Nieuwe hobby's favoriet op KreaDoe 2009

Hoewel de creatieve hobbybeurs KreaDoe al ruim twintig jaar bestaat, worden nog iedere editie nieuwe hobbysegmenten aan de beurs toegevoegd. Dit jaar waren dat Koken & Bakken en Patchwork & Quilten. De nieuwe segmenten bleken een schot in de roos: 17% van de bezoekers kwam speciaal voor het Koken & Bakken naar Jaarbeurs Utrecht en 12% voor het Patchwork & Quilten. Opvallend ook was de verdubbeling dit jaar van het aantal bezoekers dat de intentie had mee te doen aan een workshop: 23% in tegenstelling tot 11% in 2008. Niet eerder waren er dan ook zoveel workshops te volgen, ruim 50 in totaal. In vijf dagen tijd bezochten dit jaar 32.270 creatieve hobbyisten KreaDoe, in 2008 waren dat er 34.405.

Nieuwe hobby's
De nieuwe hobbysegmenten bleken goed aan te sluiten bij het profiel van de KreaDoe bezoekers, waarvan 27% creatief actief is op het gebied van koken & bakken en 12% in patchwork & quilten, een creatieve hobby die duidelijk terug is van weggeweest. KreaDoe deelneemster Elly Prins begon in 2000 als eerste met professioneel 'longarmquilten' en heeft haar bedrijf sindsdien alleen maar zien groeien. Elly: "Men wil graag snel door met de volgende quilt en laat het doorquilten dus aan mij over. In de tijd die mensen hiermee uitsparen, wordt alvast gestart met een nieuwe quilt. Dit komt de aankoop van quiltmaterialen ten goede."

Recessie?
Het bestedingspatroon van KreaDoe bezoekers liet sowieso weinig invloed van de recessie zien. Net als in 2008 geeft het merendeel (23%) jaarlijks tussen de 100 en 200 euro uit aan een creatieve hobby. Voor 19% van de bezoekers is dit tussen de 200 en 300 euro (21% in 2008) en 15% geeft tussen de 50 en 100 euro uit (14% in 2008). Ook de standhouders merkten dit jaar over het algemeen weinig van eventuele bezuinigingen. Wel viel op dat bezoekers meerdere kleinere bestedingen doen. Zoals Annie Groot, eigenaresse van Atelier Anemoontje het verwoordt: "Je merkt wel dat mensen kleinere pakketten kopen, maar dan drie kleine in plaats van twee grote. Onder de streep komt dat bijna op dezelfde bedrag uit, het zit toch voornamelijk tussen de oren!"

KreaKids en Workshopplein
Nieuw dit jaar was het Workshopplein, waar doorlopend verschillende workshops werden gegeven. Ook verdeeld over de rest van de beursvloer werd een groot aantal workshops georganiseerd. In totaal konden bezoekers kiezen uit ruim 50 verschillende creatieve workshops. 23% van de bezoekers gaf aan 'waarschijnlijk wel' een workshop te volgen, 45% was dit 'misschien' van plan. Niet alleen de bezoekers waren enthousiast over de vele workshops, ook de deelnemers zelf waren zeer te spreken over de koppeling van een activiteit aan hun stand. Annie Groot van Atelier Anemoontje: "Dankzij onze workshop bleven bezoekers langer bij de stand en deelnemers werden vanzelf enthousiast over onze producten en materialen." Ook Marc Janse van PlayMais is erg te spreken over de workshops, sterker nog hij zweert erbij. "Bij PlayMais moet je eenvoudigweg zelf ervaren wat je er allemaal voor leuks mee kan doen. Zo op het eerste gezicht is het niets, pas als je er creatief mee aan de slag gaat zie je de vele mogelijkheden!"

Nieuwe hobby's
De nieuwe hobbysegmenten bleken goed aan te sluiten bij het profiel van de KreaDoe bezoekers, waarvan 27% creatief actief is op het gebied van koken & bakken en 12% in patchwork & quilten, een creatieve hobby die duidelijk terug is van weggeweest. KreaDoe deelneemster Elly Prins begon in 2000 als eerste met professioneel 'longarmquilten' en heeft haar bedrijf sindsdien alleen maar zien groeien. Elly: "Men wil graag snel door met de volgende quilt en laat het doorquilten dus aan mij over. In de tijd die mensen hiermee uitsparen, wordt alvast gestart met een nieuwe quilt. Dit komt de aankoop van quiltmaterialen ten goede."

Recessie?
Het bestedingspatroon van KreaDoe bezoekers liet sowieso weinig invloed van de recessie zien. Net als in 2008 geeft het merendeel (23%) jaarlijks tussen de 100 en 200 euro uit aan een creatieve hobby. Voor 19% van de bezoekers is dit tussen de 200 en 300 euro (21% in 2008) en 15% geeft tussen de 50 en 100 euro uit (14% in 2008). Ook de standhouders merkten dit jaar over het algemeen weinig van eventuele bezuinigingen. Wel viel op dat bezoekers meerdere kleinere bestedingen doen. Zoals Annie Groot, eigenaresse van Atelier Anemoontje het verwoordt: "Je merkt wel dat mensen kleinere pakketten kopen, maar dan drie kleine in plaats van twee grote. Onder de streep komt dat bijna op dezelfde bedrag uit, het zit toch voornamelijk tussen de oren!"

KreaKids en Workshopplein
Nieuw dit jaar was het Workshopplein, waar doorlopend verschillende workshops werden gegeven. Ook verdeeld over de rest van de beursvloer werd een groot aantal workshops georganiseerd. In totaal konden bezoekers kiezen uit ruim 50 verschillende creatieve workshops. 23% van de bezoekers gaf aan 'waarschijnlijk wel' een workshop te volgen, 45% was dit 'misschien' van plan. Niet alleen de bezoekers waren enthousiast over de vele workshops, ook de deelnemers zelf waren zeer te spreken over de koppeling van een activiteit aan hun stand. Annie Groot van Atelier Anemoontje: "Dankzij onze workshop bleven bezoekers langer bij de stand en deelnemers werden vanzelf enthousiast over onze producten en materialen." Ook Marc Janse van PlayMais is erg te spreken over de workshops, sterker nog hij zweert erbij. "Bij PlayMais moet je eenvoudigweg zelf ervaren wat je er allemaal voor leuks mee kan doen. Zo op het eerste gezicht is het niets, pas als je er creatief mee aan de slag gaat zie je de vele mogelijkheden!"

KreaDoe 2010
KreaDoe 2010 vindt plaats van 10 t/m 14 november 2010 in Jaarbeurs Utrecht.

Noot voor redacties

Noot voor de redactie -

VNU Exhibitions