Achmea meest genoemde zorgverzekeraar in online berichtgeving


NIJMEGEN, 20091118 -- De bekendmaking van de nieuwe zorgpremies zorgde de afgelopen maanden voor veel media-aandacht voor zorgverzekeraars. Achmea is de meest genoemde zorgverzekeraar in de online berichtgeving. Delta Lloyd kwam zeer positief in het nieuws met de Goed Doen Zorgverzekering, die de verzekeraar samen met Independer ontwikkelde.

Online media monitoring bureau Clipit www.clipit.nl onderzoekt regelmatig de online berichtgeving over een bepaald thema. Tot het eind van dit jaar hebben consumenten de tijd om over te stappen op een andere zorgverzekeraar. Tijd voor een media-analyse over zorgverzekeraars. De media-analyse geeft inzicht in trends in de online berichtgeving en herkomst van berichten.

Achmea meest genoemd in online nieuws en sociale media
Uit de media-analyse blijkt dat Achmea de meest genoemde zorgverzekeraar is. De afgelopen twee maanden (17 september 2009 t/m 17 november 2009) werd Achmea in 857 berichten genoemd. Menzis staat met 647 berichten op de tweede plek en CZ neemt met 593 berichten de derde plek in. De bronnen waar het meest over zorgverzekeraars wordt geschreven zijn Twitter en het Zwangerschapsforum.

Bekendmaking zorgpremies zorgt voor piek in online media
Begin november schoot de berichtgeving omhoog. Twee belangrijke oorzaken hiervoor zijn de bekendmaking van de zorgpremies voor 2010 en een onderzoek door vergelijkingssite Independer. Het onderzoek van Independer toont aan dat zeven van de tien best scorende verzekeraars kleine of regionale verzekeraars zijn.

Delta Lloyd zeer positief
Delta Lloyd ontwikkelde samen met Independer een zorgverzekering waarmee men goede doelen steunt. Delta Lloyd komt hiermee zeer positief in het nieuws.

Overstap naar een zorgverzekeraar
CZ wordt het vaakst in combinatie met overstappen naar een andere zorgverzekeraar genoemd. De voordelige gezinspolis van CZ komt hierbij vaak naar voren. Bezoekers van discussiefora zoals het Viva forum en Zwangerschapforum schrijven het meest over de overstap naar een andere zorgverzekeraar.

Over Clipit
Deze online media-analyse is gebaseerd op gevonden berichten uit ruim 7.500 online bronnen die Clipit dagelijks scant. De media-analyse www.clipit.nl/opties/1/media-analyse geeft inzicht in trends, belangrijke media, het media-aandeel ten opzichte van concurrentie en het sentiment van de berichtgeving. Clipit maakt voor honderden grote organisaties als Unilever, Vodafone, Apple, Hyves en TomTom de online berichtgeving inzichtelijk. Clipit scant hiervoor dagelijks nieuwssites en sociale media als weblogs, discussiefora en Twitter.