CNV Onderwijs
18 november 2009
De forumdiscussie die vandaag het Congres Passend Onderwijs....en de
leraar in de klas afsloot, beaamde datgene wat staatssecretaris Sharon
Dijksma even eerder had uitgesproken. `Passend onderwijs is teveel een
zaak van de bestuurder en te weinig van de werkvloer. U merkt er in de
klas te weinig van en dat geldt ook voor de kinderen.' Kort tevoren
had bestuurder Patrick Banis de resultaten van een groot onderzoek
onder 1450 leden en niet-leden van CNV Onderwijs bekend gemaakt en de
staatssecretaris het Zevenpuntenplan aangeboden. Banis: `De grootste
wens van leerkrachten is dat zij meer ondersteuning in de klas willen
in de vorm van onderwijsassistenten.
Op de tweede plaats van het rijtje wensen staat meer op maat gesneden
scholing (pedagogisch-didactisch en zorgproblematieken) en zij willen
dat de middelen zo maximaal mogelijk worden ingezet, dat wil zeggen in
de klas.'
Jan Jacob van Dijk, Tweede Kamerlid van het CDA, liet zich positief
uit over de heroverwegingen door de staatsecretaris van het gehele
proces. `Ik heb ook niet de indruk dat de staatssecretaris af wil van
het speciaal onderwijs.' Wel zijn er veranderingen nodig omdat, zo
constateerde professor De Moor - niet tot ieders instemming in de zaal
- dat de opbrengsten van het speciaal onderwijs soms 'bedroevend laag
zijn.' Dat had onderzoek op zijn Radboud Universiteit herhaaldelijk
aangetoond. Tweede Kamerlid Manja Smits (SP) vroeg zich wel af of de
nieuwe koerswijziging niet teveel van de leraren zou eisen. "Hoeveel
kun je nog hebben,' aldus Mans. Bestuurder Patrick Banis was iets
voorzichtiger: `Veel mensen zijn nog onbekend met passend onderwijs en
de brief van de staatssecretaris biedt mij nog onvoldoende garanties
op een goed afloop. Voor de mensen in de school telt uiteindelijk dat
er zoveel mogelijk bij het kind terechtkomt en er is zo min mogelijk
overhead is.'
Onderzoek had professor Moors iets vergelijkbaars geleerd want de
meerderheid van de leraren wil slechts onder voorwaarden meedoen.
`Daarom moet de leraar zelf een stevige stem krijgen in de besteding
van het geld'. Aldus Moors. Ursie Lambrechts, voorzitter van de
Evaluatiecommissie Passend Onderwijs, vroeg zich wel of het huidige
medezeggenschapsysteem, zoals we dat binnen het onderwijs kennen,
toereikend is maar `leerkrachten moeten stevig kunnen meepraten.'
De onderzoeksresultaten vindt u onder het eerdere bericht Leraren
vrezen invoering opassend onderwijs