Gemeente Schermer


(19-11-2009)

VERSTREKKINGEN UIT DE GEMEENTELIJKE BASISADMINISTRATIE (GBA)

In de Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens (GBA), de officiële naam voor de Nederlandse bevolkingsadministratie, staan persoonsgegevens van de burgers van de gemeente Schermer. Dit zijn onder andere gegevens over uw naam, adres, woonplaats, burgerlijke staat en nationaliteit. Deze informatie wordt doorgegeven aan overheidsinstanties en maatschappelijke instellingen, zoals pensioenfondsen, voor de uitvoering van hun wettelijke taken. Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties bepaalt welke informatie wordt verstrekt. Dit is wettelijk vastgelegd.

In enkele gevallen kunt u om geheimhouding van uw gegevens vragen. Het gaat dan om informatie die wordt verstrekt aan:
* Instellingen of personen die voor de uitvoering van wettelijke voorschriften gebruik moeten maken van uw persoonsgegevens, zoals curatoren en advocaten (de zogeheten verplichte derden);
* de Stichting Interkerkelijke Ledenadministratie (SILA), die de ledenadministratie bijhoudt voor kerkgenootschappen;
* niet-commerciële instellingen, zoals sport- en muziekverenigingen of particulieren (de zogeheten vrije derden). Er worden zonder uw toestemming nooit gegevens verstrekt aan particulieren. Ook commerciële instellingen krijgen geen gegevens uit de GBA.

Bij de gemeente kunt u schriftelijk verzoeken om aan de hierboven genoemde instellingen geen gegevens over u uit de GBA te verstrekken. Hiervoor zijn speciale formulieren beschikbaar bij afdeling burgerzaken. Nadat de gemeente uw verzoek heeft verwerkt ontvangt u daarvan een bevestiging.

Wilt u overigens weten aan wie in het afgelopen jaar over u gegevens zijn verstrekt uit de GBA, dan kunt u daarvan (schriftelijk) een overzicht opvragen bij de afdeling burgerzaken.

Het is van groot belang dat de over u in de GBA opgenomen gegevens juist zijn en actueel. Twijfelt u daaraan, neemt u dan contact op met de afdeling burgerzaken. Over uw rechten en verplichtingen in het kader van de basisadministratie is een folder beschikbaar bij afdeling burgerzaken. De openingstijden van afdeling burgerzaken zijn: iedere werkdag van 09.00-13.00 uur, telefonisch bereikbaar onder nummer: 072-5037322 of 5037321.