CNV Onderwijs

18 november 2009


De forumdiscussie die vandaag het Congres Passend Onderwijs....en de leraar in de klas afsloot, beaamde datgene wat staatssecretaris Sharon Dijksma even eerder had uitgesproken. `Passend onderwijs is teveel een zaak van de bestuurder en te weinig van de werkvloer. U merkt er in de klas te weinig van en dat geldt ook voor de kinderen.' Kort tevoren had bestuurder Patrick Banis de resultaten van een groot onderzoek onder 1450 leden en niet-leden van CNV Onderwijs bekend gemaakt en de staatssecretaris het Zevenpuntenplan aangeboden. Banis: `De grootste wens van leerkrachten is dat zij meer ondersteuning in de klas willen in de vorm van onderwijsassistenten.

Op de tweede plaats van het rijtje wensen staat meer op maat gesneden scholing (pedagogisch-didactisch en zorgproblematieken) en zij willen dat de middelen zo maximaal mogelijk worden ingezet, dat wil zeggen in de klas.'

Jan Jacob van Dijk, Tweede Kamerlid van het CDA, liet zich positief uit over de heroverwegingen door de staatsecretaris van het gehele proces. `Ik heb ook niet de indruk dat de staatssecretaris af wil van het speciaal onderwijs.' Wel zijn er veranderingen nodig omdat, zo constateerde professor De Moor - niet tot ieders instemming in de zaal
- dat de opbrengsten van het speciaal onderwijs soms 'bedroevend laag zijn.' Dat had onderzoek op zijn Radboud Universiteit herhaaldelijk aangetoond. Tweede Kamerlid Manja Smits (SP) vroeg zich wel af of de nieuwe koerswijziging niet teveel van de leraren zou eisen. "Hoeveel kun je nog hebben,' aldus Mans. Bestuurder Patrick Banis was iets voorzichtiger: `Veel mensen zijn nog onbekend met passend onderwijs en de brief van de staatssecretaris biedt mij nog onvoldoende garanties op een goed afloop. Voor de mensen in de school telt uiteindelijk dat er zoveel mogelijk bij het kind terechtkomt en er is zo min mogelijk overhead is.'

Onderzoek had professor Moors iets vergelijkbaars geleerd want de meerderheid van de leraren wil slechts onder voorwaarden meedoen. `Daarom moet de leraar zelf een stevige stem krijgen in de besteding van het geld'. Aldus Moors. Ursie Lambrechts, voorzitter van de Evaluatiecommissie Passend Onderwijs, vroeg zich wel of het huidige medezeggenschapsysteem, zoals we dat binnen het onderwijs kennen, toereikend is maar `leerkrachten moeten stevig kunnen meepraten.'

De onderzoeksresultaten vindt u onder het eerdere bericht Leraren vrezen invoering opassend onderwijs