Gemeente De Ronde Venen
Onderzoek oeververbinding gereed
De gemeenten Uithoorn en De Ronde Venen hebben laten onderzoeken welke
effecten verschillende varianten voor een oeververbinding tussen
Uithoorn en Amstelhoek hebben.
Uitgangspunt voor het onderzoek is het besluit van de Uithoornse
gemeenteraad om doorgaand verkeer in het centrum van Uithoorn niet
meer mogelijk te maken. Met andere woorden: de effecten van de
varianten zijn vergeleken met de situatie waarin autoverkeer vanaf de
Prinses Irenebrug een doodlopende straat inrijdt en nergens naar toe
kan. De onderzoeksresultaten zijn nu bekend.
Hoe is het onderzoek uitgevoerd?
De gemeenten hebben opdracht gegeven voor onderzoek naar de volgende 3
varianten:
1. Lange brugvariant
2. Nieuwe verbindingvariant met twee verschillende mogelijkheden
3. Garagevariant.
Daarnaast heeft de klankbordgroep Oeververbinding (met
vertegenwoordigers van diverse bewoners- en ondernemersorganisaties)
gevraagd om een vierde variant te onderzoeken: de Busbrugvariant.
Â
In het onderzoek zijn de effecten van de varianten onderzocht op
verschillende onderdelen: maatschappelijk, economisch, verkeerskundig
en financieel. Voor het maatschappelijk effect is er onder andere een
enquête gehouden onder inwoners van Amstelhoek. Daarnaast zijn per
variant reistijden berekend van Amstelhoek naar diverse bestemmingen
in Uithoorn met de auto en de fiets. Om de economische effecten in
beeld te brengen is in samenwerking met het Hoofdbedrijfschap
Detailhandel onderzocht waar de klanten van diverse winkels wonen. In
verkeersmodellen is berekend wat de effecten van de varianten zijn op
het omliggende wegennet: op welke wegen/straten wordt het drukker en
op welke juist rustiger en wat geeft dat voor milieu-effecten?
Â
Waarom een onderzoek?
De gemeente Uithoorn wil het Amstelplein en het Oude Dorp met elkaar
verbinden en een aantrekkelijk dorpscentrum ontwikkelen. De
gemeenteraad van Uithoorn heeft daarom in januari 2008 besloten
doorgaand verkeer in het centrum van Uithoorn niet meer mogelijk te
maken. Dat gebeurt nadat de omlegging van de N201 een feit is. Wel
blijft het centrum van Uithoorn goed bereikbaar door aansluitingen op
de nieuwe N201; via de Zijdelweg en de Amsterdamseweg. Voorafgaand aan
dit besluit was duidelijk geworden dat bewoners van Amstelhoek en
winkeliers in het centrum veel waarde hechten aan een goede verbinding
tussen Amstelhoek en Uithoorn. De Uithoornse gemeenteraad heeft om die
reden besloten onderzoek te doen naar drie varianten van de
oeververbinding waarbij het weren van doorgaand verkeer het
uitgangspunt is.
Â
Ook voor gemeente De Ronde Venen is het onderzoek belangrijk. Het gaat
immers ook om de belangen van bewoners van Amstelhoek in het bijzonder
en De Ronde Venen in het algemeen. Enerzijds vanwege de bereikbaarheid
van Uithoorn voor winkels en voorzieningen. Anderzijds vanwege de
vermindering van verkeer over de N201 door Amstelhoek. Daarom hebben
Uithoorn en De Ronde Venen het onderzoek gezamenlijk uitgevoerd. Beide
colleges van Burgemeester en Wethouders zullen in januari 2010 een
voorstel voor een definitieve variant voorleggen aan de gemeenteraden.
Â
Informatie over de resultaten
Over de resultaten van het onderzoek wordt één dezer dagen in het
centrum van Uithoorn, Meerwijk-Oost, Amstelhoek en De Hoef
huis-aan-huis een nieuwsbrief verspreid. Daarnaast is de nieuwsbrief
vanaf 18 november op te halen in de openbare bibliotheken en bij de
gemeentehuizen in Uithoorn en Mijdrecht. Bij de balies van beide
gemeentehuizen is het rapport in te zien. Het volledige
onderzoeksrapport en de nieuwsbrief staan op www.uithoorn.nl en
www.derondevenen.nl .
Â
Op 30 november is er een inloopbijeenkomst over de resultaten van het
onderzoek. Op panelen zijn dan de resultaten zichtbaar. De bijeenkomst
wordt gehouden in de Thamerkerk (Amsteldijk-Noord 1, Uithoorn) van
16.00 tot 18.00 uur en van 19.00 tot 21.30 uur.
tekst