Ingezonden persbericht



---


NEDERLAND MARITIEM LAND
DUTCH MARITIME NETWORK

Rotterdam, 18 november 2009 PRESS RELEASE

Scheepvaart op LNG schoner en 20 % goedkoper dan olie

De uitstoot van broeikasgassen is ook in de scheepvaart een uiterst actueel vraagstuk. De overheid wil dat schepen op de Noordzee, in de havens en op de binnenwateren steeds schoner worden. De milieu-eisen aan zeeschepen, havensleepboten, binnenvaartschepen en vissers- schepen worden in de toekomst strenger.

Aardgas is in vergelijking met aardolie een uiterst schone brandstof met een gunstig emissieprofiel. De CO2-uitstoot is minstens 30 % lager dan van gasolie en de verbranding van LNG leidt tot superlage emissies van NOx, roet en zwavel. Bovendien is vloeibaar aardgas de laatste jaren aanzienlijk goedkoper dan olie, gemiddeld zo'n 20 %. Dus ook economisch is het een interessant alternatief.

Dit staat in een haalbaarheidsstudie van InnovatieNetwerk en Nederland Maritiem Land naar het gebruik van vloeibaar aardgas (LNG) in Nederlandse vissersschepen. Pieter 't Hart van het maritieme adviesbureau Koers&Vaart BV heeft de technische en economische haalbaarheid onderzocht van de ombouw van een bestaande boomkorkotter van gasolie naar aardgas. Vragen die daarbij aan de orde kwamen zijn onder andere:

- Is er ruimte om LNG aan boord in cryogene tanks op te slaan?
- Hoe zit het met de ombouw van de motoren op gas?
- Is er voldoende LNG beschikbaar om te bunkeren? De conclusie van de studie is dat de voortstuwing met LNG onder bepaalde voorwaarden goed mogelijk is en financieel interessant voor de reder. Deze kan, afhankelijk van het prijsverschil met dieselolie, zo'n 135.000 tot 180.000 per jaar besparen op zijn brandstofrekening. Daar staat dan wel een investering tegenover van zo'n half miljoen euro om zijn schip te verbouwen.

Wel moet er nog hard gewerkt worden aan een distributienetwerk voor LNG, want bunkerstations bestaan in Nederland nog niet. Het dichtstbijzijnde distributiepunt is momenteel Zeebrugge, maar op termijn kan mogelijk LNG geleverd worden vanuit Nederlandse LNG-terminals. Noorwegen heeft al een behoorlijke LNG-infrastructuur opgebouwd en zou ook als leverancier kunnen optreden.

In de binnenvaart bouwt het bedrijf Deen Shipping momenteel de tanker `Argonon' die wordt uitgerust met een LNG-installatie en een Caterpillar- dualfuelmotor. De veermaatschappij Doeksen overweegt om een nieuwe veerboot op LNG te laten bouwen.