NLP.2009/881
Datum 19 november 2009
Betreft Watersportbijdrage
Geachte Voorzitter,
Begin dit jaar heeft de Taskforce Versterking Recreatietoervaart, onder leiding van
de heer Gabor, aan mij het advies "Verkenning van de technische en bestuurlijke
haalbaarheid van een bijdrage voor de recreatietoervaart" uitgebracht.
De Taskforce adviseert tot het instellen van een stimuleringsfonds (Blauwfonds)
uitsluitend voor de recreatietoervaart en het in dit verband (laten) heffen van een
watersportbijdrage.
Het Blauwfonds wordt aangewend als kwaliteitsimpuls voor de watersport voor de
opheffing van de knelpunten in het toervaartnet; het stimuleren van de kleine
waterrecreatie; het bevorderen van de veilige vaart en het treffen van milieu-
maatregelen.
Verder adviseert de Taskforce dat de berokken organisaties de zeggenschap
krijgen over het Blauwfonds. Het Blauwfonds krijgt een wettelijk kader met
verantwoordingsplicht aan de minister van LNV.
Per brief van 5 februari jl. (DP 2009/102) heb ik u het advies aangeboden en
aangegeven dat ik na overleg met de sector en met andere overheden een
standpunt zou bepalen over de invoering van een watersportbijdrage.
Het idee voor een bijdrageregeling voor watersporters is niet nieuw. Reeds bij het
afsluiten van het Convenant uitvoering beleidsvisie Recreatietoervaartnet, tussen
Rijk en provincies in 1992, werd door overheden en watersportsector geconsta-
teerd dat een grotere betrokkenheid van particuliere organisaties ook in
financiële zin wenselijk is bij het oplossen van knelpunten in het basistoervaart-
net.
In het huidige rijksbeleid is het zo dat het normale beheer en onderhoud van de
rijkswateren bestemd voor beroeps- en recreatievaart plaatsvindt onder de
verantwoordelijkheid van Rijkswaterstaat. De overige vaarwegen vallen onder de
verantwoordelijkheid van provincies, waterschappen en/of gemeenten.
Daarbovenop is in het eerdergenoemde convenant tussen Rijk en provincies een
extra impuls afgesproken voor het oplossen van nautische knelpunten in het
recreatietoervaartnet.
De uitvoering van het oplossen van de knelpunten in het recreatietoervaartnet
wordt gecoördineerd door de Stichting Recreatietoervaart Nederland (SRN) en
verloopt goed.
Inmiddels is de uitvoering van het oplossen van deze knelpunten opgenomen in
de Bestuursovereenkomsten 2007-2013 van het Investeringsbudget Landelijk
Gebied (ILG). Op dit moment is het zo dat het Rijk via het ILG voor 10%
( 29,83 mln) meefinanciert aan het oplossen van specifieke knelpunten in de
landelijke recreatietoervaartnet. 90 % van de kosten worden opgebracht door de
provincies ( 73,55 mln) en derden (indicatief 199,31 mln).
De ILG-overeenkomsten lopen door tot in 2013, waarna de extra rijksbijdrage aan
het oplossen van nautische knelpunten aan het recreatietoervaartnet ophoudt. Na
2013 is het mede aan de sector om extra voorzieningen te financieren. Het advies
van de Taskforce Gabor was onder meer bedoeld om daar nader vorm aan te
geven.
De verkenning naar een watersportbijdrage is gestart naar aanleiding van een
nadrukkelijk schriftelijk verzoek van de samenwerkende organisaties binnen SRN.
Dit verzoek heeft ertoe geleid dat in het Meerjarenprogramma 2007-2013 van de
Agenda voor een Vitaal Platteland (Kamerstuk 29576, nr. 19 d.d. 6-3-2006) is
opgenomen dat het Rijk de mogelijkheden van een watersportbijdrage zal
onderzoeken en dat met de watersportbijdrage wordt beoogd het brug- en
sluisgeld af te kopen, de uitvoering van het basisrecreatietoervaartnet te
versterken, milieumaatregelen te nemen en de veiligheid te vergroten.
De watersportsector blijkt echter grote moeite te hebben met het advies en heeft
verdeeld gereageerd op het rapport, waardoor ik constateer dat er onvoldoende
draagvlak is voor het advies.
Tegen deze achtergrond van het huidige rijksbeleid en het ontbreken van
draagvlak bij de watersportsector heb ik na overleg met de sector en de
departementen van Economische Zaken, Financiën en Verkeer en Waterstaat
besloten om het advies van de Taskforce Gabor niet over te nemen. Het is nu aan
de sector om met een voorstel te komen voor een vorm van een eigen bijdrage.
Gelet op het ontbreken van draagvlak bij de watersportsector voor een water-
sportbijdrage, zoals beschreven in het advies van de Taskforce Gabor, hebben
ANWB, Watersportverbond en HISWA vereniging onder aanvoering van de SRN
afgelopen zomer het initiatief genomen om een Toekomstvisie watersportrecreatie
(2025) op te stellen. In de toekomstvisie zal worden gekeken naar "de ambities
en bijdragen van de sector die wél op draagvlak kunnen rekenen". De visie zal
worden getoetst bij de achterban van de SRN (de watersportsector).
De aangekondigde Toekomstvisie watersportrecreatie 2025 richt zich onder meer
op de vraag of kan worden volstaan met de te verwachten kwaliteit van het
landelijk toervaartnet na 2013 of dat extra voorzieningen gewenst zijn danwel
extra verbeteringen nodig zijn aan de dan resterende knelpunten.
Pagina 2 van 3
De Toekomstvisie kan een nieuw licht werpen op de bereidheid van de sector om NLP
Team Groene Ruimte
een eigen bijdrage te leveren. Mocht de sector met een gedegen financiële
onderbouwing komen, dan ben ik bereid tot een gesprek. Vooralsnog zie ik echter
geen aanleiding om het huidige rijksbeleid inzake de recreatietoervaart te Datum
19 november 2009
wijzigen. De watersportsector is nu aan zet.
Onze referentie
NLP.2009/881
DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUUR EN
VOEDSELKWALITEIT,
G. Verburg
Pagina 3 van 3
---- --
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit