Gemeente Valkenswaard

'Pakketmaatregel' van de AWBZ

'Pakketmaatregel' van de AWBZ

Logo Wmo payoff blauw

Heeft u geen recht meer op ondersteunende begeleiding van de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ)? Neem dan contact op met het Zorgloket van de gemeente Valkenswaard.

Het afgelopen jaar is door de media en door de staatsecretaris veel gesproken over de 'pakketmaatregel' van de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ). Deze maatregel heeft effect op bijvoorbeeld ouderen met beginnende ouderdomsklachten en licht verstandelijk gehandicapten die regelmatig naar de dagbesteding gaan, kinderen van wie de ouders niet in staat zijn hen te ondersteunen en mensen met een psychiatrische achtergrond die dagopvang krijgen. Zij lopen allemaal het risico dat hun indicatie voor deze vormen van ondersteuning komen te vervallen of verminderen. Wat betekent deze maatregel in de praktijk of: wat kunt u ervan merken.

Hoe ging het tot en met 2008?
Een aantal ouderen, licht verstandelijk gehandicapten, kinderen en mensen met psychiatrische achtergrond die moeite hebben om zelfstandig goed te kunnen deelnemen aan de maatschappij, krijgt een vorm van ondersteunende begeleiding. Deze begeleiding kan dagopvang zijn of dagbesteding tot begeleiding aan huis voor bijvoorbeeld administratieve taken. Deze activiteiten werden tot en met 2008 bekostigd uit de AWBZ. Om hier gebruik van te maken, heeft men een indicatie nodig. Het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) bekeek, naar aanleiding van richtlijnen, of iemand hiervoor in aanmerking kwam. Met een indicatie kon gebruik worden gemaakt van deze opvang; de AWBZ betaalde dan alle kosten.

Hoe is het in 2009 gegaan?
Het jaar 2009 is een zogenaamd overgangsjaar. Het CIZ heeft dat jaar gekregen om alle gebruikers te beoordelen of zij ook na 2009 nog een indicatie krijgen en dus gebruik mogen blijven maken van de uit de AWBZ bekostigde voorziening. Het rijk heeft daarvoor nieuwe selectiecriteria afgegeven aan het CIZ. Omdat het om veel mensen gaat die gebruik maken van deze voorziening, heeft het CIZ ook veel tijd nodig om alle toekenningen opnieuw te beoordelen.

De mensen waarvan de indicatie voor begeleiding gedeeltelijk of volledig vervalt, kunnen voor het zoeken naar een oplossing terecht bij MEE Zuidoost Brabant (040-2140404). De hulp van MEE is tijdelijk. Hun doel is de gedupeerde op weg te helpen, zodat zij ook zonder AWBZ-begeleiding mee kunnen doen in de maatschappij. Het is wel belangrijk om te weten dat deze tijdelijke ondersteuning van MEE geen vervanging is van de AWBZ-begeleiding. Mensen die gebruik willen maken van deze ondersteuning dienen zich voor 31 december 2009 te melden bij MEE.

Wat merkt de gemeente Valkenswaard?
Vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) heeft de gemeente Valkenswaard een verantwoordelijkheid in de ondersteuning van de mensen waarvan de indicatie is verminderd of wegvalt. Hoewel de ondersteuning die de gemeente kan bieden geen vervanging zal zijn voor de begeleiding zoals men die gewend is, neemt dat niet weg dat we deze doelgroep zo goed als mogelijk willen helpen.

Tot nu toe zijn er nog geen mensen die te maken hebben met pakketmaatregel aan het Zorgloket van de gemeente gekomen. We weten uit gesprekken met diverse instellingen (zoals Valkenhof, Stichting de Boei en Lunetzorg) dat er wel mensen zijn die geen nieuwe indicatie hebben gekregen. Vanwege bescherming van de privacy krijgt de gemeente deze gegevens niet automatisch van het CIZ (tenzij u hier zelf toestemming voor heeft gegeven).

Wat wil de gemeente Valkenswaard?
Om de gevolgen van de pakketmaatregel zo goed als mogelijk op te vangen, is de gemeente al in gesprek met de diverse instellingen in Valkenswaard. Om te weten waar de wensen en behoeften van de doelgroep liggen, is het niet alleen belangrijk om te praten Over ... maar ook om te praten Met de doelgroep.

Als u uw indicatie dus bent kwijtgeraakt, meldt het dan bij het Zorgloket. Ook als de bezwaarprocedure nog niet is afgerond. De gemeente wil graag weten:

* hoe vaak u gebruik maakte van de voorziening;
* van welke voorziening u gebruik maakte;
* of u blij was met de voorziening;

* aan welke eisen een voorziening moet voldoen om te zorgen dat u er gebruik van kunt maken;

* alternatief.

Zorgloket
U kunt per post of per e-mail bericht geven via postbus 10.100, 5550 GA Valkenswaard, t.a.v. het Zorgloket. Een e-mail kunt u sturen naar zorgloket@valkenswaard.nl. Het Zorgloket, in het gemeentehuis in Valkenswaard, is van maandag t/m vrijdag geopend van 9.00 tot 12.30 uur. Dit zijn ook de telefoontijden, het zorgloket is dan bereikbaar via het telefoonnummer 040-2083444.