GroenLinks Rotterdam

P E R S B E R I C H T

Rijkswaterstaat blundert in plannen A13/16

Woensdag 18 november

Rijkswaterstaat heeft grote fouten gemaakt in de berekeningen die de noodzaak van de A13/16 moeten onderbouwen. Dat blijkt uit onderzoek van de Rotterdamse GroenLinks-fractie. Zo zijn ambtenaren de snelweg A4 door Midden-Delfland 'vergeten' en rekent Rijkswaterstaat sommige weggetjes mee als hoofdroute waar 80 km gereden mag worden, terwijl daar in werkelijkheid een maximum snelheid geldt van 30 kilometer per uur. GroenLinks wil dat minister Eurlings de berekeningen overdoet.

Rijkswaterstaat zegt dat de aanleg van een nieuwe snelweg ten noorden van Rotterdam noodzakelijk is om de groei van het autoverkeer mogelijk te maken en om de A13 bij Overschie en de A20 te ontlasten. Maar de berekeningen die deze stelling moeten onderbouwen staan op losse schroeven. GroenLinks heeft ontdekt dat Rijkswaterstaat zeer ernstige fouten heeft gemaakt in de berekening van de wegcapaciteit van andere wegen in de regio. Zo is in het verkeersmodel dat nut en noodzaak van de A13/16 onderbouwt, de toekomstige aanleg van de A4 door Midden-Delfland niet meegerekend.

,,Zo'n foutje klinkt onschuldig, maar daardoor klopt de uitkomst van het verkeersmodel voor geen meter meer. Over die A4 rijden straks meer dan 100.000 auto's per dag. Een deel van die auto's zou anders op de A13 bij Overschie hebben gereden", zegt raadslid Arno Bonte. ,,Het is dus nog maar de vraag of aanleg van de A13/16 wel nodig is. We hebben bovendien geen idee tot welke excessen de aanleg van de A13/16 gaat leiden op de kleinere wegen in de regio. "

Groenlinks ontdekte dat de Hoeksekade, de Kromme Tochtweg en de Rottebandreef zijn meegerekend als 80-kilometerwegen, terwijl er in werkelijkheid op grote delen van deze route tussen Bergschenhoek en Rotterdam stapvoets gereden moet worden. ,,De Kromme Tochtweg is niet veel meer dan een landweggetje en de Hoeksekade is voor een deel zelfs alleen toegankelijk voor bestemmingsverkeer", zegt Arno Bonte. ,,Door dit soort miskleunen denkt het verkeersmodel dat op deze wegen veel auto's kunnen rijden, terwijl automobilisten in werkelijkheid voor een heel andere route kiezen, bijvoorbeeld via de Molenlaan."

Ook de milieudienst DCMR stelt vast dat Rijkswaterstaat de effecten op de lokale wegen niet goed berekent, omdat het gebruikte verkeersmodel daarvoor niet geschikt is. Bonte: ,,Je moet deugdelijke informatie in verkeersmodellen stoppen. Als je dat niet doet, komen er de meest bizarre uitkomsten uit en verdwijnen of verschijnen files als een hallucinatie in de tabellen. En zelfs als je geen fouten maakt, zitten er allerlei aannames in de modellen die ervoor zorgen dat méér asfalt altijd de enige oplossing is."

GroenLinks stuurt vandaag een brief aan minister Eurlings met het verzoek om een onafhankelijk onderzoek naar de noodzaak en de effecten van de A13/16. ,,We hopen dat de minister kiest voor gedegenheid boven snelheid."


---

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: