Gemeente Valkenswaard
'Pakketmaatregel' van de AWBZ
'Pakketmaatregel' van de AWBZ
Logo Wmo payoff blauw
Heeft u geen recht meer op ondersteunende begeleiding van de Algemene
Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ)? Neem dan contact op met het
Zorgloket van de gemeente Valkenswaard.
Het afgelopen jaar is door de media en door de staatsecretaris veel
gesproken over de 'pakketmaatregel' van de Algemene Wet Bijzondere
Ziektekosten (AWBZ). Deze maatregel heeft effect op bijvoorbeeld
ouderen met beginnende ouderdomsklachten en licht verstandelijk
gehandicapten die regelmatig naar de dagbesteding gaan, kinderen van
wie de ouders niet in staat zijn hen te ondersteunen en mensen met een
psychiatrische achtergrond die dagopvang krijgen. Zij lopen allemaal
het risico dat hun indicatie voor deze vormen van ondersteuning komen
te vervallen of verminderen. Wat betekent deze maatregel in de
praktijk of: wat kunt u ervan merken.
Hoe ging het tot en met 2008?
Een aantal ouderen, licht verstandelijk gehandicapten, kinderen en
mensen met psychiatrische achtergrond die moeite hebben om zelfstandig
goed te kunnen deelnemen aan de maatschappij, krijgt een vorm van
ondersteunende begeleiding. Deze begeleiding kan dagopvang zijn of
dagbesteding tot begeleiding aan huis voor bijvoorbeeld
administratieve taken. Deze activiteiten werden tot en met 2008
bekostigd uit de AWBZ. Om hier gebruik van te maken, heeft men een
indicatie nodig. Het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) bekeek, naar
aanleiding van richtlijnen, of iemand hiervoor in aanmerking kwam. Met
een indicatie kon gebruik worden gemaakt van deze opvang; de AWBZ
betaalde dan alle kosten.
Hoe is het in 2009 gegaan?
Het jaar 2009 is een zogenaamd overgangsjaar. Het CIZ heeft dat jaar
gekregen om alle gebruikers te beoordelen of zij ook na 2009 nog een
indicatie krijgen en dus gebruik mogen blijven maken van de uit de
AWBZ bekostigde voorziening. Het rijk heeft daarvoor nieuwe
selectiecriteria afgegeven aan het CIZ. Omdat het om veel mensen gaat
die gebruik maken van deze voorziening, heeft het CIZ ook veel tijd
nodig om alle toekenningen opnieuw te beoordelen.
De mensen waarvan de indicatie voor begeleiding gedeeltelijk of
volledig vervalt, kunnen voor het zoeken naar een oplossing terecht
bij MEE Zuidoost Brabant (040-2140404). De hulp van MEE is tijdelijk.
Hun doel is de gedupeerde op weg te helpen, zodat zij ook zonder
AWBZ-begeleiding mee kunnen doen in de maatschappij. Het is wel
belangrijk om te weten dat deze tijdelijke ondersteuning van MEE geen
vervanging is van de AWBZ-begeleiding. Mensen die gebruik willen maken
van deze ondersteuning dienen zich voor 31 december 2009 te melden bij
MEE.
Wat merkt de gemeente Valkenswaard?
Vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) heeft de gemeente
Valkenswaard een verantwoordelijkheid in de ondersteuning van de
mensen waarvan de indicatie is verminderd of wegvalt. Hoewel de
ondersteuning die de gemeente kan bieden geen vervanging zal zijn voor
de begeleiding zoals men die gewend is, neemt dat niet weg dat we deze
doelgroep zo goed als mogelijk willen helpen.
Tot nu toe zijn er nog geen mensen die te maken hebben met
pakketmaatregel aan het Zorgloket van de gemeente gekomen. We weten
uit gesprekken met diverse instellingen (zoals Valkenhof, Stichting de
Boei en Lunetzorg) dat er wel mensen zijn die geen nieuwe indicatie
hebben gekregen. Vanwege bescherming van de privacy krijgt de gemeente
deze gegevens niet automatisch van het CIZ (tenzij u hier zelf
toestemming voor heeft gegeven).
Wat wil de gemeente Valkenswaard?
Om de gevolgen van de pakketmaatregel zo goed als mogelijk op te
vangen, is de gemeente al in gesprek met de diverse instellingen in
Valkenswaard. Om te weten waar de wensen en behoeften van de doelgroep
liggen, is het niet alleen belangrijk om te praten Over ... maar ook
om te praten Met de doelgroep.
Als u uw indicatie dus bent kwijtgeraakt, meldt het dan bij het
Zorgloket. Ook als de bezwaarprocedure nog niet is afgerond. De
gemeente wil graag weten:
* hoe vaak u gebruik maakte van de voorziening;
* van welke voorziening u gebruik maakte;
* of u blij was met de voorziening;
* aan welke eisen een voorziening moet voldoen om te zorgen dat u er
gebruik van kunt maken;
* alternatief.
Zorgloket
U kunt per post of per e-mail bericht geven via postbus 10.100, 5550
GA Valkenswaard, t.a.v. het Zorgloket. Een e-mail kunt u sturen naar
zorgloket@valkenswaard.nl. Het Zorgloket, in het gemeentehuis in
Valkenswaard, is van maandag t/m vrijdag geopend van 9.00 tot 12.30
uur. Dit zijn ook de telefoontijden, het zorgloket is dan bereikbaar
via het telefoonnummer 040-2083444.