Gemeente De Ronde Venen


Onderzoek oeververbinding gereed

De gemeenten Uithoorn en De Ronde Venen hebben laten onderzoeken welke effecten verschillende varianten voor een oeververbinding tussen Uithoorn en Amstelhoek hebben.

Uitgangspunt voor het onderzoek is het besluit van de Uithoornse gemeenteraad om doorgaand verkeer in het centrum van Uithoorn niet meer mogelijk te maken. Met andere woorden: de effecten van de varianten zijn vergeleken met de situatie waarin autoverkeer vanaf de Prinses Irenebrug een doodlopende straat inrijdt en nergens naar toe kan. De onderzoeksresultaten zijn nu bekend.

Hoe is het onderzoek uitgevoerd?

De gemeenten hebben opdracht gegeven voor onderzoek naar de volgende 3 varianten:


1. Lange brugvariant


2. Nieuwe verbindingvariant met twee verschillende mogelijkheden


3. Garagevariant.

Daarnaast heeft de klankbordgroep Oeververbinding (met vertegenwoordigers van diverse bewoners- en ondernemersorganisaties) gevraagd om een vierde variant te onderzoeken: de Busbrugvariant.

Â

In het onderzoek zijn de effecten van de varianten onderzocht op verschillende onderdelen: maatschappelijk, economisch, verkeerskundig en financieel. Voor het maatschappelijk effect is er onder andere een enquête gehouden onder inwoners van Amstelhoek. Daarnaast zijn per variant reistijden berekend van Amstelhoek naar diverse bestemmingen in Uithoorn met de auto en de fiets. Om de economische effecten in beeld te brengen is in samenwerking met het Hoofdbedrijfschap Detailhandel onderzocht waar de klanten van diverse winkels wonen. In verkeersmodellen is berekend wat de effecten van de varianten zijn op het omliggende wegennet: op welke wegen/straten wordt het drukker en op welke juist rustiger en wat geeft dat voor milieu-effecten?

Â

Waarom een onderzoek?

De gemeente Uithoorn wil het Amstelplein en het Oude Dorp met elkaar verbinden en een aantrekkelijk dorpscentrum ontwikkelen. De gemeenteraad van Uithoorn heeft daarom in januari 2008 besloten doorgaand verkeer in het centrum van Uithoorn niet meer mogelijk te maken. Dat gebeurt nadat de omlegging van de N201 een feit is. Wel blijft het centrum van Uithoorn goed bereikbaar door aansluitingen op de nieuwe N201; via de Zijdelweg en de Amsterdamseweg. Voorafgaand aan dit besluit was duidelijk geworden dat bewoners van Amstelhoek en winkeliers in het centrum veel waarde hechten aan een goede verbinding tussen Amstelhoek en Uithoorn. De Uithoornse gemeenteraad heeft om die reden besloten onderzoek te doen naar drie varianten van de oeververbinding waarbij het weren van doorgaand verkeer het uitgangspunt is.

Â

Ook voor gemeente De Ronde Venen is het onderzoek belangrijk. Het gaat immers ook om de belangen van bewoners van Amstelhoek in het bijzonder en De Ronde Venen in het algemeen. Enerzijds vanwege de bereikbaarheid van Uithoorn voor winkels en voorzieningen. Anderzijds vanwege de vermindering van verkeer over de N201 door Amstelhoek. Daarom hebben Uithoorn en De Ronde Venen het onderzoek gezamenlijk uitgevoerd. Beide colleges van Burgemeester en Wethouders zullen in januari 2010 een voorstel voor een definitieve variant voorleggen aan de gemeenteraden.

Â

Informatie over de resultaten

Over de resultaten van het onderzoek wordt één dezer dagen in het centrum van Uithoorn, Meerwijk-Oost, Amstelhoek en De Hoef huis-aan-huis een nieuwsbrief verspreid. Daarnaast is de nieuwsbrief vanaf 18 november op te halen in de openbare bibliotheken en bij de gemeentehuizen in Uithoorn en Mijdrecht. Bij de balies van beide gemeentehuizen is het rapport in te zien. Het volledige onderzoeksrapport en de nieuwsbrief staan op www.uithoorn.nl en www.derondevenen.nl .

Â

Op 30 november is er een inloopbijeenkomst over de resultaten van het onderzoek. Op panelen zijn dan de resultaten zichtbaar. De bijeenkomst wordt gehouden in de Thamerkerk (Amsteldijk-Noord 1, Uithoorn) van 16.00 tot 18.00 uur en van 19.00 tot 21.30 uur.

tekst