Uit het onderzoek blijkt namelijk ook dat 71% van de werkgevers die denkt dit jaar een traditioneel kerstpakket te geven, hier geen specifieke reden voor heeft. Ze kiezen puur uit gewoonte voor de welbekende doos met blikjes tonijn en pasta." Volgens Van der Pluijm liggen de verwachtingen van de Nederlandse werknemers over het krijgen én de inhoud van het kerstpakket dan ook niet erg hoog. "En dat is jammer, want als je er dan toch geld aan wilt besteden, kies dan iets waar je de medewerkers mee kunt verrassen. Wees creatief. Geef ze iets waar ze blij van worden. Laat ze meebeslissen over hun eigen cadeau. Juist in tijden van crisis kunnen persoonlijke boodschappen en het delen van ervaringen belangrijk zijn. Dingen beleven samen met vrienden, familie en collega's krijgen dan een meerwaarde."

Ook dit jaar een kerstgeschenk
Net als in 2006, besteedt het merendeel van de werkgevers dit jaar tussen de 21 en 50 euro aan een kerstgeschenk. Waar in 2006 nog 83% van de werknemers een kerstgeschenk kreeg, verwacht dit jaar nog maar 67% van hen een kerstgeschenk te krijgen. Slechts meer dan de helft van de werkgevers (56%) geeft aan van plan te zijn ook dit jaar een kerstgeschenk te geven. Wel worden de geschenken later dan gebruikelijk en meer online via de Pluimen website besteld. "Je ziet dat werkgevers de effecten van de recessie afwachten. Werden voorheen de geschenken al in de zomer besteld, nu komen de meeste bestellingen pas echt op gang sinds september. Ook wij merken dat er nu een inhaalslag wordt gemaakt", zegt Van der Pluijm. Kerstbelevenis 2009: koeknuffelen als nieuwe binnenkomer Welke beleveniscadeaus doen het goed als kerstgeschenk 2009? De top 3 van verwachte meest populaire belevenissen is als volgt:
1. Sauna

2. Schoonheidsspecialist

3. Dag er op uit
En als nieuwe binnenkomer en tip voor dit jaar: het koeknuffelen!

Onderzoek heeft plaatsgevonden in oktober 2009 onder 726 werknemers en 674 werkgevers en is uitgevoerd door Ruigrok | Netpanel. Het onderzoek is op te vragen bij Pluimen, telefoon: 010-413 22 34.

Over Pluimen
Pluimen geeft sinds 1997 het beleveniscadeau De Pluim uit aan bedrijven en particulieren. Pluimen is toonaangevend als het gaat om creatieve belevenismomenten en marktleider op het gebied van zelf kiezen en beleveniscadeaus. Al meer dan 3,5 miljoen mensen kozen met een Pluim hun favoriete belevenis. De belevenis als geschenk wordt steeds vaker ingezet door de meest uiteenlopende bedrijven. Pluimen werkt samen met een steeds groeiende kring van bedrijven en instellingen die een kwalitatief hoogstaand product leveren, continuïteit garanderen en een landelijke dekking bieden. Voor meer informatie: www.pluimen.nl.

/////

Noot voor de redactie,

Ingezonden persbericht