Duurzaam leren is over 2 jaar een bekende term voor werkend Nederland


ROSMALEN, 20091118 -- Duurzaam leren is over 2 jaar een bekende term voor werkend Nederland. Dat is de uitdaging voor Kloos Coaching én de opleidingsmarkt. Dat vindt ook directeur Debbie Heijne: "Duurzaam leren is relatief nieuw in Nederland. Wij maken inzichtelijk welke resultaten er al zijn én hoe iedereen het kan gebruiken."

Duurzaam leren, een nieuw begrip
Duurzaam leren is de vaardigheid van een individu of organisatie om te kunnen leren. "In de praktijk van vandaag zie ik dat veel medewerkers, eenmaal terug op de werkvloer, enthousiast aan de slag gaan met wat ze hebben geleerd tijdens een training of opleiding. Maar verder dan de eerste paar weken hun best doen komen ze vaak niet. Simpelweg omdat ze niet weten hoe ze het dan wél aan moeten pakken om echt buiten een training om te leren," aldus Heijne. Maar ook organisaties hebben nog veel te winnen met duurzaam leren. Heijne: "Daarbij kun je denken aan de realisering van veranderingstrajecten, rendementsverhoging van opleidingsbudgetten, maar ook aan communicatie richting de verschillende stakeholders. Overal waar informatieoverdracht plaats vindt heeft duurzaam leren meerwaarde."

2010 wordt een belangrijk jaar voor duurzaam leren
"We starten dit voor ons belangrijke jaar met een workshop `duurzaam leren - een praktisch begin!' op 25 januari en geven in april ons eerste e-book uit," aldus Heijne. De workshop is bedoeld voor iedereen die op beleidsmatig niveau bezig is met het ontwikkelen van individuen en organisaties. Ook voor direct leidinggevenden bevat deze workshop waardevolle informatie en toepassingsmogelijkheden. Op www.mindz.com/events/Duurzaam_leren_-_Een_praktisch_begin staat de praktische informatie en kan men zich aanmelden. Met het gelijknamige e-book laten we Nederland zien dat er al veel praktijkvoorbeelden van duurzaam leren zijn. Geïnteresseerden in deelname aan deze uitgave kunnen contact opnemen met Debbie Heijne op 06-23935726.

De winst tot nu toe
Heijne ziet in de markt al veel veranderen: "Leren is een continu proces. Wij pleiten er voor dat alle hierbij betrokken partijen weten hoe hún leerproces werkt. Zo kunnen we de verspilling van grondstoffen, tijd en geld in de toekomst pas echt voorkomen. Nu wordt dezelfde training na een half jaar vaak weer gevolgd. Zonde!"

Achtergrondinformatie

Kloos Coaching is een opleidingsadviesbureau dat is gespecialiseerd in duurzaam leren. Het bedrijf is vanaf de start actief geweest in de ontwikkeling van nieuwe producten. Workshops als `Verkoop uw beste verhaal in één minuut' en `Vertel eens een sprookje!' vonden in 2006 en 2007 op open inschrijving plaats. Daarbij werd gebruik gemaakt van bijzondere locaties als het Noordelijk Scheepvaartmuseum in Groningen. Na dit creatieve begin is de omslag gemaakt naar de uitvoering van traditionele communicatietrainingen. Als zelfstandig trainer heeft Debbie Heijne bedrijven als TNT Post, Carglass, Imtech, HVL en BP van dichtbij meegemaakt. Uit deze ervaring, gecombineerd met de steeds aanwezige ambitie om de markt een nieuw product te willen bieden, is duurzaam leren ontstaan.

Debbie Heijne, van huis uit facilitair manager, is sinds 10 jaar werkzaam als trainer. In 2006 besloot ze als één van de eersten in Nederland gebruik te maken van de mogelijkheid om met behoud van een uitkering een eigen bedrijf op te richten. En met succes. Met als motto `het gaat om de vrouw in de tent' profileert zij zich in moderne media als Twitter (@DebbieHeijne), Mindz.com en WordPress.com. Een recent resultaat hiervan is de door Kloos Coaching geleverde bijdrage aan de Twitterveiling, een initiatief van Jessica de Kok (@KaatMossel) met als goede doelen scholing in Afghanistan en een vrouwenhuis in Kabul!





Ingezonden persbericht