Senternovem

18-11-2009 | Innovatieagenda Energie: meedeinen op de golven van de markt

"We hebben een erg druk jaar achter de rug", vertelt Hugo Brouwer, directeur Interdepartementale Programmadirectie Energietransitie (IPE). De Innovatieagenda Energie die op hoofdlijnen was geformuleerd, is volledig vertaald naar programma's waar de markt mee uit de voeten kan. Ook zijn er inmiddels al veel instrumenten ontwikkeld waar organisaties mee aan de slag kunnen.

Driekwart van het budget van de Innovatieagenda (438 miljoen euro) is momenteel gealloceerd. Daarvan is zo'n 80% besteed aan programma's die daadwerkelijk in de markt zijn gezet. Brouwer: "Dan gaat het bijvoorbeeld om de thema's gebouwde omgeving, duurzame mobiliteit, procesintensificatie en biobased economy. Het is een kleurrijke waaier die is afgerond."

Instrumenten
De instrumenten waar de markt mee aan de slag kan, zijn onder meer tenders, proeftuinen, TERM-regelingen of SBIR's. De TERM-regelingen Aardwarmte en Bioraffinage zijn de meest recente regelingen die het licht zagen en gefinancierd worden uit het budget voor de Innovatieagenda. Bij `Aardwarmte' gaat het om een garantieregeling om het risico van een eventuele - zeer kostbare - misboring af te dekken. Het Programma TERM-Bioraffinage is bedoeld voor het opzetten van een aantal pilot- en demonstratieprojecten van duurzame bioraffinage-ketens voor biobased producten en bio-energie voor de Nederlandse en Europese markt. Deze projecten dragen bij aan een duurzamere grondstofvoorziening van de industrie en energiesector op een economisch rendabele wijze.

Aansluiting bij de markt
Bij het uitwerken van de Innovatieagenda is nadrukkelijk aansluiting gezocht bij de EnergieTransitie-platforms, waarin ook het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties zijn vertegenwoordigd. Het resultaat is dat de programma's zijn toegesneden op de markt. "Dat is van groot belang", zegt Brouwer, "want het werkt het beste wanneer je meedeint op de golven van de markt. Die moet ermee aan de slag kunnen, want uiteindelijk moet de Innovatieagenda resulteren in een forse investeringsimpuls van ongeveer 3 miljard euro. Wat dat betreft ligt de `uitrol' van de Innovatieagenda naar het idee van Brouwer goed op schema. "Zeker in termen van interesse vanuit de markt: er is veel belangstelling. Dat is goed, want dat leidt tot concurrentie en dat betekent weer dat je het beste van het beste op het gebied van innovatie uit de markt kunt trekken."

Verdiepen van vernieuwingsgolf
Dat innovatie echt leeft in de markt, staat voor Brouwer als een paal boven water. "Dat is ook niet met de presentatie van de Innovatieagenda begonnen, maar al eerder", licht hij toe. "Voorafgaand aan de Innovatieagenda hebben zo'n 400 projecten - gefinancierd uit de Borssele-gelden - al een duidelijke vernieuwingsgolf weten te genereren. Die golf krijgt nu een nieuwe impuls. Dat zou je kunnen zien als een soort slagroom op de taart, maar dan wel van een heel speciale soort: de programma's moeten ervoor zorgen dat de innovaties nog meer richting en verdieping krijgen."

Crisis
Bedrijven zijn enthousiast met innovaties aan de slag, maar wat doet de crisis? "De crisis doet in feite niet heel veel. Je ziet wel dat er nu in de glastuinbouw een duidelijke aarzeling is om te investeren. Het water staat daar aan de rand. Die kanttekening moet je absoluut maken. Bij sommige thema's zie je dat de adem even wordt ingehouden. Maar als je bijvoorbeeld kijkt naar de gebouwde omgeving en duurzame mobiliteit, dan zie je dat deze marktsectoren veel crisisbestendiger zijn. De animo voor innovatie is groot en ik zie per saldo weinig invloed van de crisis."
Wijzigingsdatum | 18-11-2009